۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 612619

درباره تلاطمات بازار ارز در دو روز گذشته تحلیل های مختلفی مطرح شده است. فارغ از این تحلیل ها باید درباره «چه میشود کرد؟» بیشتر صحبت کنیم.

دیروز شاهد دستگیری دلالان خرده پا در بازار ارز بودیم. برخورد های امنیتی باید در ذات خودش حد کمی از هوشمندی را داشته باشند. گرفتن دلال خرده پا و دم دست که هر لحظه قابلیت جایگزینی با کسی دیگر را دارد به کنترل بازار کمکی نمی کند. ضمن اینکه هر برخورد امنیتی حتی هوشمندانه اگر در ترکیب با یک فهم فنی از بازار ارز و متغیرهای آن نباشد، نمی تواند آرامشی پایدار را ایجاد کند.
اما در توضیح نوسانات ارزی به چند موضوع باید توجه داشت؛ برای دلار آن هم در مقطع 3800 الی 6300  تومانی دلایل فنی بسیاری وجود داشت که از بین دلایل متعدد می توان به زیر ضرب تحریمی رفتن بازار حواله و ضعف ساختار نقشه ارزی ایران و موضوع خروج سرمایه در هر دو طرف عرضه و تقاضا اشاره کرد.
اما از 21 فروردین تا امروز و از رقم 6300 تومان به بعد که دلار افزایش پیدا کرد، علت اصلی به کسر عرضه بود، که به علت اجبار به کاهش قیمت به یک نرخ پایین و رانت هایی که ایجاد می کرد، علاقه ای که به نگه داشت منابع در بیرون ایجاد می کرد و ... بستگی داشت.
اما برای افزایش در این سه روز گذشته و در بازه 9400 تا 12000 تومان، هیچ توضیح در قالب فنی وجود ندارد، و به همین دلیل، تحلیل ها پیرامون دلایل روانی و سفته بازانه قوت می گیرد. چرا ؟ زیرا زمان شروع این وضعیت، زمانی بود که رئیس کل بانک مرکزی شروع به کار کرد و هم اینکه بازار ثانویه از شورای پول و اعتبار روی میز رئیس جمهور آمد. این اتهام را می توان به منتفعین مابین 21 فروردین تا امروز که ابزار تاثیرگذاری را داشتند، وارد دانست. 
از بی پشتوانگی و غیر فنی بودن قیمت همین بس که قیمت از 11700 دو شب قبل به 10300 سقوط کرد که این مسئله نشان می دهد بازار توان تحمل این قیمت را ندارد. نمی تواند این قیمت را تحمل کند ... 
شاید گفته شود که چون به تحریم های مرداد نزدیک می شویم این افزایش اتفاق افتاده اما واقعیت این است که چنین چیزی واقعیت ندارد. میتوان تصریح کرد که تحریم های مرداد، اثر فنی ندارد و این نوسانات ناشی از جو روانی است.
در بازار ثانویه دلار با قیمت 10200 معامله شد، این شائبه ایجاد می شود که آیا این قیمت وقتی در بازار ثانویه که رسمیت دارد، مطرح می شود؛ آیا به این معناست که این قیمت واقعی ارز است ؟ در جواب باید گفت که بازار ثانویه در حال حاضر یک بازار پیرو است نه راهبر. بازار ثانویه اکنون کوچک است. در پایان باید اشاره کنم به اینکه اتفاقا از جمله کارهایی که باید اتفاق بیفتد تا از تلاطم قیمت ارز کاسته شود می توان به  تعمیق بازار ثانویه و گسیل کردن ارز پتروشیمی ها و فولادی ها به بازار ثانویه اشاره کرد.    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.