فاطمه معتمدی: با اینکه فقط ۲۶ سال سن دارد، اما نامش به عنوان مسئول فعال‌ترین گروه جهادی در عرصه پزشکی در حاشیه شهر مشهد و استان در فهرست فعالین و تلاشگران عرصه سازندگی و محرومیت زدایی خراسان رضوی خودنمایی می‌کند.

برخورداری ۲۳ هزار نیازمند از خدمات پزشکی رایگان

حسن بخشی متولد سال ۷۱ به عنوان مسؤل قرارگاه شهید علیمردانی به همراه دیگر همفکران خود فعالیت جهادی و خدمت به محرومان را از سال ۹۱ و در زمان دانشجویی آغاز کرد که تا اکنون نیز این اقدام‌ها ادامه دارد.

وی در گفتوگو با خبرنگار ما می‌گوید: قرارگاه شهید علیمردانی در ابتدا در قالب بسیج دانشجویی با حضور و اعزام اکیپ‌های جهادی به مناطق محروم مختلف خراسان رضوی مانند روداب سبزوار، تربت جام، فریمان و کلات کار خود را با ارائه خدمات عمرانی، فرهنگی و پزشکی از جمله ویزیت و تحویل دارو به صورت رایگان آغاز کرد.

*کار عمرانی و پزشکی توأم با هم

وی ادامه می‌دهد: این گروه سال‌ها قبل در قالب اردوهای جهادی خدمات متنوعی به جامعه هدف از جمله کارهای عمرانی و فرهنگی در کنار خدمات پزشکی شامل مواردی مانند غربالگری بیماری‌های مختلف را در برنامه داشت که اکنون گسترش یافته است.

وی می‌افزاید: اوایل امکانات گروه چندان زیاد نبود و تنها با هماهنگی پزشکان خدمات ارائه می‌شد.

*تمرکز بر رفع محرومیت در حاشیه شهر مشهد

بخشی اضافه می‌کند: بعد از مدتی و در سال ۹۳ به دنبال تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر رفع محرومیت در حاشیه شهر مشهد، فعالیت و حضور قرارگاه در حاشیه شهر مشهد پر رنگ و جدی تری یافت.

وی با بیان اینکه فعالیت این گروه جهادی مختص تابستان و عید نیست، بلکه در طول سال و هفته حتی در روزهای پنجشنبه و جمعه که دانشجویان عمدتاً کلاس درس ندارند، نیزادامه دارد، می گوید:در راستای زکات علمی، دانشجویان عضو این گروه جهادی به ارائه خدمات آموزشی و درسی به دانش آموزان مناطق محروم نیز مبادرت دارند و هر کاری که لازم باشد در راستای کمک به خانواده‌های نیازمند انجام می‌دهند.

*برخورداری ۲۳ هزار نیازمند

وی با اشاره به فعالیت‌های این گروه جهادی در حوزه‌های اجتماعی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و حمایتی برای گروه‌هایی مانند زنان سرپرست خانوار در حاشیه شهر مشهد خاطرنشان می‌کند: آنچه سبب شده است که قرارگاه جهادی شهید علیمردانی به عنوان فعال‌ترین گروه پزشکی در ارائه خدمات به مناطق محروم استان و حاشیه شهر مشهد، در سطح خراسان رضوی معرفی و شناخته شود، مربوط به اجرای طرح سفیران سلامت است که از اردیبهشت ماه سال گذشته تاکنون در قالب این طرح بیش از ۲۳ هزار نفر در نقاط محروم استان و عمدتا در مناطق حاشیه شهر مشهد از خدمات پزشکی شامل ویزیت و داروی رایگان، خدمات دان‌پزشکی، مشاوره روانشناسی و سایر برخوردار شدند.

وی با بیان اینکه این طرح همچنان ادامه دارد، یادآور می‌شود: اکنون گروه از تجهیزاتی نظیر چهار یونیت دندانپزشکی مربوط به بهداری شمال شرق کشور و متعلق به نیروی زمینی سپاه و نیز یک دستگاه بینایی سنجی برای خدمات رسانی رایگان به مردم نیازمند توسط پزشکان خیر در بخش هایی مانند دندان‌پزشکی، بینایی سنجی، چشم پزشکی، مامایی، زنان و زایمان، ارتوپدی، پزشک عمومی، اطفال، روانشناسی، گفتار درمانی و شنوایی سنجی ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه خدمات این گروه بیشتر به صورت درمان سرپایی است، می گوید: طی رایزنی انجام شده با دانشگاه علوم پزشکی بیماران نیازمند برای انجام امور پزشکی مانند سونوگرافی به صورت رایگان در بیمارستانهایی مانند امام رضا(ع) معرفی می‌شوند.

