آنگونه که به نظر می‌رسد، آمریکا منطقه «التنف» را به عنوان پایگاه نظامی خود در جنوب شرق دمشق انتخاب کرده تا نقش خود را در حمایت از تروریست‌ها ایفا کند، همانطور که در گذشته این کار را انجام داده و اخیراً نیز در جنایت منطقه سویداء سهیم بوده است.

 واشنگتن هنوز به حضور داعش در سوریه نیاز دارد

به گزارش گروه بین‌الملل قدس‌آنلاین،«المیادین» در مقاله‌ای به قلم «رضا پاشا» نویسنده و خبرنگار خود در سوریه نوشت: مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن از آن جهت که نقطه تلاقی و مواصلاتی کشورهای منطقه است و کشورهای لبنان، فلسطین، سوریه، اردن و عراق را به شبه جزیره عربی و ایران متصل می‌کند، از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است.

طی‌سال های گذشته  همواره گروه های تروریستی از پایگاه التنف برای انجام عملیات در دمشق، محاصره دیرالزور و حملات ویرانگر خود در سال‌های 2013 تا 2016 استفاده کرده‌اند. این پایگاه نقش بسزایی را در حمایت از گروه‌های تروریستی برای سیطره بر نوار مرزی اردن و عراق داشته و زمینه را برای نفوذ این گروه های تروریستی به شرق فرات و درعا فراهم کرده است.

با پیشروی ارتش سوریه در منطقه بادیه و حضور آن در مرز با عراق، نقش این پایگاه نظامی آمریکا کم رنگ شد و نقشه واشنگتن برای اتصال شرق فرات به جولان اشغالی ناکام ماند.

با این وجود، نقش پایگاه نظامی التنف در جنگ سوریه به خاطر پیچیدگی‌های موجود در آن پایان نیافته و نیروهای آمریکایی از موقعیت سوءاستفاده کرده و تا مسافت 50 کیلومتری اطراف این پایگاه را منطقه امن اعلام کرده‌اند.

آمریکا در این منطقه گروه‌های مسلح را ساماندهی کرد و گروه موسوم به «ارتش جدید سوریه» را به شرق فرات منتقل کرد. برخی رسانه ها اینگونه اعلام کردند که آمریکا می‌خواهد پایگاه التنف را تحویل دولت سوریه دهد ولی عملاً بر عکس آن رخ داد و این پایگاه پس از آزادسازی منطقه بوکمال، به محل آغاز حملات گروه تروریستی داعش به مواضع ارتش سوریه و متحدان آن در منطقه بادیه، بوکمال، دیرالزور و تدمر تبدیل شد.

طی شش ماه، مواضع ارتش سوریه و متحدان در معرض حملات خونینی قرار گرفت که آخرین آن حمله به برخی مواضع در تدمر بود، اما مقابله ارتش سوریه با تروریست‌های داعشی پس از رسیدن به مرز منطقه مشخص شده به عنوان منطقه امن در التنف، متوقف شد و آمریکا از ورود تروریست‌های داعش به این منطقه مانع نشد و منطقه التنف به محلی ایمن برای این تروریست‌ها تبدیل شد.

نقش پایگاه التنف در حمایت از داعش تا مدتی پنهان بود تا اینکه اخیراً با جنایتی که عناصر این گروه تروریستی در منطقه سویداء مرتکب شدند، دوباره نمایان شد تا داعش بر این منطقه سیطره یابد و این منطقه را به مناطق حضور تروریست ها در ریف جنوبی قنیطره در مرز با جولان اشغالی متصل کند.

این مسأله موجب می‌شود تا آمریکا حضور نیروهای خود در سوریه را برای مدتی بیشتر توجیه کند و درخواست روسیه برای ترک پایگاه التنف که پس از آزادی جنوب سوریه دیگر این استدلال را که توجیهی برای حضور نیروهای آمریکایی در آن وجود ندارد،رد کند.

جنایت سویداء پس از گذشت کمتر از 24 ساعت از این درخواست روسیه انجام شد؛ به گونه‌ای که تروریست‌های داعش از منطقه امن مورد حمایت واشنگتن در التنف به حرکت درآمدند و هنگام صبح وارد ریف جنوبی سویداء شدند. جنایت سویداء با اطلاع آمریکا که دستگاه‌های اطلاعاتی آن منطقه را به دقت رصد می‌کنند و تحرکات بیش از هزار عنصر تروریستی داعش از چشم آن پنهان نیست، اتفاق افتاد.

این جنایت بر نقش و مشارکت آمریکا در حمایت از داعش و وقوع آن تأکید می کند و نشان می‌دهد که واشنگتن قصد دارد تا بار دیگر از داعش برای تحقق اهداف خود در سوریه استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.