نشست رسانه‌ای سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور نادر برهانی مرند دبیر این دوره از جشنواره، سعید اسدی مدیر بخش بین‌الملل، اتابک نادری مدیر بخش شهرستان‌ها، نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، سیامک زمردیان مدیر بخش عکس، سامان خلیلیان مدیر بخش تئاتر خیابانی امروز 9 مردادماه در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

جشنواره سی‎وهفتم تداوم منطقی ادوار گذشته است/ روح چهل سالگی انقلاب در کل جشنواره جاری است

به گزارش قدس آنلاین،برهانی مرند در ابتدای نشست با اشاره به اینکه فضای گفت و گو میان ما و اهالی رسانه باز است، عنوان کرد: امسال درصددیم سه نشست را تعریف کنیم که امروز نخستین آن برگزار می شود و دو نشست دیگر به ترتیب قبل از ایام برپایی جشنواره و نشست سوم هم پس از پایان جشنواره خواهد بود که حکم جمع بندی را دارد. ضمن این که من از روابط عمومی جشنواره درخواست کردم ساعاتی را در دبیرخانه به گفت وگو با رسانه‌ها اختصاص دهند.

وی در ادامه به فراخوان این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: این فراخوان حاصل ۲ ماه زحمت ماست و نکته اصلی در مورد آن این است که تفاوت چندانی در کلیت با فراخوان‌های چند دوره گذشته ندارد و در واقع ادامه منطقی فراخوان سال‌های قبل است. فراخوان امسال کمی واقع بینانه تر است، شاید اگر شرایط به گونه دیگری بود فراخوان آرمانی ام را به شکل دیگری می‌نوشتم ولی شرایط منطقی ایجاب می‌کرد ادامه روند منطقی قبل ادامه پیدا کند.

برهانی مرند تاکید کرد: طی سال های اخیر مسائلی در تئاتر به وجود آمده که شرایط آن را خاص و متفاوت کرده است. مسائلی همچون مطالبات نسل جوان و حضور بیشمار جوانان و گروه های تئاتری، افزایش سالن های خصوصی و ... باعث شده تا نگاه ما هم به این روند تغییر کند. ضمن این که یکی از مسائلی که هنرمندان به شدت دنبال آن هستند برپایی جشنواره در فضای رقابتی بسیار پررنگ است.

یک جشنواره مرورمحور

این کارگردان در ادامه افزود: تلاش ما در این دوره این است که به همه صنوف توجه کنیم و نکته دیگر مرور محور بودن جشنواره است که می توانم این اطمینان را به شما بدهم که جشنواره امسال صد در درصد مرور محور برگزار خواهد شد و تلاشمان این است تا جشنواره امسال برآیند نمایش های یک سال اخیر باشد. به جز چند نمایشی که در بخش مهمان حضور دارند باقی نمایش ها از قبل تولید شدند.

برهانی مرند در خصوص دیگر ویژگی این دوره از جشنواره تصریح کرد: ما در دو وجه تلاش می کنیم تا بسیار خوب عمل کنیم. اول اینکه انتخاب کننده خوبی در آثار باشیم و دیگر این که برگزارکننده خوبی باشیم و احترام میهمانان و هنرمندان را نگه داریم. متاسفانه جشنواره های فجر سالهاست فراموش کردند این رویداد یک جشن است. به همین خاطر ما امسال پیوست‌های تشریفاتی خواهیم داشت؛ تأکید می‌کنم تشریفاتی و نه تجملاتی. این حق مخاطبان و هنرمندان است که در جشنواره‌ای حضور پیدا کنند که سرشار از آبرو و احترام است. البته کار سخت و هزینه بری است اما اگر ۲۰ درصد هم موفق شده باشیم بسیار خوب است.

دبیر سی و هفتمین دوره از جشنواره تئاتر فجر درباره زمان برپایی جشنواره یادآور شد: از ۱۰ تا ۲۰ بهمن ایام فاطمیه است یا باید ما دی ماه جشنواره را برگزار می‌کردیم که زمان مناسبی نبود یا اول تا ۱۲ بهمن که همزمان با جشنواره فیلم فجر می‌شد که درنهایت تصمیم گرفتیم بعد از ۲۲ بهمن و همزمان با جشنواره موسیقی باشد که از نظر ما بهترین زمان بود و سعی می کنیم کمترین میزان تداخل به وجود بیاید.

برهانی مرند در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به ویژگی های بخش انقلاب اسلامی در جشنواره امسال تصریح کرد: امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است و با توجه به اینکه تأکید ما بر کیفیت آثار است اما روح چهل سالگی انقلاب در همه اندام واره این جشنواره ساری و جاری است و ما حتما در انتخاب هایمان نهایت دقت را خواهیم داشت.

بر استقلال عمل تأکید دارم

وی درباره مسائل و مشکلات ارزی که این روزها اقتصاد کشور با آن دست به گریبان است و با توجه به بین‌المللی بودن این جشنواره و تبعات این مسأله در برگزاری این رویداد هنری گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی طبیعتاً ما هم مشکلاتی خواهیم داشت اما سعی می کنیم به گونه ای برنامه ریزی کنیم که با کمترین مشکل مواجه شویم. ضمن این که این جشنواره یکی از رویدادهای مهم دولت است و یقین دارم دوستان ما را برای هر چه باشکوه تر برگزار شدن جشنواره کمک می‌کنند و در حال برنامه‌ریزی برای انتخاب هستیم. بودجه این دوره نیز مثل سال قبل است اما قرار است از ارز دولتی در بخش بین‌الملل استفاده کنیم که مطمئناً حمایت‌های لازم صورت می گیرد.

در ادامه این نشست در ادامه سعید اسدی مدیر بخش بین الملل این دوره از جشنواره تئاتر فجر گفت: در بودجه بین الملل فقط بودجه ریالی ملاک نیست و هماهنگی با دولت برای ارز دولتی در جریان است؛ ضمن اینکه معمولا نهادهای فرهنگی کشورها در حضور گروه ها طبق عرف رایج در فستیوال‌های بین‌المللی عمل می‌کنند و کمک‌هایی نیز در این خصوص انجام خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر ۸۴ اثر از مسیر فراخوان و ۴۰ اثر از طریق مذاکره به دست ما رسیده که در حال بررسی هستند.

برهانی مرند درباره استقلال عملش در جشنواره تأکید کرد: شاید این سؤال برای شما مطرح شود که آیا من در عملکرد خودم استقلال دارم یا خیر. با توجه به این که من نویسنده، کارگردان و در واقع یک آرتیست هستیم بنابراین استقلال عمل برایم اهمیت ویژه ای دارد و شهرام کرمی این اختیار را به من داده و تاکنون هم با هیچ تصمیم من مخالفتی نداشته است. باید به کسانی که نگران استقلال من به عنوان دبیر جشنواره هستند بگویم که وقتی دبیری جشنواره با من مطرح شد من از همان ابتدا بر استقلالم به عنوان دبیر جشنواره تأکید داشتم و خدا را شکر که این استقلال را دارم.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.