قدس آنلاین: مدیر انجمن نجوم مشهد گفت: در شامگاه جمعه ۵ مردادماه (امشب)، ساکنان کره زمین شاهد طولانی ترین ماه گرفتگی قرن خواهند بود که تا ۸۷ سال دیگر به این مدت زمان، ماه گرفتگی نخواهیم داشت.

مشهدی‌ها رصد طولانی‌ترین «ماه‌گرفتگی» قرن را از دست ندهند

به گزارش قدس آنلاین، احمد نظام در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ماه‌گرفتگی ۵ مردادماه، طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن ۲۱،   است افزود: این ماه گرفتگی یک خسوف کامل از ساروس ۱۲۹ است که مدت زمان گرفت کامل آن حدود ۱۰۳ دقیقه و با احتساب گرفت نیم سایه‌ای حدود ۲۳۵ دقیقه به طول می‌انجامد و در اکثر نقاط کره زمین که در قسمت شب قرار دارند، قابل دیدن است. تمامی مراحل این ماه گرفتگی به طول کامل و در تمام ایران قابل مشاهده است.

وی افزود: این ماه گرفتگی از ساعت ۲۱:۴۴ دقیقه به وقت ایران بصورت نیم سایه ای شروع شده و کره ماه در صبحگاه روز ششم مردادماه ساعت ۳:۵۸ دقیقه از سایه زمین به طورکامل خارج می شود.
 
مدیر انجمن نجوم مشهد بیان کرد: زمان گرفت جزیی از ساعت ۲۲:۵۴ به وقت ایران شروع شده و در ساعت ۲:۴۹ بامداد به پایان می‌رسد و اوج ماه گرفتگی را در ساعت ۰۰:۵۹ دقیقه نیمه شب شاهد خواهیم بود.

نظام تاکید کرد: برای رصد ماه گرفتگی بهتر است که به مناطقی که افق بازی داشته باشد برویم تا مانعی برای رصد نداشته باشیم و برای رصد هم  نیاز به ابزار خاصی نیست و علاقمندان می توانند حتی در منزل خود و به صورت عادی و با چشم غیرمسلح به رصد این ماه گرفتگی بپردازند و برخلاف خورشید گرفتگی ها، رصد ماه گرفتگی هیچ ضرری برای چشم ندارد.

وی گفت: توجه داشته باشید که برای رصد خورشید گرفتگی ها حتما نیاز به فیلتر مخصوص داریم و هیچ وقت نباید به خورشید بدون فیلتر مناسب نگاه کرد.

مدیر انجمن نجوم مشهد اضافه کرد: ماه گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که ماه در مدار خود و در طی گردش به دور زمین از مخروط سایه زمین عبور می‌کند، در این حالت سایه زمین بر روی ماه می‌افتد، این دقیقا زمانی است که ماه و زمین و خورشید در یک راستا قرار می‌گیرند و ماه در پشت سر زمین و در مخروط سایه زمین قرار می‌گیرد.

نظام عنوان کرد: صفحه مداری گردش ماه به دور زمین با صفحه دایره البروج حدود ۵ درجه اختلاف دارد و همین زاویه باعث شده که ما هر ماه قمری شاهد ماه گرفتگی نباشیم. خسوف یا ماه گرفتگی‌ها در نیمه‌های ماه‌های قمری و زمانی که ماه کامل است، رخ می‌دهند و به دلیل اینکه سایه زمین در فضا قطر زیادی دارد، عبور ماه از این سایه ساعاتی به طول می‌انجامد.

وی ادامه داد: درصورتی که تلسکوپ و دوربین دوچشمی داشته باشید می توانید با دقت بیشتری عوارض سطح ماه و نیز سایه زمین بر روی ماه را مشاهده نمایید و رصد لذت بخش تری داشته باشید.

مدیر انجمن نجوم مشهد خاطرنشان کرد: علاقمندان می‌توانند با استفاده از یک دوربین دوچشمی که روی یک سه پایه نصب شده باشد به رصد این پدیده زیبا بپردازند.

نظام افزود: تلسکوپ های ساده آماتوری نیزکه ممکن است برخی از علاقمندان داشته باشند رصد عوارض سطح ماه و گذر سایه زمین از روی دهانه های برخوردی ماه را لذت بخش تر می کند با استفاده از یک تلسکوپ ساده و با ثبت زمان دقیق عبور سایه زمین از روی دهانه های برخوردی ماه و با استفاده از یک سری فرمول های ساده فیزیک دوران دبیرستان می‌توان به راحتی قطر دهانه های برخوردی ماه و نیز فاصله آن ها از هم را محاسبه کرد.

وی با تاکید براینکه آغاز مراحل ماه گرفتگی نیم سایه ای به‌راحتی با چشم قابل رصد نیست، خاطرنشان کرد: به افرادی که دوربین عکاسی دارند پیشنهاد می‌شود که از عکاسی این پدیده زیبا غافل نشوند.

مدیر انجمن نجوم مشهد اظهار کرد: در ماه گرفتگی ها سایه زمین بر روی ماه می افتد، ولی ماه کاملا تاریک نمی‌شود و معمولا در هنگام ماه‌گرفتگی کامل، ماه به رنگ سرخ دیده می شود که این قرمزی رنگ ماه به‌دلیل شکست نور خورشید در جو زمین و تابش بیشتر طیف نور قرمز بر روی ماه است.

*خودنمایی سیاره مریخ در ماه‌گرفتگی فردا شب

نظام تصریح کرد: نکته ای که نباید در هنگام رصد ماه گرفتگی از آن غافل شد، رصد سیاره بهرام؛ به عربی مریخ، در نزدیکی ماه و کمی پایین تر است که در این شب ها به‌صورت یک نقطه نارنجی رنگ بسیار پر نور در آسمان شب خودنمایی می‌کند و در زمان ماه گرفتگی کمی پایین تر از ماه دیده می شود.

وی بیان کرد: سیاره بهرام (مریخ) نیز این روزها در حال مقابله است و به نزدیک ترین فاصله خود نسبت به زمین قرار گرفته است و به همین دلیل بیشترین روشنایی را طی سال‌های اخیر دارد و تا ۱۷ سال دیگر شما این سیاره راهم به این روشنایی در اسمان شب نخواهید دید.

مدیر انجمن نجوم مشهد عنوان کرد: برای رصد این پدیده زیبا در رصدخانه دانشگاه فردوسی مشهد و نیز افلاک نمای دانشگاه فردوسی مشهد برنامه هایی از طرف انجمن نجوم مشهد برای علاقمندان تدارک دیده شده است و شرکت علاقمندان در برنامه در رصدخانه دانشگاه رایگان است.

نظام یادآور شد: جهت شرکت و حضور در این برنامه ها صرفا با هماهنگی قبلی امکان پذیر است  و به علاقمندان توصیه می شود از حضور بدون هماهنگی  قبلی خودداری نمایند و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۵۳۲۴۰۰۴۷ تماس حاصل نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.