استاندار خراسان رضوی سیاست دولت را عدم توسعه زائرسراهای دولتی و استفاده از ظرفیت های مراکز اقامتی بخش خصوصی اعلام کرد.

توسعه زائرسراهای دولتی ممنوع/ چراغ قرمزبرای توسعه مراکز اقامتی دولتی در مشهد

«علیرضا رشیدیان»  در جلسه ستاد خدمات سفر خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد، با اشاره به صحبت های مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی در این باره تاکید کرد: سیاست دولت عدم توسعه زائر سراهای دولتی است و اگر سازمانی برای ارائه خدمات به دنبال مراکز اقامتی است از ظرفیت مراکز اقامتی بخش خصوصی استفاده کند.

او ادامه داد:  اولویت این است که هتل ها ومراکز اقامتی بخش خصوصی مورد استفاده ادارات و نهاد ها قرار گیرند.

وی با ذکر مثالی در زمینه مقرون به صرف بودن استفاده از ظرفیت بخش خصوصی گفت: ادارات و نهاد ها می توانند با بخش خصوصی قرارداد ببندند وبهترین خدمات اقامتی را با هزینه کمتر به کارکنان خود ارائه کنند.

رشیدیان یادآورشد: بحث تنش ارز، اگر چه برای ما بسیارنامناسب بود اما برای هتل داران وضعیت مناسبی ایجاد کرده است و اقبال ، استفاده و اقامت در مشهد مقدس را افزایش داده است.

وی با اشاره به ضرورت ایمن سازی و استانداری سازی مراکز اقامتی و زائرسراهای دولتی تاکید کرد: استانداردهای ایمنی و بهداشتی را مراکز اقامتی و زائر سراهایدولتی اعلام شود تا رعایت کنند البته استاندارد سازی به معنای تائید وجود و توسعه این مراکز نیست.

او تصریح کرد: هیچ دستگاهی حق ندارد، پذیرش مسافربه غیر از کارکنان خودش را انجام دهد.

 ضرورت رسیدگی به تخلفات گرانفروشی و کم فروشی در اطراف حرم مطهر

استاندار خراسان رضوی هم چنین در بخش دیگری برضرورت رسیدگی به تخلفات گرانفروشی و کم فروشی در اطراف حرم مطهر تاکید کرد و گفت: در بازدیدی که از اصناف اظراف حرم مطهر داشتم در روزی که سیب زمینی را بازارروز شهرداری 1320 تومان می داد در اطراف حرم مطهر کیلوئی 2800تومان فروخته می شد.

اضافه دریافت ظلم به زائر امام رضاست

رشیدیان با باین این که اضافه دریافت ظلم به زائر امام رضاست، ادامه داد: براساس توافق انجام شده نماینده تعزیرات حکومتی در دو نقطه از اظراف حرم مظهر مستقر شود  و راهنمایی و رانندگی نیز برای توقف خودروهای در حال ماموریت با آن ها همکاری کند.

وی به ضرورت افزایش بازرسی ها و نقش آن درکاهش تخلفات اشاره کرد و یادآور شد: در ماه رمضان 441 پرونده رسیدگی به تخلفات تشکیل و حدود یک میلیارد تومان پول اضافه دریافتی به زائران برگشت داده شد.

وی تاکید کرد: تمرکزاین ستاد براطراف حرم مطهر باشد چون در بسیاری از نقاط شهر اصناف رعایت می کنند اما در اطراف حرم مطهرافزایش قیمت هایی صورت می گیرد، برخی افراد هم توجیه هایی می آورند که کرایه بالایی می دهند و اگر این روند ادامه پیدا کند از شهرداری خواهیم خواست که در اطراف حرم مطهر بازار عرضه مستقیم مستقر کند.

رشیدیان گفت: ما از یک طرف فرهنگ خدمت به زائران را رایگان انجام می دهیم ولی از طرفی یک زائر با خاطره خرید سیب زمینی با قیمت بالاتررا با خود می برد.

جشن های عید غدیر تا قربان باشکوه برگزار شود

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری گفت: مناسبت هایی مانند عرفه را که در پیش داریم باید کل شهر و استان را برای این دعا آماده شود و هم چنین دو عید بزرگ را در پیش داریم که در کشورهای اسلامی با شکوه برگزار می شود و جا دارد که در مشهد و خراسان رضوی نیز جشن های این دهه باشکوه و گسترده تر برگزار شود و شادی و فرح در دهه ولایت از عید قربان تا غدیر را شاهد باشیم.

