قدس انلاین : معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد از تجهیز تمام تاکسی‌های مشهد به پرداخت الکترونیکی تا پایان سال خبر داد.

تجهیز تاکسی‌های مشهد به پرداخت الکترونیکی تا پایان سال
 شهریار آل‌شیخ در مراسم افتتاح سامانه میز کار یک‌پارچه شهرداری مشهد که در شهرداری مرکز برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر موضوع اصلی شهرداری و مدیریت شهری در همه‌جا داده و بهره‌برداری از داده است. بحث مدیریت شهری الکترونیکی و شهر هوشمند موضوعاتی هستند که با هم عجین شده‌اند. شهر هوشمند موضوعی نیست که الزاما مبنای آن الکترونیکی شدن باشد اما بسیاری از شقوق آن به مباحث الکترونیکی پیوسته است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه « در دنیا کسب ‌وکار های نو مبتنی بر روش های داده هستند»، گفت: در کشور ما هم بیشترین رشد اقتصادی در سه سال گذشته مربوط به کسب‌وکارهای نوین بوده است. به طور مثال تاکسی هوشمند ساختار تاکسی را در کشور متاثر کرد.
آل‌شیخ با بیان اینکه «بجز داده‌های دقیق مبنایی برای شناخت نداریم»، بیان کرد: برای شناخت شهر و شهروندان به داده نیاز داریم. با اتصال کد هویتی شهروند(کد ملی)، کد مکانی، کد شماره خودرو و شماره موبایل شهروندان می توان بسیاری از مسائل مدیریت شهری را به‌دست آورد. موضوع کار ما در فرآیندهای بعدی این است که بتوانیم این چهار کد را به هم متصل کنیم.
وی در خصوص نظام پرداخت اظهار کرد: در مشهد بیشترین تنوع نظام پرداختی را داریم. به طور مثال در سیستم حمل‌ونقل پرداخت بهای متنوع انجام می‌شود.تنها شهری هستیم که  NFC  داریم و این اقدام برای زائران بسیار مناسب است که از طریق موبایل پرداخت انجام دهند. من کارت پوشش خوبی دارد و... . در ۲۰۰۰ تاکسی امکان پرداخت الکترونیکی از طریق عابربانک و من کارت فراهم شده و برنامه ما این است که تا پایان سال تمام تاکسی‌ها تحت پوشش پرداخت الکترونیکی قرار بگیرند.
آل‌شیخ تصریح کرد: در یک مقطعی می‌خواهیم به شهرداری الکترونیک برسیم که بتوانیم با درهای بسته و از طریق اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزار ها ارتباط با شهروندان برقرار و خدمات شهرداری ارائه شود. در حال حاضر هم حجم زیادی از این خدمات از طریق درگاه‌ها قابل انجام است اما آسیب‌هایی هم دارد. در حال حاضر استعلامات که حجم زیادی از مراجعات مردم را شامل می‌شد از طریق سامانه‌ها قابل دسترسی است و می‌خواهیم نسخه موبایلی آن را هم ارائه دهیم.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در خصوص سامانه میز کار یک‌پارچه شهرداری مشهد بیان کرد: به مرور زمان سامانه‌های مختلفی در شهرداری ایجاد شده بود و ۱۴۰ سامانه استفاده می‌شده اما پس از ادغام‌ها۱۰۸ سامانه باقی ماند. این سامانه‌ها مربوط به سامانه‌هایی است که کارهای شهری در آنها انجام می‌شد و شامل  نرم افزارهای عمومی نمی‌شود. گسستگی دیتا در سامانه‌ها باعث می‌شد نتوانیم از اطلاعات سامانه‌ها استفاده یکپارچه انجام دهیم. 
وی ادامه داد: در حال حاضر کل سامانه‌ها با یک کدکاربری و رمز قابل دسترسی است  و یکپارچگی کامل دارد و همکاران می‌توانند با یک کد کاربری وارد سامانه ‌شوند. نرم افزارهایی عمومی که در سامانه ایجاد شده است به شدت در فرآیندهای عمومی مدیریت، کارآمدی افراد در بحث الکترونیک و... کمک‌کننده است. آرزوی بسیاری از شهرهاست که بتوانند در این حوزه یکپارچگی را ایجاد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.