*۱۵۰ خیر و جهاد گر پای کار

مسئول قرارگاه شهید علیمردانی درباره تعداد اعضای این گروه جهادی اظهار می‌دارد:۱۵۰ نفر که عمدتاً هم دانش آموخته در رشته‌های مختلف اعم از پزشکی، کشاورزی، جامعه شناس، روان‌شناس هستند و شماری نیز دانشجو هستند در این گروه جهادی عضو هستند.

حسن بخشی می‌افزاید: همچنین خانواده‌های شهدایی نظیر سردار شهید علیمردانی، چراغچی، کاوه، ابراهیم شریفی، بابانظر، علیزاده و شهدای مدافع حرم مانند محمدی عضو گروه هستند و برای رفع محرومیتزدایی از حاشیه شهر مشهد و دیگر نقاط استان پای کار هستند.

وی درباره شیوه عملکردی گروه خاطرنشان می‌کند: ارائه خدمات و رفع محرومیت زدایی در حاشیه شهر به صورت کلی در اختیار قرارگاه امنیتی و اجتماعی شهید برونسی است. حاشیه شهر به چند ناحیه تقسیم شده است. از این رو این نواحی نیازهای ضروری را که ممکن در هر ناحیه با دیگر متفاوت باشد اعلام و گروه نیز در ناحیه‌ای که مشخص و تعیین می‌شود، حضور می‌یابد و خدمات رایگان را به جامعه هدف ارائه می‌دهد.

*تحت پوشش حمایتی ۱۵ خانواده محروم

این جهادگر که همسرش نیز با حرفه پزشکی در حوزه ارائه خدمات به نیازمندان حاشیه شهد مشهد و نقاط محروم استان فعال است، اضافه می‌کند: گروه همچنین ۱۵ خانواده محروم را حدود دو سال است که تحت پوشش حمایت کامل از جمله تغذیه و پوشاک قرار داده است.

وی با بیان اینکه این کمک‌ها عمدتاً توسط اعضا و خیرین مرتبط با آن تأمین می‌شود، میگوید: از جمله خدمات انجام شده توسط این گروه جهادی می‌توان به رفع نیازهای ۲۲۰ کودک یتیم برای سال نو شامل خرید پوشاک کامل و حتی خرید کاپشن با هزینه کرد۶۰ میلیون تومانی اشاره کرد.

وی اولین حضور خود در کار جهادی را سرپرستی یک گروه ۱۵ نفره برای ساخت غسالخانه در یکی از روستاهای شهرستان سبزوار که اکثر جمعیت آن دارای بیش از ۸۰ سال سن بودند، اعلام می‌کند و می‌گوید:ترمیم مدرسه در حال تخریب در یکی از روستاهای روداب از دیگر از اقدامهاست.

وی با اشاره به فعالیت ۹ ساله خود در کار جهادی و رفع محرومیت زدایی در مناطق محروم می‌افزاید: اعضا بدون کوچک‌ترین دریافتی خدمات رایگان را ارائه می‌دهند با این حالی یکی از دغدغه‌های اعضا که عمدتاً هم در رده سنی جوانان قرار دارند، فقدان شغل است در حالی که اگر حمایت شوند اعضا ایده‌های خوبی برای رفع آسیب‌ها از جمله اعتیاد و طلاق و محرومیت‌ها در مناطق محروم و حاشیه شهر دارند.

*نیاز به کمک‌های مردمی و پای کار بودن بیمارستانها

بخشی در بخش دیگر یادآور می‌شود: گروه جهادی قرارگاه شهید عیلمردانی به دو موضوع حساس و نیازمند است اول کمک‌های مردمی برای خرید یونیت‌های دان‌پزشکی است چرا که یونیت‌های فعلی که به صورت امانت استفاده می‌شود، متعلق به بهداری شمال شرق کشور است. بنابراین ممکن است بهداری شمال شرق خود به این یونیت‌ها برای ارائه خدمات در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان نیاز داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: موضوع دیگر اینکه اکنون رایزنی لازم با دوستان سپاه و ارتش در حال انجام است تا بیماران نیازمند به بیمارستان‌های تحت پوشش این ارگان‌ها معرفی تا بتوانند از خدمات جراحی به صورت رایگان استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.