تارنمای روزنامه ایندیپندنت نوشت: نوام چامسکی فعال سیاسی، منتقد اجتماعی و زبان شناس آمریکایی، اسرائیل را متهم به دخالت 'بی شرمانه' در سیاست های انتخاباتی آمریکا کرد و آن را ورای هر گونه اقدام ادعایی از جانب روسیه برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا توصیف کرد.

چامسکی:دخالت اسرائیل درانتخابات آمریکابیشتر از روسیه است

به گزارش قدس آنلاین، این تارنما افزود: چامسکی دراظهارات خود اغلب رسانه ها را متهم به تمرکز برموضوعاتی کردکه ازدیدگاه وی مسائلی مانند تهدید بالقوه تغییرات آب و هوایی را به حاشیه می برد، این زبان شناس 89 ساله گفت در اکثر نقاط دنیا تمرکز رسانه های آمریکایی بر روی دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا 'یک شوخی' است.

وی گفت: هرکاری که روسیه ممکن است انجام داده باشد ، در مقایسه با اقدامات بی شرمانه دیگران و حمایت گسترده از آنها بسیار کم بشمار می آید.

چامسکی درمصاحبه با تارنمای دموکراسی نو (Democracy Now) گفت: دخالت اسرائیل در انتخابات آمریکا به شدت اقدام ادعایی روسیه را در خود غرق می کند.یعنی تاجایی که بنیامین نتانیاهونخست وزیراسرائیل بدون تایید رئیس جمهوری مستقیم به کنگره رفته ودرآنجا برای تضعیف سیاست های رئیس جمهور سخنرانی می کند. اتفاقی که در سال 2015 برای باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا و نتانیاهو رخ داد.

ایندیپندنت درادامه آورده است: در مارس 2015 (اسفند- فروردین) نتانیاهو با دعوت جان بینر سخنگوی سابق جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا درباره توافق هسته ای ایران که در آن زمان به امضا نرسیده بود، سخنرانی کرد. وی این کار را بدون اطلاع رسمی به کاخ سفید انجام داد در حالیکه از سویی دولت اوباما درحال مذاکره برای امضای توافق هسته ای ایران بود. نتانیاهو در یک سخنرانی برای کنگره که بیش از 50 دمکرات آن را تحریم کردند، مخالفت صریح خود با توافق را اعلام کرد.

چامسکی اظهار داشت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هیچگاه چنین سخنرانی برای کنگره نداشته است و ناظران سیاسی حمله تند یک رهبر خارجی به سیاست دولت آمریکا را بی سابقه توصیف کردند.

وی خاطر نشان کرد:این فقط ذره ای از این نفوذ بیش از حد است.

قدرت لابی طرفدار رژیم صهیونیستی همواره یکی ازموضوعات بحث برانگیز در واشنگتن بوده است. در سال 2007 مقاله ای با عنوان 'لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا' منتشر شد که این لابی را به عنوان ائتلاف شخصیت ها و سازمان های هدایتگر سیاست خارجی آمریکا به سمت حمایت از اسرائیل، توصیف می کند.

این ائتلاف شامل گروه هایی مثل 'کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل' (AIPAC) گروه لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا امسال 1.75 میلیون دلار برای ارتقای سیاست های حمایت از اسرائیل هزینه کرده است.
مجمع سالانه این گروه جایگاهی برای سیاسمتمدارانی است که به دنبال رای آوردن یا انتخاب شدن مجدد هستند و نتانیاهو چندین بار به آن اشاره کرده است. در سال 2016 دونالد ترامپ کاندیدای وقت ریاست جمهوری آمریکا از سخنرانان این مجمع بود.

سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن یا آیپک به اظهارات چامسکی واکنشی نشان نداده اند.

این منتقد اجتماعی با اشاره به تمرکز رسانه ها بر روی مسائل حاشیه ای، گفت: از تمام سیاست های ترامپ، سیاست های او درمورد آب و هوا و گرم شدن جهان از همه خطرناکتر و مخرب تر است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.