سرمربی تیم فوتبال سایپا درباره ستاره تیمش گفت: ترابی برای رفتن به پرسپولیس با من مشورت کرد.

دایی: باز هم از کی‌روش و تیم کشورم حمایت می‌کنم

به گزارش قدس آنلاین،سوت آغاز لیگ هجدهم در حالی به صدا درآمد که یکی از داغ‌ترین بازی‌های هفته اول میان سایپا و سپیدرود رشت برگزار شد. علی دایی و خداداد عزیزی سرمربیان دو تیم بودند که روزگاری زوج طلایی خط حمله تیم ملی کشورمان را تشکیل می‌دادند. یکی گلزن، سرزن و جنگنده و دیگری تکنیکی، گلساز و هنرمند که همه فوتبال‌دوستان ایرانی خاطرات به یاد ماندنی از هر دو دارند. برنده تقابل دو بزرگ فوتبال کشورمان علی دایی بود که با نتیجه ۳ بر صفر سپیدرود را پشت سر گذاشت.
به همین دلیل هم در انتخاب برترین‌های هفته خبرورزشی، علی دایی سرمربی سایپا به عنوان بهترین مربی برگزیده شد. به همین بهانه سراغ علی دایی رفتیم که بحث به جاهای دیگری کشیده شد. از خداحافظی سردار آزمون بگیرید تا پرسپولیس و علیرضا جهانبخش و... که همه آن را می‌توانید در قالب مصاحبه بخوانید.
*علی‌آقا، تبریک می‌گوییم. هفته اول را با برد قاطعانه پشت سر گذاشتید و به همین خاطر از نگاه خبرورزشی مربی برتر انتخاب شدید.
نظر لطف شماست، ولی زحمت اصلی را بچه‌ها کشیدند. همه بازیکنان دستورات تاکتیکی را مو به مو اجرا کرده و قدر فرصت‌ها را هم دانستند.
*مثل اینکه حسابی از شاگردان خودتان در سایپا راضی هستید.
همیشه حاصل زحمت و تلاش شیرین است. ما فصل بدنسازی سخت و دشواری را پشت سر گذاشتیم. بچه‌ها فشار زیادی را متحمل شدند و امیدوارم نتیجه این زحمات را در طول فصل بگیرند و در ادامه راه هم مثل هفته اول موفق باشیم.
*یکی از مشکلات فوتبالیست‌های ایرانی این است که معمولاً در باد یک برد خوب می‌خوابند. نگران این موضوع نیستید؟
نه، ما برد مقابل سپیدرود رشت را در همان رختکن فراموش کردیم و برای بازی با پیکان استارت زدیم.
*پنج‌شنبه ساعت ۲۰:۴۵ باید به مصاف پیکانی بروید که هفته اول استقلال تهران را متوقف کرد. درباره این مسابقه چه حرفی دارید؟
به طور حتم بازی سختی پیش روی ماست. پیکان تیم خوبی است که کادر فنی باتجربه‌ای را در اختیار دارد، اما سایپا برای برد به زمین می‌رود. ما تلاش می‌کنیم ضمن ارائه یک بازی خوب و منطقی، حداکثر امتیاز را کسب کنیم.
*در هفته اول فقط ۴ تیم پرسپولیس، فولاد خوزستان، ذوب‌آهن و سایپا برنده شدند که در میان این تیم‌ها باز شما صدرنشین شدید. می‌خواهید برابر پیکان این صدرنشینی را ادامه دهید؟
مطمئناً همین‌طور است. برنامه امسال ما در سایپا این بود که از اول فصل در جمع بالانشینان جدول باشیم. ان‌شاءا... با همت بچه‌ها و کمک خداوند سایپا را بالا نگه خواهیم داشت.
*سایپا فصل گذشته چهارم شد و سهمیه پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را گرفت. امسال نیم‌نگاهی به قهرمانی ندارید؟
قهرمانی لیگ برتر؟ چرا که نه؟! قبل از شروع فصل خیلی خوب کار کردیم. برنامه‌ریزی مناسبی هم انجام دادیم و با این بچه‌ها می‌توانیم به فتح جام قهرمانی هم فکر کنیم.
*به صعود از مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا چقدر امیدوارید؟
سعی می‌کنیم با جذب یکی، دو مهره خوب از پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا به مرحله گروهی صعود کنیم.
*برگردیم به هفته اول لیگ برتر و می‌خواهیم از شما بپرسیم با خداداد عزیزی قبل و حین مسابقه کری نداشتید؟
من هرگز با خداداد عزیزی کری نداشته و ندارم!
*چرا؟
چون خداداد را خیلی دوست دارم. او جزو بهترین دوستان من است و هیچ‌وقت ما دو نفر کری نداشتیم.
*خیلی‌ها زوج علی دایی و خداداد عزیزی را بهترین زوج خط حمله تاریخ فوتبال ایران می‌دانند. نظر شما چیست؟
نظر لطف دوستان است. من و خداداد چشم‌بسته یکدیگر را پیدا می‌کردیم و داخل و بیرون زمین رابطه خوبی داشتیم.
*در عالم مربیگری خداداد عزیزی را چطور می‌بینید؟
مدتی خداداد از سطح اول فوتبال دور شده بود و به شخصه خیلی خوشحالم که او برگشته است. امیدوارم در عرصه مربیگری هم مثل دوران بازی موفق باشد.
*بی‌تعارف دوران بازی با دوران مربیگری چقدر متفاوت است؟
تفاوت از زمین است تا آسمان!

