روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم ضمن تشریح توطئه‌های آمریکایی- صهیونیستی از تقویت پروژه ایران هراسی نزد کشورهای منطقه، کشورهای عربی و بخصوص حاشیه خلیج فارس را به امضای توافق صلحی با ایران دعوت کرد.

اعراب باید در ارتباط با ایران تجدیدنظر کنند و فتیله تنش را پایین بکشند

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» در یادداشتی به قلم «احمد فهیم» و با عنوان اینکه «آیا تشدید تهدیدهای آمریکا مقدمه امضای توافق صلحی با ایران است» به تحلیل وضعیت سیاسی کنونی منطقه در سایه تشدید تنش میان ایران و آمریکا پرداخت.

در این یادداشت آمده است: تنش میان تهران و کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) به نحوی شتاب گرفته که فقط  به نفع قدرت‌های بزرگ است که از ادامه دادن این مناقشات به لحاظ سیاسی، اقتصادی و امنیتی سود می‌برند.

واشنگتن در تهدیدهای خود و جنگ لفظی علیه تهران جدی نیست؛ چرا که از این کشور یک مترسک ساخته برای تحریک منطقه، باج گیری و دوشیدن منابع کشورهای آن و احیای مسابقه تسلیحاتی به نحوی که تنها در راستای خدمت به منافع ایالات متحده است.

ما با چشم خود دیدیم که چگونه دلال کاخ سفید در اوایل سال جاری میلادی در دیدار با یکی از رهبران کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس)  لیست اجناس کسادشان  را به همراه قیمت‌هایش  به یکی از رهبران کشورهای عربی خلیج (فارس) ارائه داد، گویی برای دارو و تجهیزات پزشکی یا دستگاه‌های ویژه  توسعه صنعتی و کشاورزی و نه برای بمب ها و هواپیماهای مرگ و سلاح‌های کشتار جمعی بازار یابی می‌کند.

اما از لحاظ سیاسی واشنگتن توانست با استفاده از پروژه ایران هراسی کشورهای عربی را  به عادی‌سازی  روابط خود با اسرائیل وادار کند به گونه‌ای که در ازای آن این کشورها از حمایت‌های سیاسی و امنیتی آمریکا در مقابله با نفوذ ایران بهره مند شوند تا جایی که می‌توانیم قاطعانه بگوییم که این مهم ترین پرونده در چارچوب معامله قرن است.

ترامپ همین خط مشی را در پیاده کردن دو وعده انتخاباتی خود، یکی انتقال سفارت کشورش به قدس اشغالی و لغو توافق هسته‌ای با ایران بکار گرفت و به هر نحوی درصدد نابودی آرمان های فلسطینی برآمده است.

اما از لحاظ امنیتی و در چارچوب همان سیاست باج گیری، آمریکا به ایران فرصت داد تا با افزایش نفوذ خود در منطقه موازنه‌های قوا را به نفع خود تغییر دهد تا کشورهای منطقه از این وضعیت احساس خطر و بی ثباتی کنند .

آمریکا تلاش داشت نشان بدهد که دستکم در چهار کشور عربی نائبان جنگی ایران جولان می‌دهند و آبراهه‌های راهبردی، خطوط تجارت جهانی و عبور و مرور نفت کش‌ها را تحت تسلط خود گرفتند. همزمان آمریکا تحت عنوان مبارزه با تروریسم و خشکاندن منابع آن با بستن اتاق عملیات الموک (در اردن) و صدور فرمان توقف حمایت کشورهای عربی از کسانی که نیروهای معارض سوری خوانده می‌شوند، کشورهای عربی را از همه امتیازات بازی محروم کرد.

اگر آمریکایی‌ها بخواهند مبنا را بر زورگویی بگذارند، طبیعی است که نیروهای مسلح ایران در راستای حفاظت از منافع ملت ایران از توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود بهره‌برداری کنند. اگر کسانی بخواهند منافع جمهوری اسلامی ایران را به خطر بیاندازند، ایران هم منافع آنها را با امکاناتی که دارد، به خطر می‌اندازد.

تهران دیگر لقمه کوچکی برای هیچ کسی نیست و بیش از پیش در منطقه استحکام خواهد داشت، بنابراین افزایش تنش با آن به نفع کشورهای عربی نیست، ای کاش ما از رهبر کره شمالی که گمان می‌کنیم یکی از دیوانگان عالم است، درس بگیریم. او از طریق مهار تنش‌های کشورش با همسایه جنوبی خود، به واشنگتن اجازه نداده امنیت کشورش را به هم ریخته یا قدرت نظامی آن را در جنگی مجانی از بین برده و آن را لقمه‌ای آماده برای دشمنان واقعی قرار دهد.

با در نظر گرفتن شرایط سیاسی کنونی، اعراب و بخصوص کشورهای حاشیه خلیج (فارس) باید در حال و آینده روابط خود با ایران تجدید نظر کنند و فتیله تنش‌ها با تهران را پایین بکشند اگرچه این مساله به نفع موازنه قوایی نخواهد بود که کفه آن به نفع ایران و گروه‌های مسلح وابسته به آن سنگینی می‌کند اما باج گیری قدرت‌های بزرگ از ثروت کشورهای عربی و آینده ملت‌هایش را متوقف می‌کند و  فرصت‌ها را از کسانی که به دنبال تعمیق شکاف بین پیروان دین واحدی هستند، خواهد گرفت.

کشورهای عربی همان گونه که توافقنامه‌های صلح با اسرائیل امضا کردند می توانند تحت نظارت روسیه یا سازمان ملل به توافق صلحی با ایران دست یابند آن هم با استفاده از شرایط اقتصادی که ایران با آن روبه‌روست تا راه حلی برای همه اختلافات فیمابین پیدا کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.