قدس آنلاین: رئیس شورای شهر مشهد در نشست با اساتید دانشگاه گفت: ارتباط بدنه دانشگاهی و کارشناسی جامعه با مدیریت شهری نباید به نشست های رسمی محدود شود و شورای شهر در هر شرایطی آماده شنیدن و بهره برداری از نظرات ایشان است.

آمادگی مدیریت شهری برای تقویت ارتباط بدنه دانشگاهی و کارشناسی جامعه

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا حیدری در نشست هم‌اندیشی و بارش فکری جمعی از اعضای شورا با اساتید دانشگاهی و صاحبنظران حوزه مدیریت شهری با بیان اینکه در آستانه یک سالگی شورای پنجم شهر مشهد هستیم و نقشه های راه پیش روی ۳ آینده مدیریت شهری نیازمند بازنگری و تدوین هستند، اظهارکرد: «اداره مطلوب شهر» اولین و اصلی‌ترین راهبرد این دوره بوده است؛ شهر در ارائه خدمات به شهروندان نباید با هیچگونه خلل و چالشی خود روبرو شود.

حیدری راهبرد دوم مدیریت شهری مشهد را تامین منابع مالی و پیگیری برای فعال نمودن پروژه های نیمه تمام شهر عنوان کرد و گفت: توقف پروژه های بزرگ عمرانی علاوه‌بر ایجاد رکود، بحران های بیکاری و عدم اشتغال بسیاری از جوانان و نیروی کار جامعه را بهمراه خواهد داشت؛ بسیار خرسندیم که اعلام کنیم تمامی پروژه های زیربنایی شهر فعال هستند.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: این نشست به منظور تدوین عمیق‌تر و جامع‌تر برنامه‌ ۳ ساله آتی مدیریت شهری شکل گرفته است؛ برنامه عملیاتی ۱۴۰۰-۱۳۹۷ شهرداری مشهد در حال تدوین است و بدون شک برپایی چنین نشست‌هایی نقش بسزایی در افزایش بهره‌وری و کارایی این برنامه خواهد داشت.

 حیدری با بیان اینکه وضعیت کنونی مشهد ثمره ۱۰۰ سال مدیریت شهری است و واقعیت های جامعه را باید مدنظر داشته باشیم، گفت: سیستم برنامه‌ریزی و مدیریت شهری حاکم در این یک قرن، میراثی برجا گذاشته که در حوزه های مختلف شاهد آن هستیم.

 وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه‌ها و بخش های مختلف جامعه شاهد عدم تعادل های ساختاری هستیم؛ از سوی دیگر سرمایه اجتماعی بعنوان مهمترین عامل در روند توسعه شهر رو به زوال است و باید به این موضوع توجه جدی داشته باشیم.

 حیدری با بیان اینکه شرایط روانی و اجتماعی موجود در جامعه، تحت تاثیر از تحرکات قدرت های بزرگ و شرایط تحمیلی توسط آنها، به شدت بر مدیریت شهری تاثیر گذاشته است، خاطرنشان کرد: با شرایط کنونی در بودجه ۹۷ شهرداری حداقل با یک سوم کسری بودجه مواجهیم؛ از سوی دیگر شاهد بحران و رکود ساخت و ساز هستیم و شرایط دولت نیز به گونه‌ای ای بوده که نمی‌تواند پاسخگوی تعهدات خود در حوزه مدیریت شهری باشد.

 وی با تاکید بر اینکه رویکردهای آرمانی و مطلوب باید بعنوان نقشه و افق دید مدیریت شهری مدنظر باشد، گفت: نسبت به مسائل موجود باید نگاهی واقع‌بینانه داشت و در نشست های آتی به صورت گسترده‌تری مسائل به بحث و گفتگو گذاشته شود.

 حیدری در ادامه صحبت های خود اشاره مختصری هم به عملکرد شهرداری مشهد داشت و اظهارکرد: طبق ارزیابی های صورت گرفته، مجموعه فعالیت حوزه های مختلف شهرداری مشهد قابل قبول است؛ بعنوان مثال طی روزهای اخیر در دهه پرخیر و برکت کرامت، ۲ هزار برنامه عیدانه برگزار شد که برخی از آنها با استقبال ۳۰هزار نفری شهروندان روبرو شد. این حضور گسترده نشان از افزایش حس تعلق خاطر نسبت به شهر است.

وی در بخش پایانی با بیان اینکه ارتباط جامعه کارشناسی و متخصص دانشگاهی با مدیریت شهری نباید به چنین نشست ها و جلساتی محدود شود و ما در هر شرایطی آماده شنیدن و بهره‌برداری از دیدگاه های ایشان هستیم، گفت: باید به سمت اقدامات خلاقانه باید گام برداشت و سازوکارهای جریان نهادینه کردن مشارکت مردم در مدیریت شهری را در این جلسات مشخص کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.