*بیشتر توضیح می‌دهید؟
به هر حال در دوران بازی شما فقط خودت هستی. می‌روی زمین و بر اساس دستورات سرمربی کارت را انجام می‌دهی، ولی زمانی که مربی می‌شوی، باید به ۳۰ نفر فکر کنی. دائم درگیر هستی و باید فشار فوق‌العاده‌ای را تحمل کنی. اصلاً قابل قیاس نیست.
*سؤال بعدی ما هم درباره خداداد عزیزی است. آیا در فوتبال امروز کشورمان خداداد عزیزی داریم؟
نه، در فوتبال امروز ایران مشابه خداداد عزیزی نداریم. خداداد جزو نوابغ فوتبال ما بود که از لحاظ ورزشی کارنامه‌اش مشخص است. خداداد درکنار مسائل فنی، یک دوست خوب و بامعرفت است و برایش آرزوی موفقیت می‌کنم.


*ببخشید سؤالات ما کمی پراکنده است، ولی چه شد که به مهدی ترابی ستاره سایپا اجازه جدایی در نیم‌فصل دوم را دادید؟
من همیشه یک عقیده‌ای دارم و می‌گویم هیچ بازیکنی را نباید به زور نگه داشت. وقتی یک بازیکن دلش با تیم نباشد و به جای دیگری فکر کند، باید برود. مهدی ترابی هم از این قاعده مستثنی نیست و دلش می‌خواست به پرسپولیس برود.
*آیا ترابی برای رفتن به پرسپولیس با شما مشورت کرد؟
بله، مهدی ترابی نزد من آمد و کلی با هم حرف زدیم. دوست داشت به پرسپولیس برود و من هم به او گفتم که کمکت می‌کنم بروی.
*هفته اول هم یک پنالتی برای سایپا خراب کرد.
شما کدام فوتبالیست را سراغ دارید که پنالتی خراب نکرده باشد؟ خراب کردن پنالتی اتفاقی طبیعی در فوتبال است و نباید او را ملامت کرد.

