قدس آنلاین – تکتم بهاردوست: رئیس اتحادیه مشاورین املاک گفت: بازار خرید و فروش مسکن دچار رکود بی سابقه ای است که همه اینها به مسائل روز مربوط است و تقریبا همه نقدینگی مردم به سمت خرید سکه و دلار رفته است و تقریبا همه مردم دارند نقدینگیشان را به چیزی تبدیل می کنند که با تورم همخوانی داشته باشد.

دچار رکود تورمی شده ایم

گر چه بسیاری فکر می‌کردند تحولات سیاسی اخیر در روابط ایران و آمریکا در بازار مسکن نیز تاثیر بگذارد، اما بررسی‌ها حاکی است که بازار مسکن همچنان در رکود به‌سر می برد و فعالان در انتظار آینده و اعلام سیاست‌های مالی جدید دولت در بخش مسکن هستند تا رفتار اقتصادی خود را تنظیم کنند. و عموما فروشندگان کسانی هستند که به خاطر فوریت و عجله حاضر می شوند واحد مسکونیشان را به قیمتی کمتر از قیمت‌های اعلامی بفروشند.

در همین رابطه علی مراد زاده رئیس اتحادیه مشاورین املاک نیز ضمن تایید این خبر گفت: بازار خرید و فروش مسکن دچار رکود بی سابقه ای است که همه اینها به مسائل روز مربوط است و تقریبا همه نقدینگی مردم به سمت خرید سکه و دلار رفته است و تقریبا همه مردم دارند نقدینگیشان را به چیزی تبدیل می کنند که با تورم همخوانی داشته باشد.

وی افزود: در حوزه مسکن چون مصرف کننده ای وجود ندارد کسانی که پول سرگردانی داشتند از این حوزه خارج کرده اند لذا قیمت که بالا رفت خرید و فروش خیلی کمتر شد. در سه ماهه ابتدای امسال آمار خرید و فروش مسکن و معاملات در مشهد نسبت به مدت مشابه پارسال سه درصد افزایش داشت و شرایط امیدوار کننده ای را ایجاد کرد اما از ابتدای تیر ماه معاملات مسکن رو به کاهش رفت بطوری که نسبت به خرداد تعداد معاملات حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

مراد زاده در پاسخ به این سئوال که در صورتی که ارزن ازاد بشود چه اتفاقی برای بازار مسکن خواهد افتاد گفت: اگر این اتفاق بیفتد قیمت تمام شده واحدهای ساختمانی برای سازنده گران تر می شود ولی چون مصرف کننده واقعی وجود ندارد رکود تورمی بیشتری رخ می دهد.

وی ادامه داد: بخاطر افزایش نرخ مصالح ساختمانی قیمت مسکن در مشهد بطور میانگین ظرف چهار ماه گذشته امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد افزایش یافت. این درصد افزایش در مرکز شهر کمتر و در مناطق تازه ساز مانند منطقه ۱۲ بیشتر بوده است. که البته این رهن و اجاره ها بین مالک و مستاجر صورت می گیرد چون در سیستم های ما خیلی کمتر است.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد گفت: در حوزه رهن و اجاره مسکن هنوز گزارش کاملی گردآوری نشده اما شواهد گویای افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی آن ظرف چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال است که البته ممکن است تا پایان جا به جایی ها این مقدار تا ۵ درصد هم افزایش بیشتری پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.