خاندان «کاشف‌الغطاء» یکی از خانواده‌های عالم‌پرور و معروف است که در رأس این خاندان، مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء قرار دارد. اما یکی از نوادگان آن عالم وارسته، مرحوم علامه شیخ محمد حسین کاشف‎الغطاء است.

 مرحوم علامه شیخ محمد حسین کاشفالغطاء  در سال ۱۲۹۴ قمری در نجف دیده به جهان گشود و در  ۱۸ ذیقعده ۱۳۷۳ هجری قمری در کرمانشاه درگذشت و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

مشهور است که مرحوم شیخ جعفر کاشفالغطاء در سفر حجی که مرحوم سید مهدی بحرالعلوم و سید محمدجواد عاملی (صاحب مفتاح الکرامه) همراهیاش میکردند داخل بیت‌الله الحرام شد و چنین دعا کرد: «خدایا، خاندان و ذریه ‏ام را بی فقیه مگذار! » سید بحرالعلوم به او گفت: «ای شیخ! خدا دعایت را مستجاب خواهد کرد». علامه «محمد حسین کاشفالغطاء» تجلی استجابت دعای مرحوم شیخ جعفر بود که با شجاعت کامل و عزمی استوار در تمام دوران زندگی خود نسبت به تبلیغ اسلام ناب محمدی(ص) و نشر فرهنگ اهل بیت(ع) اهتمام کرد.

کاشف الغطا در طول سالیان دراز تدریس، شاگردان بسیار از جمله آیت‌الله العظمی سید محسن حکیم، آیت‌الله محمد جواد مغنیه و شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی «امام جمعه تبریز» تربیت کرد.

کاشفالغطا بخوبی نقش زمان و مکان در اجتهاد را یافته بود و بر این باور بود که نباید احکام اسلام در تنگنای سلیقه مجتهد قرار بگیرد، زیرا فرجام چنین کاری این است که احکام اسلام، به صورت خشک و بیروح درآید.

کاشفالغطا در مورد اختیارات ولایت فقیه نظرات بسیار بلندی دارد. امام خمینی(ره) در این باره میفرماید: «ولایتی که برای پیامبر(ص) و امامان ثابت است، برای فقیه نیز ثابت است. موضوع ولایت فقیه چیز تازهای نیست که ما آورده باشیم. بلکه این مسئله از اول مورد بحث بوده است ... به طوری که نقل کردهاند، مرحوم کاشفالغطا نیز بسیاری از مطالب را فرمودهاند».

کاشفالغطاء درباره حدود اختیارات ولی فقیه مینویسد: «ولایت فقیه همه مواردی را که به مصلحت اسلام و مسلمانان است، در برمیگیرد».

آیتالله کاشفالغطا همچنین اهل سیاست بود و وقتی برخی از کجاندیشان از او میپرسیدند چرا در سیاست دخالت میکنید، در پاسخ میگفت: اگر سیاست به معنای پند، راهنمایی، نهی از فساد، نصیحت و مبارزه با استعمار است من اهل سیاستم. آری، من تا فرق سر غرق در سیاستم. چنین سیاستی از واجبات است. پدر، پدربزرگ، جد و تمام خاندان من، بیش از سیصد سال رهبری دینی جهان اسلام را بر عهده داشتند. در زیارت جامعه، درباره ائمه معصوم آمده است: اَنتم ساسَه العِباد؛ «شما سیاستمداران مردم هستید». سیاست ما سیاست پیامبر(ص) و امامان(ع) است.

زمانی هم کاشفالغطا نامهای به محمد علی جناح، اولین نخستوزیر پاکستان نوشت و هدفهای استعماری پیمانهای نظامی آمریکا را به او گوشزد کرد.

شمار تألیفات آن عالم مجاهد از هشتاد کتاب و رساله فراتر می‌رود، ولی بیشتر آنها هنوز چاپ نشده ‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.