*دیگر ستاره تیم شما در فصل گذشته علی قلی‌زاده بود که راهی تیم شارلوا بلژیک شد. جدایی او به شما لطمه نمی‌زند؟
نه، ما به هر حال جانشین پیدا کردیم. علی قلی‌زاده هم یک فوتبالیست تکنیکی و مستعد است که دوست داشت فوتبالش را در اروپا دنبال کند و به همین خاطر هم رفت. برای علی هم آرزوی موفقیت می‌کنم.
*زمان شما مقصد اغلب فوتبالیست‌های ایرانی آلمان و بوندس‌لیگا بود. شما، خداداد عزیزی، کریم باقری، مهدی مهدوی‌کیا، وحید هاشمیان، علی کریمی و...، اما امروز لیگ‌های هلند، بلژیک و روسیه کعبه آمال بازیکنان ما شده است. چرا؟
کعبه آمال که نمی‌توان گفت. امثال علی قلی‌زاده باید از یک جایی استارت بزنند. لیگ‌های بلژیک و هلند می‌تواند سکوی پرتاب این بچه‌ها به لیگ‌های بزرگ و معتبر باشد. از همین لیگ هلند مگر جهانبخش به برایتون انگلیس نرفت؟
*اتفاقاً پرسش بعدی ما در خصوص جهانبخش بود. عملکرد او را در جام جهانی روسیه چطور دیدید؟
علیرضا جهانبخش در جام جهانی روسیه آن درخشش همیشگی را نداشت، ولی در لیگ هلند آن‌قدر خوب کار کرد و آقای گل شد که توجه تیم‌های انگلیسی را به خود جلب کند. علی قلی‌زاده هم می‌تواند از لیگ بلژیک به تیم‌های بهتری برسد.
*فکر می‌کنید علیرضا جهانبخش بتواند در لیگ انگلیس بدرخشد؟
لیگ برتر انگلیس، لیگ سخت و فشرده‌ای است. علیرضا جهانبخش هم بازیکنی بی‌حاشیه و پرتلاش است که می‌تواند در این کشور بدرخشد. من یکی که خیلی امیدوارم.
*می‌خواهیم به موضوع سردار آزمون بپردازیم. شما می‌دانید دلیل واقعی خداحافظی‌اش چه بود؟
نه، ولی به نظر من سردار در اوج جوانی است و به همین خاطر ممکن است تصمیم احساسی و ناپخته‌ای بگیرد. همه باید به او کمک کنیم که برگردد و برای تیم ایران بازی کند.
*وقتی یک بازیکن ناز می‌کند و...
نه، من این حرف را قبول ندارم. به نظرم سردار آزمون خیلی تحت فشار بود و اذیت شد. به همین خاطر هم یک تصمیم احساسی و عجولانه گرفت و بحث ناز کردن مطرح نبوده است.
*خود شما هم شرایط مشابهی در تیم ملی داشتید، ولی هرگاه تحت فشار قرار می‌گرفتید، بهتر بازی کرده یا به نوعی منتقدان را خاموش می‌کردید. چرا سردار آزمون نمی‌تواند؟
سردار آزمون چند ساله است؟

*اگر اشتباه نکنم ۲۳ ساله. چطور؟
او هنوز جوان است. خام است در حالی که سن من بالاتر بود و تجربه بیشتری داشتم. متأسفانه سردار در جام جهانی فشار زیادی را تجربه کرد و باید اطرافیان و نزدیکانش بیشتر به او برسند.
*مثلاً چه کسانی؟
آقای خلیل آزمون پدر سردار خیلی می‌تواند به او کمک کند. سردار آزمون یک فوتبالیست بااستعداد و گلزن است. فراموش نکنید با گل‌های همین سردار آزمون تیم ملی ما به جام جهانی رسید و باید قدر این سرمایه‌های ملی را بدانیم و اجازه ندهیم به راحتی بروند.
*اتفاقاً در هفته اول سوپرلیگ روسیه سردار آزمون ۲ گل برای تیمش روبین‌کازان زد و...
گفتم که سردار یک مهاجم باکیفیت است. البته جوان است و تصمیم عجولانه‌ای گرفته است. باید هرچه زودتر او را برگردانیم.


