ساخت و راه اندازی «مساجد متحرک» یکی از تلاش های نمادین ژاپن در روزهای اخیر برای جذب گردشگران مسلمان است که خود را برای میزبانی بازی های المپیک و پارالمپیک 2020 میلادی آماده می کند.

 مساجد متحرک ابتکار چشم بادامی ها برای رونق المپیک توکیو

به گزارش قدس آنلاین، ژاپن در سال های اخیر به رغم آنکه مسلمانان زیادی در آن کشور اقامت ندارند کوشیده است تا در پایانه های مسافربری از جمله شماری از فرودگاه ها، مکان هایی را برای برگزاری عبادات مسلمانان آماده کند.

اگرچه چنین اقداماتی در کشورهای شرق آسیا، خاور دور و شمال شرق قاره آسیا نیز به صورت گسترده صورت می گیرد اما در این میان کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی به دلیل آنکه می خواهند گردشگران بیشتری را از کشورهای اسلامی جذب کنند، تلاش های برجسته ای داشته اند.

کشورهایی نظیر اندونزی و مالزی به دلیل مسلمان بودن طبیعتا دارای مساجد در سراسر کشور از جمله در فرودگاه ها و یا ایستگاه های قطار هستند و بسیار گسترده در این عرصه فرهنگی و مذهبی عمل کرده اند اما در کشورهای کره جنوبی و ژاپن و یا حتی چین این اقدامات کندتر صورت می گیرد ولی بتدریج در حال گسترش است.

یکی از تازه ترین اقدامات ژاپن به عنوان میزبان المپیک 2020 میلادی نیز ساخت مسجد متحرک است که به صورت یک اتوبوس مسافربری است، کلیپ های ویدیویی زیادی از ساخت اولین مسجد متحرک در این کشور در روزهای اخیر در رسانه ها منتشر شده است.

این مساجد متحرک و سیار توسط شرکت خودروسازی تویوتا، غول اتومبیل سازی ژاپنی ساخته می شوند تا گردشگران مسلمان دیدارکننده از بازی‌های المپیک بتوانند از امکانات آنها استفاده کنند این مساجد قرار است در تمامی مکان های برگزاری بازی های المپیک 2020 برای خدمت به مسلمانان آماده راه اندازی شوند.

شرکت تویوتا اعلام کرده است با این اقدام خواسته است مهمان نوازی ژاپنی ها را به مسلمانان نشان دهد نخستین مسجد سیار را شرکت تویوتا روز گذشته در خارج از استادیوم تویوتا در شهرک تویوتا رونمایی کرد این شهرک مقر مرکزی تویوتا نیز هست.

این مسجد یک کامیون ۲۵ تنی است که در پشت آن، ورودی مسجد قرار دارد و اتاقی به مساحت ۴۸ متر مربع بخش اصلی مسجد را تشکیل می دهد که گنجایش ۵۰ نمازگزار را دارد تاسیسات دستشویی بخش دیگر مسجد سیار را تشکیل می دهد.

مدیر این پروژه گفته است در سفر چهار سال پیش او به قطر فکر ساختن چنین مسجدهایی به ذهنش جرقه زده است او اکنون امیدوار است مسلمانانی از اندونزی، مالزی، آفریقا و خاورمیانه به ویژه از سوریه جنگ زده با استفاده از چنین فرصتی در راه برقراری صلح جهانی تلاش کنند.

انجمن مسلمانان ژاپن، جمعیت مسلمانان این کشور در سال 2007 میلادی را بین 70 هزار تا 100 هزار تن عنوان کرده است که از تعداد یاد ‌شده هفت تا 10 هزار نفر را مسلمانان ژاپنی تشکیل می‌دهند اما اکنون این رقم حدود 100 تا 200 هزار نفر براورد می شود که از این تعداد 7 هزار تا 12 هزار نفر ژاپنی هستند.

بیشترین جمعیت مسلمانان ژاپن را اندونزیایی‌ها، پاکستانی‌ها، بنگلادشی‌ها و ایرانیان تشکیل می‌دهند.

مساجد ژاپن نه تنها محلی برای اقامه نماز بلکه فضایی برای مطالعه و تحقیق به ویژه برای تازه مسلمانان و نسل‌های جدید است تا سال 2006، تعداد 39 مسجد در ژاپن ساخته شده بود در حالی که در سال 2014 شمار مساجد و مدارس دینی این کشور به 200 باب افزایش یافت.

اولین مسجد ژاپن در سال 1905 میلادی توسط زندانیان روسی که از جنگ روسیه با ژاپن به اسارت درآمده بودند، در منطقه ایزومیوتسو ساخته شد که امروزه اثری از آن برجای نمانده است.

دومین مسجد با نام «مسجد کوبه» در سال 1914 میلادی توسط تجار هندی و عرب‌تبار احداث شد و در سال 1935 میلادی دوباره مورد بازسازی قرار گرفت، در حال حاضر قدیمی‌ترین مسجد به جای مانده در ژاپن به شمار می‌رود.

ژاپنی های که در برنامه ریزی درست و دقیق شهره جهان هستند این بار قصد دارند با نمایش این مساجد، علاوه بر جذب تماشاگران مسلمان، برنامه ریزی خود را برای المپیک 2020 که حدود دو سال دیگر برگزار می شود به رخ جهانیان بکشانند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.