علی محمدزاده: گویا دیگر به آلودگی هوا ومشکلات این حوزه هم عادت کرده‌ایم و مانند سال‌های قبل حساسیت لازم را نداریم و هر چیزی که مطرح می‌شود، تنها در همان روز مصرف دارد و روز بعد فراموش می‌شود.

اتوبوس‌های دودزا نفس مشهد را تنگ کرده است

با این وصف بحث آلودگی هوا همچنان یکی از جدی‌ترین معضلات کلانشهرهاست و عوامل متعددی در وخیم‌تر کردن اوضاع دارند که از جمله تأثیرگذارترین عوامل آلوده کننده هوا می‌توان به کارخانه‌ها وخودروها اشاره کرد.

آنچه مسلم است سهم خودروها در مشکلات این حوزه قابل توجه است و در بررسی علل آلوده کنندگی آن‌ها مباحثی همچون سوخت وسامانه‌های غیراستاندارد خودروها مطرح می‌شود که البته از چند سال قبل در شهر مشهد گشت‌های ویژه برخورد با خودروهای آلاینده فعال شده و با متخلفان برخورد می‌شود، اما آنچه می‌خواهیم در این نوشته به آن بپردازیم، مسئله خودروهای آلوده کننده ناوگان حمل ونقل عمومی مشهد است چراکه در ماه‌های اخیر به یکباره شاهد تردد تعداد قابل توجه اتوبوس‌های دودزا در معابر شهر هستیم.

اگر نیم ساعت کنار خیابان یا در یکی از ایستگاه‌های اتوبوس بنشینید وبه اتوبوس‌هایی که تردد می‌کنند دقت کنید، خواهید دید تعداد زیادی از اتوبوس‌ها در هنگام حرکت چه حجمی از دود سیاه را به هوای شهر تزریق می‌کنند.

•       دود آزار دهنده اتوبوس‌ها

یک راننده تاکسی می‌گوید: بعضی از مواقع که دریچه هوای خودرو باز است و پشت سر اتوبوس حرکت می‌کنم، بوی دود آزار دهنده‌ای کابین ماشین را پر می‌کند.

پیرمردی می‌گوید: برخورد با خودروهای دودزا گویا فقط برای خودروهای شهروندان اعمال می‌شود؛ وگرنه اتوبوس‌های شهری که ده‌ها برابر یک خودرو دود می‌کنند براحتی در حال تردد هستند و کسی با آن‌ها کاری ندارد.

با این وصف برای اطلاع از روند نظارتی و رفع عیب اتوبوس‌ها با سخنگوی سازمان اتوبوسرانی مشهد تماس گرفتیم و خواهان ارائه توضیحاتی در این باره شدیم.

•       فقط تعداد کمی اتوبوس دود می‌کنند

اتحادی می‌گوید: سازمان اتوبوسرانی هم به موضوع آلودگی هوا حساسیت ویژه‌ای دارد و برای کاستن از میزان آلودگی اقدام‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی می‌افزاید:در حال حاضر عمر ناوگان اتوبوسرانی مشهد اندکی بیش از هفت سال است که وضعیت نسبتاً خوبی است با این حال تمام 1810 دستگاه اتوبوس ومینی بوس فعال در بخش حمل ونقل عمومی مشهد هر ساله برای اخذ معاینه فنی مورد انجام تست‌های لازم قرار می‌گیرند.

با این حال تعداد اندکی از اتوبوس‌ها به دلایل مختلف دچار نقص شده و دود تولید می‌کنند که به محض رویت از سوی مسئولان خطوط یا عوامل دیگر از خط خارج شده وبه تعمیرگاه هدایت می‌شود و رفع عیب صورت می‌گیرد.

اتحادی ادامه می‌دهد: اما آنچه شهروندان از وجود اتوبوس‌های دودزا اعلام می‌کنند، بیشتر مربوط به اتوبوس‌هایی است که متعلق به سازمان اتوبوسرانی نیست.

در حال حاضر در شهر مشهد 2000 اتوبوس و مینی بوس خودمالک در مشهد تردد دارند که عمر بیشتر آن‌ها بیش از 20 سال است و این دسته از خودروها تنها با ارائه معاینه فنی اولیه از ما مجوز تردد می‌گیرند و به شرکت‌ها و مجموعه‌های دیگر خدمات می‌دهند.

سخنگوی اتوبوسرانی مشهد می‌افزاید: به دلیل اینکه برچسب تحت نظارت اتوبوسرانی بر روی این خودروها نصب شده تصور می‌کنند اتوبوس‌ها متعلق به سازمان اتوبوسرانی است با این وصف شهروندان در صورت مشاهده اتوبوس‌های دودزا شماره اتوبوس وخط مربوطه را از طریق شماره 137 شهرداری یا سامانه 30008888 اطلاع رسانی کنند تا نسبت به خارج کردن اتوبوس از چرخه سرویس دهی واعزام به تعمیرگاه اقدام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.