او ادامه داد: هم چنین در حوزه های فرهنگی مانند تئاتر و سینما و گروه های سرود برنامه ریزی ها صورت گیرد.

وی گفت: در حوزه دامپزشکی و جهاد کشاورزی برای دام که می خواهد قربانی شود و برای بهره گیری از نذرقربانیان و رساندن این نذرها به جامعه هدف توجه ویژه صورت گیرد و ساز و کار را فراهم کنیم تا نذرها به دست صاحبان اصلی خود برسد.

راه اندازی کاروان زائران پیاده فقط دردهه آخر صفر

استاندارخراسان رضوی هم چنین با اشاره به حادثه برای زائران پیاده عراقی گفت: : هیئت های پیاده برنامه حرکت خودشان را اعلام کنند تا علاوه برزائریرایی مناسب برای تامین امنیت و ایمنی آن ها نیز اقدام شود البته دررابطه با زائران پیاده به جز در دهه آخر صفر بنا نداریم کاروان زائران پیاده راه بیفتند و اگر گروهی راه افتاد باید هماهنگی لازم صورت گیرد تا مشکلی برای آن ها پیش نیاید.

رشیدیان با بیان این که باید این ظرفیت را در شهرستان ها ایجاد کنیم که زائران متوقف و امکاناتی نیز به آن ها داده شود، تصریح کرد:   برنامه ر یزی ها صورت گیرد تا مسافران که به مقصد مشهد می آیند در شهرستان ها نیزتوقف کنندو علاوه بر بازدید از جاذبه های گردشگری و صنایع دستی شهرستان های موجب رشد  و رونق اقتصادی شهرستان ها شوند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به گزارش سرپرست معاون گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: مناسب سازی 50 درصد مارکز اقامتی برای معلولان جای تشکر دارد ، البته برای افرادی که  مناسب سازی را انجام می دهند باید به نوعی همکاری لازم صورت گیرد و تخفیف هایی برای آن ها در نظر گرفته شود.

رشیدیان  دربخش دیگری گفت: تامین کالاهای اساس از ابتدای امسال دنبال شد و بیش از 5 هزار تن وارد و توزیع شد و کالاهای اساسی به اندازه کافی وجود دارد.

 وی با بیان این که ستاد خدمات سفر در خراسان رضوی فصلی نیست و در تمام طول سال فعال است، تاکید کرد: جشنواره ها و نمایشگاه با حضور و مشارکت بخش های مختلف  برای میزبانی مناسب از زائران و مسافران تابستانی برگزار شود .

الزام قانونی واگذاری مراکز اقامتی دولتی هم چنین ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در ابتدای این جلسه گفت: طبق ماده 23 قانون خدمات کشور باید دولت مراکز اقامتی و زائراسراهای خود را واگذار کند.

وی افزود: در راستای استاندارد سازی زائرسراها و مراکز اقامتی دولتی مقرر شده است که دستگاه های دولتی که اماکن اقامتی دارند به سازمان اعلام کنند تا استاندارد سازی آن ها انجام و با استانداردها تطبیق داده شوند.

مکرمی فر یادآورشد: در حال حاضر بسیاری از مراکز اقامتی دولتی کمتر مورد استفاده و بهره برداری مطلوب قرار می گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این که امسال، سال خوبی برای سفر در خراسان رضوی بود  گفت:در ایام نوروز مسافر خوبی داشتیم و درمناسبت های بعدی نیز در هرمرحله 2-3 میلیون وارد مشهد شدند، اکنون نیز ماه زیارتی امام رضا(ع) و بعد هم محرم و صفر را در پیش داریم که زائر و سمافر زیادی به شمهد خواهندآمد.

وی ازستگاه های اجرای عضو کمیته های 12 گانه درخواست کرد که اطلاع رسانی های خود را از طریق نرم افزارموبایلی طراحی شده از سوی شهرداری مشهد وارد کنند، هم چنین فعالیت های خود را از طریق رادیو زیارت اطلاع رسانی کنند تا زائران از خدمات مطلع شوند.

دبیر ستاد خدمات سفر خراسان رضوی گفت: چنانچه مشکلاتی در ارائه خدمات به زائران و مسافران دارند دارند، هم چنین برنامه های شش ماهه دوم سال را به دبیرخانه ستاد خدمات سفر استان ارسال کنند.

گفتنی است در این جلسه کمیته های مختلف این ستاد گزارشی از اقدامات و برنامه های خود ارائه کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.