رئیس جمهور ترکیه با اشاره به تحریم ایران که یک تجربه ناموفق است، گفت: ایران با این تحریم از بین رفت؟ ما همان زمان هم به اوباما گفتیم که متاسفیم ما از ایران گاز می‌خریم.

اردوغان: ایران با تحریم از هم نمی‌پاشد

به گزارش قدس آنلاین،رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نشست خبری که پس از سفر به آفریقا داشت، در خصوص آزادی آندره برونسون کشیش آمریکایی که سال ۲۰۱۶ و پس از کودتای نافرجام در ترکیه بازداشت شد، گفت: ما درباره این کشیش هیچگاه دست به بده بستان نزده‌ایم و نمی‌توانید ترکیه را وادار به عقب نشینی از اقدامات خود کنید.

وی در خصوص تهدید آمریکا به تحریم ترکیه نیز گفت: نمی‌توانید با تهدید تحریم ما را به عقب نشینی وادار کنید زیرا ما به آمریکا وابسته نیستیم. اگر آمریکا رفتار خود را تغییر ندهد کشوری قدرتمند و دوست مانند ترکیه را از دست خواهد داد و این را نباید فراموش کند.
رئیس جمهور ترکیه گفت: تصور می‌کنم وارد یک جنگ روانی شده‌ایم.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه بحث‌های قضایی مختلفی با ترکیه در خصوص بازگرداندن فتح الله گولن، تحریم هالک بانک و آزادی هاکان آتیلای(از مدیران هالک بانک) داریم، اظهار داشت: برونسون نیز در این مذاکرات وجود دارد اما همه باید بدانند که ما با برونسون داد و ستد نخواهیم کرد.

اردوغان همچنین با اشاره به اینکه ترکیه به آمریکا وابسته نیست، روابط ترکیه و روسیه را یادآور شد و گفت: ما در زمینه نیروگاه هسته‌ای با روسیه قراردادی به ارزش ۲۲ میلیارد دلار به امضا رساندیم که یک سرمایه گذاری جدی است. دومی را با ژاپن و سومی را با فرانسه در دست اقدام داریم، اما چین نیز برای سومین نیروگاه اعلام آمادگی کرده که رقمی حدود ۳.۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

وی با اشاره به همکاری آمریکا با کردهای وابسته به پ ک ک در شمال سوریه گفت: سلاح‌هایی که آمریکا به آنها داده در حال حاضر در بازار سیاه به فروش می‌رسد. ۵ هزار تریلی سلاح در دست این گروه‌های تروریستی است یا در بازار در حال فروش است.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به فشارهای آمریکا برای فسخ قرار داد خرید سامانه دفاعی اس ۴۰۰ گفت: یونان نیز مدتی پیش اس ۳۰۰ را گرفت، آیا کسی به او گفت که از خرید آن صرفنظر کند؟
اردوغان ادامه داد: حالا ما را از جای دیگری تهدید کرده و می‌گویند می‌توانیم اف ۳۵ را ندهیم. ما به آنها گفتیم که اگر ندهید دادگاه بین‌المللی وجود دارد و ما به آنجا خواهیم رفت. اگر کار به آنجا برسد جایگزین‌هایی نیز داریم. ما از مدت‌ها پیش از شما این نوع سلاح‌ها را خواستیم اما شما ندادید. پهپاد خواستیم، ندادید. پاتریوت خواستیم ندادید و اکنون تنها در اسپانیا است. ما با خوش نیتی با شما برخورد کردیم که پایگاه هوایی اینجرلیک نمونه آن است اما شما در مقابل خوش نیتی ما اینگونه واکنش نشان دادید.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به تحریم ایران که یک تجربه ناموفق است، گفت: ایران با این تحریم از هم پاشید؟ ما همان زمان هم به اوباما گفتیم که متاسفیم ما از ایران گاز می‌خریم. اگر از ایران نخرم از کجا تهیه کنم؟ در فصل زمستان شهروندانم اذیت خواهند شد. این را چطور جبران کنم؟ این را به ترامپ هم گفته‌ام دوباره. آنها درباره روسیه نیز همین را می‌گویند که با خرید گاز از این کشور، روسیه را ثروتمند می‌کنید. گفتیم که چاره‌ای نداریم و باید گاز خود را تامین کنیم.

اردوغان در مورد مسئله سوریه و در پاسخ به سؤال «آیا پوتین تضمین‌های لازم برای توقف حملات نیروهای بشار اسد به ادلب را به ترکیه داده است؟» گفت: از پوتین درخواست کردم که شخصاً دستورات لازم در خصوص عدم حمله به ادلب را صادر کند. قرار است در ۷ سپتامبر نشستی در سطح سران ترکیه، روسیه، فرانسه و آلمان در استانبول برگزار کنیم که در این نشست چهارجانبه مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای به ویژه مسئله سوریه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.