قدس انلاین : معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سه محور تامین کالاهای اساسی، حوزه نظارت، بازرسی، پایش بازار، قیمت‌گذاری و تعریف شبکه‌های توزیع در خصوص تنظیم بازار در اولویت قرار گرفته است.

چه اقداماتی برای تنظیم بازار خراسان رضوی صورت می‌گیرد؟
 
علی غفوری مقدم ، در خصوص اقدامات اخیر تنطیم بازار اظهار کرد: از هفته گذشته دبیری کمیسیون‌های تنظیم بازار که تاکنون در اختیار جهاد کشاورزی استان بود به سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی واگذار شد، بر این اساس برنامه‎ریزی‌های مختلفی صورت گرفت و اقداماتی را در این رابطه انجام دادیم.
وی با بیان اینکه اقدامات طرح تنظیم بازار در سه محور در اولویت قرار گرفت، ادامه داد: یکی از اولین اقدامات ما تشکیل دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار استان بود که این دبیرخانه در سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تشکیل شد، در این دبیرخانه با توجه به مصوبات کارگروه تنظیم بازار استان، در روزهای اخیر یک برنامه‌ای را تنظیم کردیم که اولویت تنظیم بازار در سه محور برنامه ریزی شد.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: این سه محور شامل تامین کالاهای اساسی، حوزه نظارت، بازرسی و پایش بازار و قیمت‌گذاری و تعریف شبکه‌های توزیع است. بر اساس تصمیمات اخذ شده در این کارگروه، در این سه محور، سه کمیته تخصصی ذیل کارگروه تنطیم بازار استان تشکیل شد.
غفوری مقدم با اشاره به مسئولیت هر دستگاه در رابطه با هر محور در تنظیم بازار عنوان کرد: در واقع کمیته تامین کالاهای اساسی با مسئولیت جهاد کشاورزی استان، کمیته نظارت، بازرسی و پایش بازار با مسئولیت معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی و کمیته قیمت‌گذاری و تعریف شبکه‌های توزیع با مسئولیت معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان شکل گرفت.
وی خاطرنشان کرد: اولین برنامه ما، تامین کالاهای اساسی بوده که خوشبختانه با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و ذخایر مناسبی از کالاهای اساسی که در سطح استان و کشور موجود است، هیچ گونه دغدغه و نگرانی در این خصوص وجود نداشته است، در تامین کالاهای اساسی اعم از برنج، مرغ، گوشت، روغن، تخم مرغ، حبوبات و... هیچ‌گونه مشکلی وجود نداشته و اقدامات بر اساس برنامه‌ها در حال پیگیری و انجام هستند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: به همین ترتیب در حوزه تامین نهادهای کشاورزی برای دام و طیور و ذخیره‌سازی آنها برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفت که در این حوزه نیز از منابع داخلی و همچنین منابع خارجی به صورت واردات استفاده شده و اقدامات خوبی در دست انجام است.
آخرین اقدامات برای تهیه لاستیک کامیون داران چیست؟
غفوری مقدم با بیان اینکه مساله بعدی، مساله تامین برخی از کالاها بوده، اظهار کرد: تامین کالاهایی که به عنوان کالاهای ضروری از آن یاد می‌شود. به طور مثال در خصوص تامین لاستیک سایز سنگین برای کامیون و اتوبوس بوده که در هفته گذشته یک کمیته توزیع لاستیک به همراه اداره کل راه‌داری و حمل ونقل استان، اتحادیه فروشندگان لاستیک و سایر دستگاه‎هایی که نیاز بود در این کمیته حضور داشته باشند، تشکیل شد.
وی اضافه کرد: همچنین از منابع کشور و منابع وارداتی لاستیک مورد نیاز استان تامین شده که این روند نیز ادامه خواهد داشت، از این رو، برای اعمال نظارت و کنترل بیشتر برای لاستیک سنگینی که به استان منتقل می‌شود، معرفی نامه‌هایی از سوی اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت تا بتوانند از این لاستیک‌ها استفاده کنند. همچنین تدابیر لازم برای تامین انواع لاستیک در سایزهای مختلف در این کمیته در نظر گرفته شده که در حال انجام است.
