یک خبرگزاری غربی به نقل از مقام‌های حکومتی در ریاض نوشت که بر خلاف گمانه‌زنی‌ها، پادشاه سعودی درباره طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» تصمیم‌گیری می‌کند نه ولیعهدش.

رویترز نقش ملک سلمان در طرح «معامله قرن» را فاش کرد

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، خبرگزاری «رویترز» در گزارشی نوشت عربستان سعودی به همپیمان عرب خود اطمینان‌ خاطر داده است که با هرگونه طرح صلح در خاورمیانه، که به مساله قدس یا حق بازگشت آوارگان فلسطینی اشاره‌ای نداشته باشد، موافقت نخواهد کرد. این رویکرد اعلان‌شده، نگرانی‌ها درباره موافقت احتمالی عربستان سعودی با طرح موسوم به «معامله قرن»، که آمریکا آن را در جانبداری از اسرائیل پیشنهاد داده و درصدد تحمیل آن بر منطقه است، کاهش داده است.

دیپلمات‌ها و کارشناسان می‌گویند تضمین‌های ویژه‌ای، «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی داده است و نیز دفاع علنی وی از مواضع پایدار عربی در ماه‌های اخیر، کمک کرده است که این تصورات، مبنی بر این‌که عربستان سعودی تحت رهبری «محمد بن‌سلمان» ولیعهد تغییر موضع داده است را از بین ببرد.

طبق این گزارش، همین امر باعث مطرح شدن این گمانه‌زنی‌ها در این‌باره شده است که آیا عربستان سعودی می‌تواند بعد از کسب حمایت‌های عربی برای کمین جدید جهت پایان دادن به منازعه اسرائیلی‌ها و فلسطینیان، باعث صف‌آرایی علیه ایران به عنوان دشمن مشترک شود.

دیپلمات‌های برجسته عربی در ریاض اعلام کردند که «در عربستان سعودی کسی که درباره قضیه فلسطین تصمیم‌گیری می‌کند، ملک سلمان است نه ولیعهد». به گفته این منابع، اشتباه ایالات متحده این است که فکر می‌کند یک دولت می‌تواند به بقیه کشورها جهت تسلیم شدن فشار وارد کند ولی این امر ربطی به فشارها ندارد. رهبر این کشور عربی از قدس و فلسطینیان دست برنمی‌دارد.

مسئولان فلسطینی در دسامبر گذشته اعلام رکردند که شاهزاده محمد بن‌سلمان، محمود عباس را برای پذیرفتن طرح آمریکایی تحت فشار قرار داده است، به رغم نگرانی‌ها از این مساله که طرح آمریکایی از فلسطینیان حق بازگشت آوارگان به سرزمین‌شان را سلب کرده است. این طرح کاملا با طرح صلح شورای همکاری خلیج‌فارس تناقض دارد. طرح مذکور را عربستان سعودی در سال ۲۰۰۲ پیشنهاد داد که به موجب آن کشورهای عربی با اسرائیل در مقابل توافق با تشکیل دولتی برای فلسطنیان و عقب‌نشینی کامل سرائیل از اراضی اشغالی در جنگ ۱۹۶۷، عادی‌سازی می‌کنند.

این مسئولان سعودی در عین حال، هرگونه اختلاف میان ملک سلمان و شاهزاده بن‌سلمان درخصوص قضیه فلسطین را رد می‌کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.