سخنگوی پیشین وزارت خارجه گفت: صرف ورود به مذاکره و خروج از مذاکره به ویژه با طرفی با مختصات آمریکا نه تنها موجب حفظ اعتبار و آبرو نخواهد شد بلکه نشانه ضعف ملی و کاهش منزلت سیاسی بین‌المللی نیز خواهد شد.

آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران فریبکارانه است

به گزارش قدس آنلاین، سید محمدعلی حسینی درخصوص مواضع اخیر ترامپ درباره ایران و این‌که در مدت کوتاهی این مواضع از تهدیدات شدید به پیشنهاد مذاکره بدون شرط‌ تغییر کرده است؟ گفت: آقای ترامپ نشان داده رفتار و گفتارش از یک ثبات و پختگی عقلانی برخوردار نبوده و بیش از هر چیز بر هیجانات و خوی و مسلک قلدرمآبانه‌اش سوار است. آیا از زمان به قدرت رسیدن وی تا کنون غیر از عهد شکنی و تلاش برای تخریب منافع ملی ایران، نقض آشکار و یکجانبه پیمان ها و توافقات بین المللی، بداخلاقی و بی نزاکتی سیاسی و دیپلماتیک، توهین گستاخانه به ملت ایران و تهدید و یاوه گوئی و مانند آن مشاهده شده است؟

وی گفت: رژیم آمریکا عموما و دولت آقای ترامپ، خصوصا، از هیچ یک از برنامه‌ها واقدامات خصمانه علیه ملت و دولت ایران صرف نظر نکرده و تغییر رویه نداده بلکه بعضا بر شدت آن افزوده‌اند. از این رو پیشنهاد مذاکره از سوی آقای ترامپ از کانال رسانه‌ای را تبلیغی عوام فریبانه و تلاشی برای خنثی سازی تصویر بسیار زشت و کریهی که از خود و کشورش به نمایش گذاشته می‌دانم.

حسینی در پاسخ به این‌ پرسش که بسیاری بر این نظرند که با ترامپ باید به شیوه خود برخورد کرد و نگران تنزل در مواضع ایدئولوژیک نبود چرا که می‌توان بدون آسیب به آن و صرفا با یک face saving از مذاکره پیروز خارج شد؟ اظهار کرد: چرایی مذاکره، موضوع مذاکره، هدف از مذاکره، چارچوب و قاعده مذاکره، ارزیابی واقعی از پایبندی و مسئولیت پذیری طرف مذاکره، شرایط زمانی مذاکره، دستاوردهای متوقع و قابل دستیابی مذاکره، آثار و تبعات مذاکره چیست؟ در رابطه با آمریکا پاسخ این سوالات، همگی روشن و مایوس‌کننده است.

سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی با اشاره به این‌که برخی معتقدند رفتار اخیر ترامپ در مواجهه با ایران یادآور سیاست «هویچ و چماق» در زمان بوش است اظهار کرد: تغییر رفتاری در آقای ترامپ مشاهده نشده است. او صرفا یک اعلام موضع کرده که بلافاصله توسط وزیر خارجه‌اش نقض شده و بر مواضع قبلی خود تاکید کرده است. سیاست «چماق و هویج» آمریکا درباره ایران در همان زمان آقای بوش هم نخ‌نما و پوسیده بود و هرگز در قبال ایران کارآیی نداشته است.

حسینی در پاسخ به این پرسش که در شرایطی که فضای داخلی ایران به لحاظ سیاسی و اقتصادی بی‌ثبات است پذیرش مذاکره یا رد آن را توصیه می‌کنید؟ تصریح کرد: آنچه از زبان آقای ترامپ در باره مذاکره با ایران مطرح شد بیش‌تر به یک شوی تبلیغاتی و رسانه‌ای عوام فریبانه شبیه است و بنا به دلایلی که گفتم، توصیه‌ای در این باره ندارم.

این دیپلمات پیشین کشورمان در پاسخ به این پرسش که شرایط کنونی کشور به گونه‌ای است که اگر مذاکره نشود و شرایط بدتر شود افکار عمومی ممکن است این شرایط را ناشی از مذاکره نکردن بدانند؟ به نظر شما دولت و حکومت در برابر توپی که اکنون ترامپ به زمین ایران انداخته چه باید کند؟ گفت: آقای روحانی پس از عهد شکنی‌های آمریکا، انجام مذاکره با این کشور را صریحا به دور از عقلانیت و منطق و واقع‌بینی دانست. افکار عمومی کشور نیز خود از نزدیک شاهد رفتار خصمانه و نامتعارف آمریکا و شعارها و تلاش‌های اهانت آمیز و تهدید آمیز آقای ترامپ در تضییع حقوق و منافع ملت ایران بوده و از این رو شعار آمادگی مذاکره آمریکا با ایران را فریبکارانه تلقی خواهد کرد.

وی درباره این‌که شرایطی که وزیر خارجه آمریکا مطرح کرده است خودش پیش‌شرط برای مذاکره است پس چرا ترامپ می‌گوید مذاکره بدون پیش شرط؟ منظورشان از این مواضع چیست؟ تصریح کرد: از یک طرف می‌تواند نشانه سردرگمی و ناهماهنگی مقامات آمریکایی در قبال ایران باشد و از طرف دیگر می‌تواند نشانه‌ای از هیجانات لحظه‌ای و خودشیفتگی آقای ترامپ باشد که آقای پمپئو به سرعت آن را اصلاح کرده است. از این نوع تناقض‌گویی‌ها از سوی مقامات آمریکایی در گذشته نزدیک و دور به وفور مشاهده شده است.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا در پاسخ به این‌که در شرایطی که ایران و اروپا در حال رایزنی برای نجات برجام هستند، این مواضع و احتمالا ورود ایران به مذاکره دلسرد کننده برای اروپا نیست؟ گفت: بسیار بعید است تهران در مسیری پر ابهام، نامطمئن، تجربه شده و بی سر و ته وارد شود. اروپا نیز بی‌اعتباری مواضع ترامپ و همچنین حساسیت‌های جمهوری اسلامی را به خوبی می‌داند.

منبع: جام جم آنلاین

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.