قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: رئیس اتحادیه طلا فروشان خراسان رضوی گفت: طلای تقلبی در بازار نداریم.

سکه نخرید،700هزارتومان حباب دارد/ طلا فروشها اجازه خریدو فروش دلار ندارند/بدلیجات بازار طلافروشها راکسادکرده است/طلاهای دزدی ،عیارپایین وقلابی را درسایتهامیفروشند

پس از گذراندن ۵ سال با ثبات، بازار طلا از زمستان پارسال در سربالایی افزایش قیمت افتاد. این گرانی در سال جدید با افزایش قیمت ارز همراه شد و رکوردهای شگفت‌انگیزی برای قیمت سکه و هرگرم طلا را به ثبت رساند.

اما شوک قیمتی در بازار طلا، همان‌قدر که باعث هجوم سرمایه‌های سرگردان به بازار سکه شد، کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه تقاضا برای خرید جواهرات زینتی و رکود تولید و فروش بازار را به دنبال داشته است. ولی چرا؟ آیا میل مردم برای خرید بدلیجات در کسادی بازار طلا تاثیری دارد؟ اینها سئوالاتی است که باقر معبودی نژاد در گفت‌وگوی اختصاصی با قدس آنلاین درباره آن توضیح داده است :

*مردم براین باورند که طلا فروشان از شرایط فعلی که هر روز طلا گران می‌شود بیشترین سود را می‌برند آیا شما هم موافقید؟

**اصلا! نوسانات طلا اصلا هیچ منفعتی برای طلا فروشان ندارد چون رغبیت خریداران در این مواقع خیلی کم می‌شود و کسی میلی برای خرید طلا ندارد. سود ما در معاوضات است و زمانی که طلا گران می‌شود طلای ما که زیاد نمی‌شود فقط این گرانی باعث رکود بازار شده است و همه همکاران من را متضرر کرده است.

رکود به ضرر طلا فروش است و خیلی از دوستان من دارند ترک کسب کرده وبرای ابطال پروانه کسبشان به ما رجوع می‌کنند. اکثر همکاران من از این قضیه شاکی هستند.

*طی ماه‌های اخیر بارها و بارها تماش داشته‌ایم که عنوان شده طلا فروش‌ها طلای مردم را با قیمت‌های پایین‌تر از نرخ اعلام شده از سوی خودشان می‌خرند، آیا این تخلف است؟ مردم به کجا مراجعه کنند تا حقشان ضایع نشود؟

**این اتفاق کاملا تخلف است. ما هر روز چند بار قیمت را اعلام می‌کنیم تا کسی متضرر نشود. اگر کسی طلایی مستعملی خریداری می‌کند، سودی برای فروشنده به همراه ندارد ولی طلای ساخته شده هم سود دارد هم اجرت و هم مالیات ارزش افزوده دارد. و همه این‌ها هم مشخص است.

حالا اگر قرار باشد طلای مستعملی را طلا فروشها بخرند می‌توانند بین دو هزار و پانصد تا سه هزار تومان زیر فی روز طلا را خریداری کنند. اگر از این مبلغ بیشتر شد می‌توانند به اتحادیه و حتی مراجع قانونی مراجعه کنند و به مشتری عودت داده می‌شود.

*آیا همکاران شما مجازند که طلای مستعمل بفروشند؟

**اصلا طلاا فروشها اجازه فروش طلای مستعمل جزئی را ندارند.

*در شرایطی مانند اکنون که هر روز یک قیمت اعلام می‌شود احتمال تخلف از سوی طلا فروشان یا گلایه و شکایت از سوی مردم بیشتر میشود. آیا اتحادیه برنامه خاصی برای افزایش حجم شکایت‌های دارد؟ آیا اقدام به اطلاع رسانی در طلا فروشی‌ها می‌کند که هم مانع تخلف طلا فروشان شوید و هم مردم دچار سوء تفاهم نشوند؟

**ما شبکه اطلاع رسانی داریم که هم نرخ را اعلام می‌کنیم و هم اخبار سرقت و تخلفات را اعلام می‌کنیم  ولی اگر مردم از طلا فروشان شکایتی دارند سه شنبه هر هفته را به این مساله اختصاص داده‌ شده  و به شکایات رسیده میشود.

*هم می‌گویند و هم در تماس‌ها داشته‌ایم که طلا فروشان در کنار کارشان خرید و فروش دلار و ارز هم دارند. چرا؟

**امکان ندارد اگر انجام می‌دهند تخلف است که اگر اطلاع بدهند حتما رسیدگی می‌شود.

*این روزها که طلا گران شده است بسیاری از مردم به سمت بدلیجات روی آورده‌اند و بازار بدل فروشان از قبل گرمتر شده است آیا استفاده از بدلیجات در بازرا شما تاثیری دارد؟ چه توضیه‌ای به مردم دارید؟

**متاسفانه صد در صد تاثیر دارد. چون کارگاه‌های تولیدی ما را دچار مشکل می‌کنند و تعدادی از این افراد تحت پیگیرد قانونی هستند.

دیگر اینکه درست است وقتی بدلی خریداری می‌کنند هزینه کمتری را متقبل می‌شوند ولی دیگر برایشان سودآور نیست. طلا کالای با ارزشی است و در واقع پول است.

*با گران شدن طلا تقلب در طلا هم افزایش می‌یابد به گونه‌ای که عرضه طلاهای قلابی با عیار پایین غیر استاندارد و حتی طلاهای آبکاری شده و بدل به جای طلا افزایش پیدا می‌کنددر این خصوص چه راهکاری دارید؟

**ما به همه همکارانمان توصیه کرده و می‌کنیم که طلایشان را از مراکز معتبر  فراهم کنند. اگر طلافروشها یا حتی مردم با طلایی با عیار پایین و غیر استاندارد روبه رو شدند مراجعه کنند تا به شکایاتشان رسیدگی شود. البته آنطور که شایع است ما طلای تقلبی در بازار نداریم.

ولی متاسفانه کسانی هستند که نه تولید کننده طلا هستند و نه طلا فروشند این‌ها می‌آیند و یا یکسری بدلیجات شبه طلا را تولید می‌کنند یا یکسری بدلیجات را ابکاری می‌کنند و وارد بازار می‌کنند که البته چند نفری از این افراد دستگیر شدند و پرونده هایشان در دستگاه‌های ذی ربط در حال بررسی است.

*اخیر شاهد هستیم که فروش مصنوعات طلا در سایت‌های واسطه گر مانند دیوار هم رونقش گرفته است و بهانه انها هم ندادن درصدهای فروش و خرید به طلا فروش است آیا با این رویه موافقید؟

** اتحادیه با این رویه کاملا مخالف است و این رویه از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است. چون اکثر طلاهای عیار پایین و طلاهای سرقتی در این سایت‌ها معامله می‌شود. و الان هم پرونده‌های این موارد در حال بررسی است.

توصیه من به مردم این است که از سایتهای واسطه گر طلا را خریداری نکنند که با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

*در خصوص بازار سکه و قیمت بالای آن چه توصیه‌ای به مردم دارید؟

**به همه خریداران سکه توصیه می کنم که از آن جایی که الان سکه قیمت بالایی دارد و حدود هفتصد هزار تومان حباب دارد که اگر بازار ارام شود این حباب برداشته می شود و سکه به قیمت اصلی اش برمی گردد.

من توصیه می کنم برای خرید سکه دست نگه دارید. الان قیمت سکه واقعی دو میلیون و هفتصد تومان است در حالی که سه میلیون و چهارصد تومان در بازار به فروش می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.