حشمت الله فلاحت پیشه اظهار داشت: هدف ترامپ این است تا با کشاندن کشورها به پای میز مذاکره به ویژه کشورهایی که در مقابل زورگویی‌های آمریکا ایستاده‌اند، آنها را تحقیر کند. جمهوری اسلامی ایران هرگز در رابطه با منافع و امنیت ملی وارد فضای مذاکره نمی‌شود و با چنین کشوری نمی‌توان مذاکره کرد.

راهبرد ترامپ، مذاکره برای مذاکره است / ایران قصد مذاکره جدید  ندارد

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی «قدس آنلاین» در واکنش به زمزمه‌های طرح مذاکرات جدید با ایران از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و برخی مقامات آن و تحمیل شروط جدید به ایران، گفت: راهبرد رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران، راهبرد مذاکره برای مذاکره است. این همان راهبردی است که آمریکایی‌ها آن را در مقابل کره شمالی هم پیش گرفتند اما درنهایت هیچ امتیازی به کره شمالی داده نشد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو ادامه داد: آمریکا نه تنها به تعهدات خود در قبال کره شمالی عمل نکرد و به کره شمالی امتیازی نداد بلکه حتی برنامه ویتنامیزه کردن کره شمالی را در دستور کار قرار داد. زمانی که کره شمالی بقایای اجساد آمریکایی‌ها را به دولت این کشور تحویل داد آنها بخشی از تحریم‌ها را برداشتند اما شاهدیم که چندی پیش باز هم کره شمالی تعدادی از اجساد آمریکایی‌ها را تحویل داد اما هیچ تغییری در حوزه رفع تحریم‌هایشان صورت نگرفت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین اظهار داشت: سیاستی که ترامپ در پیش گرفته مذاکره برای مذاکره است. در واقع هدف ترامپ این است تا با کشاندن کشورها به پای میز مذاکره به ویژه کشورهایی که در مقابل زورگویی‌های آمریکا ایستاده‌اند، آنها را تحقیر کند. جمهوری اسلامی ایران هرگز در رابطه با منافع و امنیت ملی وارد فضای مذاکره نمی‌شود و با چنین کشوری نمی‌توان مذاکره کرد. جمهوری اسلامی در گذشته در موضوع برجام پس از اینکه مذاکراتش با تروئیکا با گذشت ۱۳ سال پیش به نتیجه نرسیده بود، با آمریکا وارد مذاکره شد اما دیدید که آمریکایی‌ها اولین ناقضان قرارداد بین‌المللی بودند.

فلاحت پیشه تصریح کرد: با توجه به تمام این شرایط، ایران برنامه‌ای برای مذاکره با آمریکا ندارد چون رئیس جمهور این کشور راهبردی برای توافق ندارد. اینکه مقامات آمریکایی گمان می‌کنند در اوضاعی که اروپایی‌ها هم بسته پیشنهادی کافی و تضمین شده‌ای به ایران ارائه نداده‌اند، می‌توانند مذاکره جدیدی را به ایران تحمیل کنند، خیالی بیش نیست.

وی با اشاره به اقدامات و برنامه‌های کمیسیون امنیت ملی برای مقابله با تحریم‌ها، افزود: کمیسیون امنیت ملی در همین رابطه سامانه‌ای را شکل داده است که بر اساس آن سطح مناسبات اقتصادی ایران با دیگر کشورها تنظیم و مدیریت شود. همچنین کمیسیون امنیت ملی از معاونت اقتصادی وزرات خارجه درخواست کرده تا گزارش ارتباطات اقتصادی با سایر کشورها را به کمیسیون ارائه بدهد. طبق حکم قانون برنامه ششم توسعه، کمیسیون امنیت ملی از معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه در هر سه ماه گزارش خواهد خواست تا مشخص شود در چه حوزه‌هایی مناسبات با افزایش همکاری مواجه شده و در چه عرصه‌هایی با افول مواجه هستیم.

این نماینده مجلس همچنین اظهار کرد: اقدامات کمیسیون امنیت ملی در قالب نظارت، مأموریت و پیگیری‌های مختلف در حال انجام است. در حال حاضر نیز کمیسیون امنیت ملی برای رفع موانع سرمایه‌گذاری گاز پروم روسی در ایران مذاکراتی دارد. ما معتقدیم باید با آن شرکت‌هایی که در ایران کار می‌کنند همکاری بیشتری صورت بگیرد و کمیسیون در مواردی که به این نتیجه برسد دخالت آن می‌تواند باعث رفع مشکل شود قطعاً به موضوعات ورود می‌کند.

انتهای پیام / 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.