یکی از کلیدواژه‌هایی که در دو سه سال اخیر بارها رهبر انقلاب آن را به کار برده‌اند «نفوذ» است. نفوذ یکی از چالش‌های جمهوری اسلامی از اول انقلاب تا همین امروز است. سریال «نفوذ» به کارگردانی جواد شمقدری با داستان وقایع سال ۵۷ در حال ساخت است. این سریال که نام قبلی آن «انقلاب دوم» بود به تهیه کنندگی محسن علی اکبری در مرحله تولید قرار دارد. تصویربرداری این سریال بعد از ایام محرم و صفر آغاز شده و بهمن امسال نیز پخش خواهد شد.

«نفوذ» می‌خواهد به سؤالات نسل جوان پاسخ دهد

داستان این سریال به سال ۵۷ مربوط می‌شود و به مدت هشت ماه در مقطع انقلاب، نفوذ آمریکایی‌ها را در عرصه‌های مختلف نظام پهلوی و بحث قانون کاپیتولاسیون نشان می‌دهد. در مجموع این سریال دخالت‌های آمریکا در ایران را نشان می‌دهد و قانون کاپیتولاسیون را زیر سؤال می‌برد. ساخت این مجموعه در سه بخش پیش‌بینی شده؛ فاز یک از پیش از انقلاب شروع شده و تا تسخیر لانه جاسوسی را روایت می‌کند. فازهای بعدی هم به حوادث حین گروگان‌گیری تا کودتای نوژه و آغاز جنگ تحمیلی که با حمایت آمریکا صورت گرفت، می‌پردازد و تولید فاز اول دو سال به طول می‌انجامد. این مجموعه در شهرهایی مانند تهران، مشهد، روستای درگز، سلفچگان و گنبد  تصویربرداری می‌شود.

■ حضور یک گروه دلسوز از نسل اول انقلاب 
محسن علی اکبری، تهیه‌کننده سریال پر لوکیشن «نفوذ» در حال حاضر روزهای پرکاری را به همراه جواد شمقدری کارگردان و تیم سازنده سریال می‌گذراند. در حال حاضر نزدیک به 50 درصد کار فیلمبرداری شده ‌است و همزمان مراحل تدوین و جلوه‌های کامپیوتری هم انجام می‌شود. با این همه محسن علی اکبری از روند کار تا به اینجا راضی است و در این باره می‌گوید: کار به دلیل حضور یک گروه دلسوز از نسل اول انقلاب، علی‌رغم همه سختی‌هایش با مدیریت خوب آقای شمقدری روند خوبی دارد. اگر مشکلی پیش نیاید، طبق قول‌مان اول بهمن فیلم از تلویزیون پخش می‌شود. تا الآن در بیشتر از 100 لوکیشن تصویربرداری داشتیم و تا آخر کار همین میزان هم باقی‌مانده است. کار دکورهای سنگینی هم دارد که در حال حاضر مشغول ساختیم. به عنوان مثال الآن مشغول ساخت دیوار سفارت در شهرک غزالی هستیم.

■ توجه به مقطعی که تا به حال دیده نشده ‌است
علی اکبری با تأکید بر اینکه این مقطع از انقلاب تا حالا فیلمی برایش ساخته نشده در ادامه ‌توضیح می‌دهد: تا به حال فیلمی نداشته‌ایم که بخواهد ریشه‌ای به این مقطع انقلاب نگاه کند و مسائل را موشکافانه بررسی کند. نگاه ما در «نفوذ» صرفاً به حضور جوان‌ها در انقلاب و تسخیر لانه جاسوسی است. سه نقش اصلی داستان سه دانشجو هستند و ما به دنبال سه جوان (دو دختر و یک پسر) در رده سنی بین 20 تا 25 سال بودیم، اما متأسفانه با اینکه اغلب جوانان این سن و سال از نظر بازیگری خوب و مورد تأیید هستند، اما اکثر دخترها بینی‌شان را جراحی کرده و پسرها زیر ابرو برداشته‌اند و به همین دلیل کار ما سخت شده بود چراکه قصه ما مربوط به دهه 50 است و درآن زمان دختر و پسرها به این شکل نبودند، اما به هر حال موفق شدیم سه بازیگر جوان مورد نظرمان را پیدا کنیم.

■ کارهای تاریخی معمولاً بهترین کارهای تلویزیون هستند
محسن علی اکبری که پیش از این کارهای بزرگ و تاریخی مانند تهیه کنندگی سریال «مریم مقدس» را در کارنامه دارد، در ادامه با اشاره به حضور سیما تیرانداز و آقای شمقدری و گروه کارگردانی که نقش مهمی در انتخاب بازیگران داشته‌اند، می‌گوید: تعداد بسیاری بازیگر به دفتر ما مراجعه کردند و خوب هم بوده‌اند، اما همین موضوع طبیعی نبودن چهره شان کار را خراب می‌کند. بهتر است علاقه‌مندان به بازیگری بدانند که داشتن چهره‌ای طبیعی خیلی بهتر از چهره‌های مصنوعی است و دست زدن به صورت آن هم در جوانی، اشتباهی مطلق است و به نوعی جلوی فعالیت‌شان گرفته می‌شود. اگر دست به چنین کارهایی نزنند، موفقیت‌شان تضمینی است. بهترین کارها در تلویزیون و سینما کارهای تاریخی بوده است. مهتاب کرامتی با «مردان آنجلس» شناخته شد، شبنم قلی خانی هم با «مریم مقدس» و ویشکا آسایش با سریال «امام علی(ع)».

