قدس انلاین-رضاطلبی :این روزها تلاطم در بازار ارز مشهد موضوعی تکراری و کلیشه ای شده است. زیرا هم مردم و هم مسئولان به این نتیجه رسیده اند که دیگر این یک نوسان نیست و قیمت دلار به اسب سرکشی تبدیل شده است که هرروز با اظهار نظر یک مقام داخلی یا خارجی اوج گرفته و روند افزایش قیمت را به خود می گیرد .

سواستفاده خارجی ها از بازار آشفته ارز در خیابان ارگ مشهد

به گزارش قدس انلاین  نوسانی که امروز شاید به‌اوج خود رسیده و قیمت هر دلار را تا بیش از 9 هزار تومان نیز بالا برده و  به‌معضلی برای مردم تبدیل شده است، زیرا  آنها هر کالایی به‌ویژه اقلام معیشتی و مورد نیاز یک زندگی را باید به‌بهانه افزایش قیمت دلار با قیمت‌های متغیر و متلاطم خریداری کنند آن هم اگر در بازار پیدا شود. موضوع گزارش ما هم این نوسان قیمت دلار نیست زیرا اگر برای این چالش مسئولان می توانستند اقدامی انجام دهند در طول این چند ماه انجام می دادند شاید هم برایشان منافعی دارد که افسار این اسب سرکش را مهار نمی کنند. موضوع گزارش  ما اظهار نظر یک صرافی است که عنوان می کند در کوچه پس کوچه ها خیابان ارگ،  افرادی از سایر کشورها همچون افغانستان و کشورهای عربی  حاشیه خلیج فارس به تجارت دلار می پردازند. این موضوع ما را بر آن داشت که به کانون خریدوفروش ارز و صرافی‌های مشهد در خیابان ارگ بروم. همراه با این صراف به کوچه پس کوچه های خیابان ارگ می رویم و به ظاهر خودمان را خریدار جلوه می کنیم. ساعت 11 است و هنوز خبری نیست اما به تدریج بر جمعیت افراد حاضر افزوده می شود و هر چند نفر با خودشان یک جلسه سرپایی برگزار  و از قیمت دلار و نوسان آن و سودی که از دیروز تا امروز نصیبشان شده است ، صحبت می کنند.

ساعت 12.20ظهر است که دو نفرکه انگار افغانی هستند، با کیسه های برنجی که بر دوش دارند وارد جمعیت می شوند ، در این موقع دوست صرافمان می گوید این ها همان افرادی هستند که مطرح کردم. سریع خودم را به انها رساندم ، اظهار نظر صراف درست بود و این دو نفر در داخل کیسه هایشان به جای برنج دلار داشتند . وقتی دلارها را بعد از کلی بالا و پایین کردن قیمت ها به خریداران فروختند به دنبالشان رفتم و قصد داشتم سر صحبت را با آنها باز کنم اما آنها دم به تله ندادند و فقط در پاسخ به سوالم که این دلار ها را از کجا می آورین، پاسخ دادند از هرات افغانستان  سپس گفتم مگر چقدر برایتان سود دارد که این همه سختی و ریسک را به جان می خرین گفتند حداقل هر دلار 1000تومانی برای ما سود می اندازد.  در حال پرسیدن سوالات دیگر بودم  که ماشینی با شیشه های دودی از آن طرف کوچه آمد  و آنها را با خود  برد.

در حال قدم زدن در همین کوچه هستیم که  مرد عرب‌زبانی که از شواهد پیدا است با خود دلار دارد و به‌ قصد فروش آنها با فردی که انگار مترجم و یا دلال او است وارد جمعیت می‌شود توسط دو نفر از دلال‌ها به ‌کوچه‌ای دیگری برده می شوند  ما هم به ‌بهانه خرید دلار، آهسته به‌ دنبال آنها رفتیم، مرد عرب‌زبان اگرچه قیمت 9 هزار و 200 تومان را به‌مترجمش اعلام کرد و همزمان نیز قیمت را برروی گوشی همراهش ثبت کرد و به‌خریداران نشان داد، اما در نهایت با توافق طرفین دلارهایش را به‌قیمت 9 هزار و 100 تومان به‌فروش رساند و تمام پول را تراول دریافت کرده و با سوار شدن بر یک ماشین خارجی از محل خارج شد.

***

به هر حال  گمان می رود این آشفتگی در بازار ارز ، افراد از سایر کشورها را به فکر انداخته است تا از گران شدن ارز در ایران  سوئ استفاده کرده و با وارد کردن دلار  و فروش آن در بازار متلالطم ارز،  سود زیادی نصیبش  شود موضوعی که شاید از نگاه بسیار تیز مسئولان ،مغفول مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.