قدس انلاین- رضا طلبی:رکود در بازار ساخت و ساز، آماربیکاری کارگران ساختمانی را بیشتر از همیشه در سال‌های گذشته، افزایش داده ‌است. اما این تنها دغدغه این قشر مظلوم و زحمتکش نیست و آنها برای اینکه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیز قرار بگیرند باید سال های زیادی در انتظار باشند تا اگر با اقبال خوبی همراه بودند از بین تمام رانت ها و پارتی بازی ها اسم آنها نیز در لیست افراد دریافت حق بیمه پس از گذراندن هفت خوان رستم و دریافت کردن سهمیه قرار بگیرند.

 نداشتن بیمه عامل ایجاد بحران در زندگی کارگران ساختمانی

اما این آخر ماجرا نیست و حق بیمه  آنها علی رغم بازار راکد بخش ساختمانی  متناسب با افزایش حداقل دستمزد؛ افزایش پیدا می‌کند. افزایشی که در بازار راکد ساختمان بسیاری از کارگران ساختمان، توان پرداخت حق بیمه‌ی افزایش یافته را ندارند.

دبیر انجمن صنفی کارگری و گچ کاری مشهد مقدس نیز با انتقاد از وضعیت بیمه شغلی کارگران بخش ساختمانی می‌گوید:صف انتظار کارگران ساختمانی برای دریافت سهمیه بیمه، طولانی و  چندین سال می باشد.

هادی بادسار در ادامه به قدس آنلاین می افزاید: افزایش نامتعارف حق بیمه کارگران ساختمانی عادلانه نیست زیرا اگرچه دستمزد کارگران بخش ساختمانی، از افزایش مزدی مصوب شورای عالی کار تبعیت نمی‌کند اما وقتی نوبت به «بیمه‌پردازی» می‌رسد باید کارگران ساختمانی متناسب با افزایش حداقل مزد، حق بیمه‌ی بیشتری پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه کارگران ساختمانی با رکود ایجاد شده ،  قادر به پرداخت حق بیمه نیستند،تصریح می کند: وقتی در شهر مشهد به عنوان یکی از کلان شهرهای کشور صنعت ساخت و ساز راکد است و کارگران به ندرت می توانند به صورت مستمر مشغول به کار باشند چرا باید حق بیمه آنها اینگونه افزایش پیدا کند. بیمه کارگران ساختمانی به عنوان حقوق اولیه آنها با چالش‌ها و تنگناهای بسیاری مواجه است و این افزایش نامرتبطِ حق بیمه مشکلات آنها را دوچندان کرده است و حتی باعث ایجاد بحران‌هایی در زندگی این قشر زحمتکش شده است.

بادسار ادامه می دهد: اگرچه کارگران ساختمانی مجبور هستند با مزد بسیار حداقلی در شهر مشهد بسازند تا از نان خوردن نیفتند، اما در حال حاضر یک کارگر ساده باید ماهانه یکصد و پنج هزار و چهارصد تومان حق بیمه پرداخت کند و در صورتی که با تاخیر نیز آن را پرداخت نماید ماهانه تا 20 هزار تومان نیز جریمه به آن تعلق می گیرد. این در حالی است که کارفرمایان نیز هیچ تعهد و ضمانتی برای پرداخت به موقع حقوق کارگران ندارند و از طرفی امکان تقسیط حق بیمه برای تمام صنوف به جز کارگران ساختمانی وجود دارد.

وی اظهار می دارد: اگرچه کارگران ساختمانی جزو اقشار آسیب پذیر جامعه هستند اما در صورتی که حق بیمه خود را پرداخت نکنند خانواده های آنها ازهیچ پوشش بیمه ای دیگری برخوردار نیستند و در مواجهه با هزینه های سر سام آور درمانی از پای خواهند افتاد.

بادسار با بیان این نکته که ادامه وضعیت فعلی به ضرر کارگران ساختمانی می باشد، ادامه می دهد: موضوع دیگر درباره کارگران ساختمانی این است که اگرچه مشاغل ساختمانی جزئ مشاغل سخت و طاقت فرسا است و در سنین بالا بسیاری از افراد حتی قادر به انجام آن نیستند اما در محاسبه سابقه بیمه انها جزئ مشاغل سخت و زیان آور محاسبه نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.