■ ساخت سریال موفق ضد آمریکایی در ایران
همان طور که در ابتدا گفتیم، یکی از ویژگی‌های سریال نفوذ، تعداد بالای لوکیشن‌های آن است. علی اکبری درخصوص لوکیشن‌های سریال «نفوذ» بیان کرد: لوکیشن‌های تهران همگی قطعی شده و نزدیک به 50 لوکیشن در لواسانات، جنوب و شمال تهران داریم. بیشتر لوکیشن‌های سریال «نفوذ» به دلیل قدیمی بودن بافت و معماری برخی مناطق مرکزی تهران در مرکز شهر هستند و نیازی به بازسازی وجود نداشت و امیدواریم این سریال موفق ضد آمریکایی را در ایران بسازیم.
او درباره طراحی دکور این سریال در ادامه توضیح می‌دهد: سازه اصلی سفارت آمریکا در شهرک سینمایی غزالی ساخته شد. مدیریت هنری را عبدالحمید قدیریان و طراحی صحنه را نیز علی نصیری‌نیا بر عهده دارد. ما برنامه‌ریزی یک ساله داریم و باید بر طبق‌ آن بعد از هشت ماه وارد این سازه شویم. ابتدا فاز تهران (لوکیشن‌های داخلی) را تصویربرداری می‌کنیم، سپس به گنبد، مریوان و کردستان رفته‌ و در آخر هم به شهرک سینمایی می‌رویم.

■ می‌خواهیم سؤالات نسل جوان را پاسخ دهیم
این تهیه‌کننده همچنین با اشاره به اینکه داستان‌های ما براساس واقعیت است به توضیح درباره پژوهش‌های انجام شده درباره سریال پرداخت و گفت: این پروژه براساس استنادهای موجود در سیستم قبل از انقلاب نوشته شده و به نوعی برخورد نیروهای انقلابی با فضاهایی را که در اختیار جاسوسی آمریکا بوده، نشان می‌دهد. مشاور فیلمنامه و ناظر کیفی مهدی ارگانی است که از مطلعین این حوزه است و تقریباً تمامی موارد مد نظر ما با تأیید او پیش رفته است.
وی در ادامه با اشاره به هدف از پرداخت سریال به این مقطع تاریخی افزود: این سریال با این هدف ساخته می‌شود که تأثیر منفی حضور بیگانگان را در داخل کشور به تصویر بکشد و در نهایت می‌خواهد برای نسل جوان و نوجوان این سؤال را پاسخ دهد که چرا به سفارت آمریکا «لانه جاسوسی» می‌گویند. ما در سریال می‌بینیم که سایت‌های مختلف جاسوسی در سراسر کشور، مثل «سایت کپکان» کارش جاسوسی است و گزارش‌هایش را به طور کامل تحویل سفارت آمریکا می‌داده است. 
علی اکبری در ادامه بیان داشت: این سفارت، سفارت نبود، بلکه مرکز جاسوسی بود و این حرکت بزرگ دانشجویان خط امام هم بجا بود و با دیدن این سریال بخشی از سؤالات نوجوانان و جوانان ما پاسخ داده خواهد شد.

■ سند تاریخی تمام شخصیت‌ها موجود است
گریم در سریال‌های تاریخی یکی دیگر از عوامل مهم است که اگر درباره‌اش وسواس و دقت صورت نگیرد، می‌تواند گاه ضربه زننده هم باشد. علی اکبری با اشاره به اهمیت گریم شخصیت‌های این مجموعه می‌گوید: در این سریال گریم‌های خاصی روی صورت بازیگران انجام شده است و سند تاریخی تمامی کاراکترهایمان در تاریخ انقلاب اسلامی ایران وجود دارد.
وی در ادامه به سایر مراحل تولید مانند جلوه‌های ویژه پرداخته و در این باره توضیح می‌دهد: اگر مشکلی پیش نیاید، پنج بازیگر خارجی داریم که باید از خارج از کشور بیایند و همچنین لوکیشن بسیار بزرگی هم داریم که باید ساخته شود. نزدیک به 400 دقیقه از سریال‌مان جلوه‌های ویژه است. الآن هم گروهی 20 نفره درگیر این کار هستند و سکانس‌هایی را که ما ضبط کردیم، درست می‌کنند. همه این‌ها با حمایت رسانه ملی و مرکز حفظ آثار دفاع مقدس برای ما فراهم خواهد شد.

■ «نفوذ» شماره دو هم دارد
این تهیه کننده همچنین درباره روند پیش‌روی این سریال بیان داشت: با توجه به اتمام فاز اول، این روزها می‌بایست فاز دوم را مقابل دوربین می‌بردیم، اما به دلیل آماده نبودن لوکیشن لانه جاسوسی و سفارت آمریکا مجبور شدیم فاز سوم را در روستای قرق آباد حومه ساوه تصویربرداری کنیم.
وی با بیان اینکه نفوذ در پنج فاز تولید می‌شود، عنوان داشت: فاز اول که در تهران بود، فاز دوم در روستای قرق آباد شروع شده و صحنه‌های مربوط به شهرستان درگز را ضبط کردیم. برای تصویربرداری فاز سه باید به منطقه خجیر برویم و در آن جا نماهایی از کردستان را مقابل دوربین ببریم. فاز چهار در گنبد و مشهد و همچنین فاز پنج در تهران ضبط خواهد شد.
علی‌اکبری با اشاره به مدت زمان تاریخی که در این سریال نشان داده می‌شود، گفت: این مجموعه تلویزیونی به تحلیل یک مقطع تاریخی ایران اسلامی می‌پردازد. سری دوم این سریال هم قرار است ساخته شود و در این سری داستان از تسخیر لانه جاسوسی آغاز شده و تا پایان جنگ تحمیلی ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.