رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در فلوریدا در اظهاراتی متوهمانه مدعی شد مقامات ایران به زودی با او وارد گفتگو خواهند شد.

ترامپ: احساس می‌کنم ایرانی‌ها به زودی با ما گفتگو خواهند کرد!

به گزارش قدس آنلاین،  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، که سه‌شنبه شب (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) در جمع هوادارانش در شهر «تامپا» در ایالت «فلوریدا» سخنرانی می‌کرد، بار دیگر مدعی شد مقامات ایران به زودی با دولت او وارد گفتگو خواهند شد.

وی در این سخنرانی با تکرار انتقادات همیشگی خود از برجام ادعا کرد: «امیدوارم همه چیز درمورد ایران به خوبی پیش برود. ایرانی‌ها اکنون مشکلات زیادی دارند. احساس می‌کنم آنها به زودی با ما گفتگو خواهند کرد و شاید هم نه که البته آن هم اشکالی ندارد.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین بار دیگر مدعی شد دولت باراک اوباما برای آزادی زندانیان آمریکایی 1/8 میلیارد دلار پول نقد به ایران پرداخت کرد. این در حالیست که این مبلغ که رقم دقیق آن 1/7 میلیارد دلار است، مربوط به طلب قدیمی ایران از آمریکا بود که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در این کشور بلوکه شده بود.

این اظهارات ترامپ یک روز پس از آن صورت گرفت که او در کنفرانس خبری مشترک خود با نخست‌وزیر ایتالیا مدعی شد حاضر است در هر کجا و هر زمان، بدون هیچ پیش‌شرطی با مقامات ایران دیدار کند. ادعایی که خیلی زود به چالش کشیده شد و مایک پمپئو، وزیر خارجه‌اش، در مصاحبه با شبکه CNBC مذاکره با ایران را به تغییر رفتار این کشور منوط کرد. (جزئیات بیشتر

گفتنی است این دهمین بار است که رئیس‌جمهور آمریکا از زمان خروج از برجام در یک عوام‌فریبی آشکار به صورت مستقیم یا غیرمستقیم خواستار مذاکره با ایران می‌شود. محمد البرادعی، رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز گذشته در واکنش به پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط ترامپ به ایران در صفحه توییتر خود نوشت: «شما نمی‌توانید یک پیمان را زیر پا بگذرید و یک کشور را تهدید کنید و سپس ناگهان خواستار مذاکره شوید. توافق مبتنی بر احترام و اعتماد متقابل است نه تهدید و ارعاب. رویکرد کره شمالی نمی‌تواند الگویی برای ایران باشد.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، نیز شب گذشته در توییتر به پیشنهاد ترامپ برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران اینگونه پاسخ داد: «یران و آمریکا دو سال با یکدیگر مذاکره کردند. با اتحادیه اروپا، تروئیکای اروپایی، روسیه و چین، ما به یک توافقنامه چندگانه بی‌نظیر به نام برجام دست یافتیم. آمریکا بابت خروج از این توافق و ترک میز ‌[مذاکره] فقط می‌تواند خودش را سرزنش کند. تهدیدات، تحریمها و فریب افکار عمومی کارساز نخواهد بود. سعی کنید به مردم ایران و تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارید.»

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.