۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 611644

قدس انلاین : دبیر کارگروه نجات کشف‌رود گفت: آزادسازی کال سیاسک به عنوان یکی از سرشاخه‌های کشف‌رود از امروز آغاز می‌شود.

آزادسازی کال سیاسک آغاز شد

حسین علی‌میرزایی صبح امروز در جریان آغاز آزادسازی کال سیاسک اظهارکرد: در گذشته کل مسیر کال وارد کشف‌رود می‌شد اما به مروز زمان با تصرفاتی که در بستر رودخانه اتفاق افتاد، عرض رودخانه که باید حدود 30 متر باشد در برخی نقاط به پنج متر کاهش یافت.

دبیر کارگروه نجات کشف‌رود خاطرنشان کرد: در برخی نقاط منازل مسکونی و در برخی کارگاه‌های صنعتی و واحدهای تجاری ساخته شده‌اند. کال سیاسک به طول 4 کیلومتر تصرف شده است که حتی مسجد و مدرسه نیز در این تصرفات دیده می‌شود. در این مسیر 231 خانه مسکونی، 144 کارگاه صنعتی، 25 قطعه زمین و یک مسجد و مدرسه و مجموعاً 416 مورد تصرف در طول کال داریم.
وی ادامه داد: این تصرفات باعث جلوگیری از روان‌آب‌ها شده و چون شبکه فاضلاب تعبیه نشده فاضلاب مستقیماً به کال سرازیر شده است. در کنار این‎ها شهرک مهرگان ساخته شده اما سیستم تصفیه‎خانه و فاضلاب اجرا نشده و فاضلاب آن هم مستقیم وارد رودخانه می‌شود و شرایط نامناسبی را برای مردم منطقه به‌وجود آورده است.
علی‌میرزایی تصریح کرد: مشکلات زیاد محیط‌زیستی و بهداشتی برای مردم به‌وجود آمده است از جمله اینکه سالک این‌جا شیوع پیدا کرده؛ بدلیل همین فاضلاب‌هایی که این‌جا هست و در برخی مناطق جمع می‌شود که فضای نامناسبی را برای مردم بوجود آورده است.
دبیر کارگروه نجات کشف‌رود تاکید کرد: این فاضلاب‌ها حتی آب شرب مردم را تحت تاثیر قرار داده بود زیرا به زمین نفوذ کرده و چاه‌هایی که برای آب شرب مردم مورد استفاده قرار می‌گرفت را آلوده کرده بود.
وی عنوان کرد: شرایط مردم بسیار نامناسب است و با توجه به این شرایط با وجود اینکه ما در خود کشف‌رود مشکلات بسیاری داریم و 11 میلیارد تومان بدهی داریم ولی لازم دانستیم این تعهد را ایجاد کنیم که مردم را از این شرایط نجات بدهیم.
علی‌میرزایی اضافه کرد: برای این طرح بودجه‌ای به ما تعلق نگرفته اما در صورت وجود بودجه می‌توان حدود 10 ماهه این کار را تمام کرد. ما مصمم به انجام این کار هستیم زیرا وضع مردم اسف‌بار است؛ شما ببینید حتی مدرسه دخترانه در معرض فاضلاب قرار دارد که هرکدام از مسئولان شاید حاضر نباشند یک ساعت دختر خود را به چنین مدرسه‌ای بفرستند اما این‌ها همسشهری ما هستند.
دبیر کارگروه نجات کشف‌رود گفت: فاز اول کار ما لای‌روبی و بازگشایی به طول چهار کیلومتر است که این فاضلاب در کشف‌رود جاری شود و در فاز دوم ساماندهی خود رودخانه است که ما طرحی تهیه کرده‌ایم تلفیقی از ساماندهی رودخانه و فضای سبز برای مردم است. در بحث بعدی تسویه فاضلاب شهرک مهرگان هست که ما اگر بتوانیم ساماندهی را تمام کنیم.
وی افزود: واحدهای کارگاهی و صنعتی رفع تصرف خواهد شد اما برای خانه‌ها بدلیل اینکه مردم این منطقه به لحاظ مالی از شرایط خوبی برخوردار نیستند با استانداری و مراکز مختلف مذاکره کردیم و ممکن است مسیر را به گونه‌ای لای‌روبی کنیم که در مسیر خانه‌ها نباشد که هم مردم از سیلاب ایمن بشوند هم در بحث رودخانه شرایط مناسبی ایجاد بشود اما کارگاه‌ها بدلیل اینکه خودشان هم آلودگی‌هایی دارند آن سهمی که در بستر رودخانه است باید رفع تصرف بشود.
حیدر خوش‌نیت، سرپرست فرمانداری مشهد عنوان کرد: صدای مردم همیشه در گوش ماست و این وظیفه ماست که به حرف‌های مردم رسیدگی کنیم اما آنقدر که مشکلات در شهر مشهد پیچیده و ترکیبی شده که گاهی حل آن سخت می‌شود؛ به عنوان مثال همین کارگاه‌ها را بخواهیم رفع تصرف کنیم می‌گویند بحث اشتغال آسیب می‌بیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.