قدس آنلاین: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: میزان مهاجرت ما از روستا به شهر دو برابر میانگین کشوری بود اما در حال حاضر میزان رشد جمعیت روستایی ما 0.6 مثبت شده است.

رشد 0.6 درصدی جمعیت روستایی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین مجتبی مزروعی در جلسه شورای اداری استان در استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: ما از سال ۶۰ تا ۹۵ آمار مهاجرت از روستا به شهر را در خراسان رضوی مشخص کردیم که در چه مقاطعی، از کجا و به چه دلیلی بوده است.

وی افزود: از سال ۸۴ تا ۹۲ بیشترین میزان مهاجرت از روستا به شهر را در کشور داشتیم، یعنی اگر میانگین کشوری ۰.۶ بوده ما ۱.۳ بودیم. از سال ۹۲ با حضور دولت تدبیر و امید سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در بخش صورت گرفت.

مزروعی ادامه داد: در سال ۹۳ دام زنده هشت هزار و جو ۱۳۰۰ تومان بوده و ما طی چند سال جو را به ۷۳۰ تا ۷۵۰ تومان رساندیم و دام را تا ۱۶ هزار تومان نیز مدیریت کردیم. سطح زیر کشت گندم ما ۶۰ هزار هکتار کاهش داشته و امسال ما با ۶۰ هکتار کاهش، ۳۲۰ هزار تن گندم تولید کردیم که خشکسالی و سرمازدگی نیز در این میان وجود داشت.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: ما تا فروردین حدود ۴۳ میلی‌متر بارندگی در استان داشتیم، با این وجود تولید گندم ما بیش از ۱۲۰ هزار تن از سال ۹۲ بیشتر بود. قیمت نهاده‌ها نیز که در حال حاضر گران شده، هنوز نسبت به سال ۹۲ پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه ما تلاش کردیم تا مدیریت بابرنامه‌ای را در بخش داشته باشیم، عنوان کرد: میزان مهاجرت ما از روستا به شهر دو برابر میانگین کشوری بود اما در حال حاضر میزان رشد جمعیت روستایی ما ۰.۶ مثبت شده است.

مزروعی با اشاره به اینکه شاه‌بیت فعالیت، حرکت و تولید ما در استان برنامه آب است، تصریح کرد: در این چند سال افرادی آگاهانه یا ناآگاهانه در بوق بی آبی دمیدند که سبب شد تولیدکننده و کشاورز به جای اینکه برای مقابله و سازگاری با کم‌آبی در بخش سرمایه‌گذاری کند، در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اعتقاد من بر مدیریت مشارکت با بهره‌برداران است، اگر ما برنامه مدونی برای بحث آب در توسعه روستایی نداشته باشیم، سایر برنامه‌های ما نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت. به جای برخوردهای پلیسی و جریمه‌ای برای بحث آب باید مشوق ایجاد کنیم تا افراد مصرف آب را کاهش و بهره‌وری را افزایش دهند و به جای فرار سرمایه از بخش، تشویق کنیم که در بخش آب سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد زیرا شاه‌بیت حرکت ما در بخش کشاورزی استان موضوع آب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.