فاطمه معتمدی:چند سالی است با وجود بازار،پاساژ و مجتمع های زیاد در مشهد که در حوزه فروش پوشاک اعم از مجلسی و معمولی ویژه مردانه ،زنانه و بچه گانه و دایر فعال هستند همچنین در کنار آن، بازارهای محلی نیز به این کار مبادرت می ورزند بلکه در پاره ای نیز کار فروش البسه به خانه ها و در حاشیه مجلس زنانه باز شده است.

مزون های غیر مجاز زیر پوست شهر

با این همه گویا بازار فروش البسه به خصوص از نوع زنانه به حدی پر رونق است که دسته دیگری نیز به عنوان مزون پا به این عرصه گذاشته اند  هر چند تا قبل از این مزون های دارای مجوز از اتحادیه ذی ربط عمدتا فقط در حوزه فروش و کرایه لباس عروس و به وصورت محدود لباس شب فعال بودند  در حالیکه اکنون مزون های زیادی را می توان دید که فروش انواع لباس مهمانی،معمولی،لباس شب و مجلسی را در برنامه کاری خود دارند در حالیکه شماری از آنها بدون مجوز در این حرفه وارد شده اند.

*فعالیت  مزون در آپارتمان و  واحد مسکونی

یکی از بانوان با اشاره به وفور فعالیت مزون ها در مشهد می گوید:بسیاری از مزون ها در واحدهای مسکونی و طبقات شخصی آپارتمان ها فعالند در حالیکه به لحاظ امنیت حضور در این فضا ها برای بانوان دغدغه ایجاد کرده است این در حالی است که  قبلا مزون ها عمدتا در مغازه های تجاری و قابل رویت کار می کردند و اکنون نیز وجود دارد.

وی افزود:یکی دیگر از دغدغه ها برای حضور در مزون های واقع در منازل مسکونی و آپارتمان ها بحث دوربین ها،اتاق پرو  و احتمال مسائل اخلاقی است لذا به شخصه جرات ندارم به تنهایی به این مکان ها برای خرید مراجعه کنم هر چند ممکن قیمت فروش لباس در این واحدها نسبت به بیرون ارزان تر و وسوسه انگیز باشد.

وی با بیان اینکه مردم از فعالیت این مزون ها و اینکه آیا تحت نظارت هستند اطلاع دقیقی  ندارند،اضافه کرد:بسیاری از بانوان با توجه به تبلیغات و قیمت های ارزان وسوسه می شوند به این مراکز مراجعه کنند در حالیکه این اقدام با دغدغه هایی همراه است.

یکی شهروند دیگر نیز با اشاره به زیاد شدن مزون های خانگی تصریح کرد:اکنون می توان رشد قارچ گونه مزون هایی را دید که عمدتا در بلوار ها و مناطق برخوردار و مرفه شهر در کوچه وپس کوچه های آن بعضا بدون مشخصات و عمدتا هم در طبقات آپارتمانی دایر هستند و روزانه شماری زیادی از بانوان آن هم بیشتر در رده سنی جوان به آن مراجعه می کنند.

وی افزود:موضوع دیگر که دغدغه بانوان برای حضور در این واحدها است اینکه با توجه به اینکه مدیریت این واحدها خانوم و بدون حجاب هستند لذا امکان اینکه فردی به همراه محارم خود وارد شود وجود ندارد در حالیکه در مغازه ها بانوان با حضور همسر یا دیگر محارم خود راحتر خرید می کنند.

*تفاوت های معنا دار قیمتی

شهروند دیگری  نیز درباره قیمت البسه های مزون ها خاطر نشان کرد:مشخص و معلوم نسیت این لباس ها چگونه و به چه شکلی تامین می شود که قیمت بعضی از آنها نسبت به بازار تفاوت زیادی دارد ضمن اینکه در برخی موارد نیز قیمت ها بیشتر از سطح بازار است و اجحاف به مردم می شود .

وی ادامه داد:یکی دیگر از دغدغه ها، جابه جایی مزون ها است از آن جایی که در مکان های مسکونی و اجاره ای فعال هستند در صورت بروز مشکل امکان دسترسی به آنها وجود ندارد و سریع جابه جا می شوند.

*فروش لباس ایرانی به اسم و قیمت ترک

یک بانوی شاغل نیز با اشاره شدن به  فروش لباس در واحدهای مسکونی و واحدهای آپارتمانی گفت:حضور در این مراکز با استرس زیادی همراه است از جمله اینکه آیا واقعا وقتی صاحب مزون درب را باز می کند فقط خودش است و کسی دیگر در آنجا نیست در اتاق پرو آیا دوربین کار گذاشته نشده است و دهها دغدغه دیگر لذا کمتر کسی جرات می کند در این واحدها به تنهایی مراجعه کند در حالیکه باید به عنوان یک واحد صنفی با پوشش باشند تا زنان بتوانند به راحتی با محارم خود برای خرید مراجعه کنند.

وی نیز با اشاره به تغییر مکان مزون هایی که در واحدهای مسکونی فعالیت دارند،گفت:موضوع دیگر اینکه در برخی موارد دیده می شود که چند دست لباس ترک و برند در رگال ها قرار می دهند و در بین آن لباس ها با دوخت تمیز ایرانی نیز قرار می دهند اما آن را به اسم ترک و با قیمت بالا می فروشند.

وی افزود:زمستان سال گذشته پالتویی به اصطلاح خارجی و ترک  از یکی از مزون های خانگی خریداری کردم در حالیکه بعدا متوجه شدم این کار چینی است و قیمت گزافی بابت آن پرداخت کردم

وی با بیان اینکه عمده تبلیغات مزون ها در سایت ها و فضای مجازی است ،گفت:عمدتا طرح هایی که تبلیغ می کنند بسیار شیک و قیمت هایی بالایی مانند 600 تا 800 هزار تومان در بازار دارد ولی  با قیمت های ارزان و بعضا باور نکردنی  تبلیغ می کنند  اما وقتی مشتری سفارش خرید می دهد  و در واقع همان لباس را درخواست می کند جنسی متفاوت می فرستند و در پاسخ به اعتراض می گویند   این کار تمام شده  است و مدلی نرا شان می دهند که کیفیت پایینی دارد و البته حاضر به پس گرفتن کار نیستند.

وی با تاکید گفت:عموما مدل هایی که مزون های خانگی،تبلیغ می کنند با آنچه عملا در اختیار مشتری قرار می دهند بسیار متفاوت است به عبارت دیگر جنس های تبلیغی شیک،برند  و ارزان قیمت است اما آنچه فروخته می شود لباسی بی کیفیت  است که به اسم خارجی و همطراز با قیمت آن فروخته می شود.

یکی از واحدهای حوزه فروش پوشاک در مشهد نیز یادآور شد:در حالی مغازه ها انواع و اقسام هزینه های مانند مالیات و حق عضویت سالانه را می پردازند آما مزون هایی که در واحدهای مسکونی و آپارتمان بدون تابلو م شخصات فعال هستند بدون پرداخت این هزینه ها سود زیاد و بی دغدغه ای را به جیب می زنند .

وی با انتقاد از این وضعیت گفت:در حالیکه کسبه حوزه پوشاک با کسادی بازار مواجه اند والبته هزینه های قانونی  را پرداخت می کنند فعالیت مزون های خانگی بودن تابلو و مشخصات غیر قانونی است وبازار کسبه دارای  مجوز را  کساد کرده اند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.