سامانه موشکی «مقلاع داوود» که رژیم صهیونیستی آن را عصای سحرآمیز خود تلقی می کرد، در اولین استفاده عملیاتی، به جای آنکه قدرت این رژیم را به نمایش بگذارد، ضعف آن در مقابله با توان موشکی محور مقاومت را اثبات کرد.

سامانه «مقلاع داوود»، عصای سحر آمیز اسرائیل یا نماد ضعف صهیونیست‌ها؟!

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، ناکارآمدی سامانه موشکی «مقلاع داوود» در رهگیری موشک‌های توشکای سوریه  که رژیم صهیونیستی این سامانه را عصای سحرآمیز خود تلقی می‌کرد، به خاطر یک اختلال فنی و اشتباه اتفاقی نبود، بلکه آن به واقع ناکارآمدی یکی از مهمترین سامانه‌های موشکی که این رژیم برای مقابله با موشک های حزب الله بدان دل خوش کرده بود را به اثبات رساند.

آنچه بر اهمیت و عمق این شکست می افزاید، آن است که رژیم صهیوینستی برای اولین بار از این سامانه برای رهگیری موشک ها استفاده کرده و آماده بود تا موفقیت در رهگیری را جشن بگیرد، ولی با نتیجه‌ای عکس روبه رو شد.

موشک توشکا، موشک میان برد روسی است که علی رغم قدیمی بودن، ولی در اصابت به هدف دقیق است و وزن کلاهک انفجاری آن بیش از صد کیلوگرم است. در مقابل، سامانه «مقلاع داوود» جزو سامانه‌هایی است که رژیم صهیونیستی پس از جنگ ۲۰۰۶ و پس از آنکه حزب الله موفق شد جبهه داخلی را به یک جبهه جنگ واقعی تبدیل کند، آن را نوسازی و به روز رسانی کرد.

ناکامی سامانه‌های دفاع موشکی اسرائیل سطوح و مراحل مختلفی دارد که تشخیص اشتباه در تعیین جهت موشک‌ها تا تخمین مسیر آن و ناکامی در اصابت به آن را شامل می شود. به طور خلاصه، موشک‌هایی که از سوی سوریه شلیک شد، از سوی رادارهای سامانه موشکی اسرائیل اینگونه تشخیص داده شد که این رژیم را هدف گرفته است که به دنبال آن موشک‌هایی را برای رهگیری شلیک کرد، ولی از اصابت به موشک‌های سوری ناکام ماند و وجود اختلال ساختاری و گسترده در سامانه‌های موشکی اسرائیل را که قرار بود چتر حمایتی این رژیم باشد؛ اثبات کرد.

آنچه مورد تأکید است آنکه اسرائیل اکنون به شدت از این شکست احساس ناامیدی و نگرانی می‌کند، به ویژه آنکه این سامانه به تازگی مورد استفاده قرار گرفته و «تلاویو» سعی داشت تا آن را به عنوان یک برتری نظامی در رهگیری موشک‌های حزب الله معرفی کند، ولی اکنون مشخص شد که این سامانه ناکارآمد است و توان رهگیری موشک های دقیق محور مقاومت را ندارد.

امروز اسرائیل تلاش خواهد کرد تا علت این ناکامی را بررسی کند و مجبور خواهد شد تا سطح انتظارات خود را پایین بیاورد و محتاط تر باشد.

امروز در رژیم صهیونیستی این اتفاق نظر وجود دارد که هرقدر هم که سامانه‌های موشکی اسرائیل پیشرفته و موفق باشد، بازهم نخواهد توانست عامل بازدارنده ای برای موشک‌های حزب الله باشد؛ چرا که تعداد موشک‌های شلیکی از سوی حزب الله بسیار بالا خواهد بود و براساس گزارش مؤسسه امنیتی اسرائیل می تو اند روزانه بین سه تا چهار هزار موشک را به سمت سرزمین های اشغالی شلیک کند.

در هر صورت، اینکه اسرائیل برای مقابله با موشک های حزب الله خود را در حالت دفاعی قرار داده است، دلیل ملموس و قاطعی است که سران رژیم صهیونیستی به خوبی محدویت توان هجومی و دفاعی خود را درک کرده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.