کاهش 10 درصدی قیمت گوشت قرمز تنظیم بازار 
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص تامین گوشت قرمز استان تصریح کرد: همچنین در خصوص تامین گوشت قرمز مصرفی مورد نیاز استان نیز جلساتی برگزار شده که با توجه به اهمیت گوشت در سبد مصرفی خانوار، این جلسات به صورت مستمر برگزار می‌شوند.
غفوری مقدم ادامه داد: خوشبختانه گوشت قرمز تنظیم بازار وارد شده و در حال توزیع است. همواره ما پیگیر آن هستیم که سهم استان را به حداقل 20 تن برسانیم که در این رابطه ما و سازمان جهاد کشاورزی استان  در این زمینه فعال هستیم.
وی با تاکید بر اینکه در تامین گوشت مرغ و ماهی در استان هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد، عنوان کرد: در واقع تولیدات گوشت مرغ استان بیش از نیاز استان بوده و قیمت آن نیز یک قیمت متعادل و مناسبی است اما باز هم تدابیر لازم برای تامین گوشت مرغ نیز در نظر گرفته شده است. قابل توجه است که چون مرغ یکی از کالاهایی است که در سبد مصرفی خانوار بوده، در حال حاضر شرایط عادی خود را طی می‌کند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: در واقع ما بیشترین مشکل را در حوزه تامین گوشت قرمز داشتیم که در هفته گذشته شاهد یک افزایش قیمتی در رابطه بودیم اما با توجه به تدابیر صورت گرفته در دو ماه اخیر تاکنون، بیش از 20 تن گوشت قرمز تنظیم بازار توزیع شد که در نهایت قیمت گوشت قرمز بیش از 10 درصد کاهش یافت. بنابراین این روند همچنان ادامه داشته تا به قیمت‌های متعادل‌تری از گوشت قرمز برسیم.
غفوری مقدم در خصوص محور دوم خاطرنشان کرد: در مساله تنظیم بازار، محور بعدی، تشدید اقدامات کنترلی، نظارت و پایش بازار استان بوده که کمیته‌ای در این خصوص شکل گرفت. این کمیته در ادامه اقدامات قبلی خود، یعنی نظارت بر کالاهای تولید داخل و همچنین کالاهای وارداتی که ارز دریافت کردند، فعالیت دارد. همچنین این امر در خصوص برخورد با تخلفات و برای حفظ آرامش بازار نیز تشدید خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه محور سوم، قیمت‌گذاری و توزیع بوده که بر این اساس، اقداماتی در حوزه های مختلف در حال پیگیری و انجام است، اظهار کرد: در حوزه‌های مختلف اگر بخش‌های دولتی یا نهادهای عمومی که خواهان اعمال تغییراتی در قیمت کالایی هستند، بر اساس مصوبات  کارگروه تنظیم بازار کشور بایستی با کارگروه تنظیم بازار هماهنگ شود. در غیر این صورت این تغییرات قیمت پذیرفته نیست و پیگیری خواهد شد. در نتیجه این سه محور اولویت کار ماست و در حال انجام این سه محور هستیم.
تشکیل ستاد مبارزه با احتکار و اختفای عرضه کالا
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص گران‌فروشی بیان کرد: یکی از مصوباتی که در هفته گذشته تصویب شد، تشکیل تیم‌های ویژه نظارتی برای برخورد با احتکار، اختفا و امتناع از عرضه کالا بود. بر اساس ابلاغ وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور، ستاد مبارزه با احتکار و اختفای عرضه کالا در سطح کشور شکل گرفت.
غفوری مقدم ادامه داد: بنابراین این ستاد در استان تشکیل شد که بر اساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار استان به عنوان یکی از مصوبات مورد تاکید قرار گرفت. در نتیجه تیم‌های ویژه‌ای برای این مساله در نظر گرفته شد که با همراهی شعب تعریزات حکومتی با تخلفات برخورد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.