قدس انلاین : رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی با 22.1 درصد اشتغال در بخش کشاورزی و 15 درصد ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی از نظر اشتغال و اقتصاد بیش از میانگین کشوری به بخش کشاورزی وابستگی دارد.

خراسان رضوی بیش از میانگین کشوری به بخش کشاورزی وابسته است
 مجتبی مزروعی امروز در دومین روز از همایش چالش‌های آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت در مجتمع سپید مشهد، اظهار کرد: مسلما بخش کشاورزی به عنوان تامین‌کننده غذای جامعه همانند تمامی کشورهای جهان مهم‌ترین و بزرگترین مصرف‌کننده آب است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: با وجود وابستگی بیشتر استان به بخش کشاورزی اما این بخش از نظر شاخص‌های توسعه و اجرای طرح‌هایی در جهت افزایش راندمان و ارتقا بهره‌وری همانند اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار، انتقال آب، لایروبی و مرمت قنوات و توسعه کشت گلخانه‌ای، از میانگین کشوری عقب‌تر است.
مزروعی خاطرنشان کرد: در حالی که این استان بیشترین میزان افت آب‌های تحت‌الارضی را طبق آمار وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی دارا بوده و به عبارتی افت منابع آبی از میانگین کشوری بیشتر است که باید به چرایی عقب ماندگی آن پرداخت.
وی در خصوص دلایل کمبود اعتبارات استان نسبت به میانگین کشوری، تاکید کرد: از جمله این دلایل می‌توان به بزرگی استان در قبال میزان تخصیص اعتبارات، نظر به وسعت استان و وابستگی بخش کشاورزی به آب‌های تحت‌الارضی که اعتبارات ملی و استانی به میزان کافی به این بخش اختصاص نیافته است، اشاره کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: از دیگر دلایل آن عدم سرمایه‌گذاری کافی در بخش و فرار سرمایه از روستا به شهر و از شهرستان‌ها به مرکز استان، طی سال‌های 84 تا 92 است که استان بیشترین میزان مهاجرت از روستا به شهر را داشته، به طوری که میانگین میزان مهاجرت از روستا به شهر در کل کشور 0.6 درصد و در خراسان رضوی 1.3 درصد یعنی بیش از 2 برابر میانگین کشوری بوده که این میزان مهاجرت به همراه خود مهاجرت سرمایه از روستا به شهر را نیز به دنبال داشته است.
مزروعی در خصوص عمده دلایل مهاجرت از روستا به شهر، اضافه کرد: عدم صرفه اقتصادی در فعالیت‌های زراعی، باغی و دام و طیور به لحاظ واردات بی‌رویه محصولات غذایی، پایین بودن امنیت محصولات و رشد بی‌رویه هزینه‌ها بالاخص پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، یکی از دلایل اصلی به شمار می‌آید.
وی گفت: همچنین از دیگر دلایل آن می‌توان به درآمدهای سرشار فعالیت‌های کاذب مانند بورس زمین، ساخت و ساز مسکن و موسسات مالی و اعتباری اشاره کرد که موجب عدم امکان رقابت فعالیت‌های تولیدی در بخش کشاورزی با فعالیت‌های ذکر شده است، به نحوی که نه تنها در این بخش سرمایه‌گذاری صورت نگرفت بلکه با فرار بیش از حد سرمایه از بخش مواجه شدیم، لذا این امر منجر به فقر مالی و استهلاک منابع و ماشین‌آلات شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به راهکارهای کاهش مهاجرت، اظهار کرد: این راهکارها شامل تامین نهاده‌های زراعی، باغی و نهاده‌های دامی، خرید تضمینی محصولات با قیمتی مناسب مانند گندم، جو، زعفران، مرغ، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی و...، ایجاد مشوق‌های صادراتی برای شیرخشک و سیب‌زمینی و..، تامین تسهیلات مناسب برای مکانیزاسیون، تامین اعتبارات مناسب برای اجرای طرح‌های آب و خاک می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.