*سردار قبل از خداحافظی از تیم ملی با شما مشورت نکرد؟
نه!
*به عنوان آقای گل جهان و مهاجم سابق تیم ملی ایران چه توصیه‌ای به آزمون دارید؟
خداحافظی سردار آزمون در ۲۳ سالگی معنا ندارد. او می‌تواند سال‌ها مرد اول خط حمله تیم ملی ایران باشد و باید فکرش را درگیر مسائل دیگر نکند. اولین راه‌حل، همیشه بهترین راه حل نیست.
*نمی‌خواهید به او توصیه کنید به جای تیم ملی، از اینستاگرام و فعالیت در فضای مجازی خداحافظی کند؟
اینستاگرام سردار یک مسئله شخصی و خصوصی است که ارتباطی به من علی دایی ندارد.
*ولی گفته می‌شود یکی از دلایل خداحافظی او از تیم ملی اهانت برخی هواداران فوتبال در فضای مجازی و صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام بوده است.
متأسفانه فضای مجازی در کشورمان خیلی تعریف شده نیست. ممکن است چند نفری هم علیه سردار حرف زده باشند، اما او باید فکر و ذهنش را درگیر تمرین و مسابقه کند نه مسائل این‌چنینی.
*اما در اروپا هم مربیان به بازیکنان توصیه می‌کنند در فضای مجازی فعالیت نکنند. به طور مثال گواردیولا زمانی که به منچسترسیتی آمد، استفاده از اینترنت و فضای مجازی را در باشگاه ممنوع کرد.
به نظر من این مسائل شخصی است. حالا یکی دوست دارد در اوقات بیکاری از اینستاگرام استفاده کند و یکی دیگر علاقه‌ای ندارد. در مجموع معتقدم این مسائل مشکل‌ساز نیست، به شرط آن که به اصل کار لطمه نزند.
*می‌خواهیم نظر واقعی شما را درباره سردار آزمون بدانیم.
سردار هم سرزن است و هم قدرت پای خوبی دارد و باید خودش را وقف تیم ملی ایران کند. او باید اهداف بزرگی را نشانه برود و به بازی در لیگ روسیه اکتفا نکند. سن و سالش هم زیاد نیست و حتم بدانید با درخشش بیشتر در روسیه، به لیگ‌های بزرگ اروپایی خواهد رفت.
*بسیار خوب، بحث تیم ملی ایران شد. شما یکی از حامیان کارلوس کی‌روش بودید...
(حرف‌مان را قطع می‌کند) من حامی کارلوس کی‌روش نیستم. بنویسید علی دایی تیم ملی کشورش را دوست دارد و هرکس سرمربی ایران باشد، از او حمایت می‌کند. کارلوس کی‌روش هم سابقه و کارنامه روشنی دارد. او دستیار الکس فرگوسن بوده، سرمربی رئال‌مادرید و تیم ملی پرتغال بوده و تجارب ارزشمندی دارد. از همه مهم‌تر در حال حاضر سرمربی تیم ملی کشورم است؛ بنابراین باز هم از او و تیم کشورم حمایت خواهم کرد.
*فکر می‌کنید تیم ملی ایران با هدایت کارلوس کی‌روش بتواند طلسم‌شکنی کرده و در امارات قهرمان جام ملت‌های آسیا شود؟
ان‌شاءا... به حق پنج تن که تیم ایران قهرمان شود.
*ولی کار راحتی نداریم. حریفان شرق آسیا و خود امارات و حتی عربستان و... هستند. این‌طور نیست؟
شک نکنید. ژاپن و کره‌جنوبی در جام جهانی نشان دادند شانس زیادی در آسیا برای قهرمانی دارند. استرالیا را هم نباید فراموش کرد. این تیم دوره قبلی قهرمان جام ملت‌های آسیا شد و این بار هم برای دفاع از عنوان خود می‌آید. به قول شما امارات هم در خاک خودش می‌خواهد قهرمان شود و کار آسان نیست، ولی باید همگی دست به دست هم بدهیم و از تیم ملی ایران حمایت کنیم تا ان‌شاءا... قهرمان آسیا شود.
*در خصوص عملکرد تیم ملی ایران در جام جهانی چه نظری دارید؟
می‌خواهم از زاویه‌ای دیگر به این قضیه بپردازم. به نظرم در این شرایط بد اقتصادی و وضع خراب، تنها چیزی که مردم را خوشحال می‌کند، فوتبال است. فقط فوتبال می‌تواند کمی نشاط به جامعه تزریق کند. متأسفانه وضعیت اقتصادی مملکت و مردم خوب نیست و در طول جام جهانی هم فقط فوتبال باعث سرگرمی و نشاط مردم می‌شد، به همین خاطر امیدوارم تیم ملی ایران قهرمان جام ملت‌های آسیا شده و این مردم را خوشحال کند.
*نمی‌شود با علی دایی مصاحبه کرد و حرفی از پرسپولیس نزد. فکر می‌کنید امسال هم تیم برانکو شانس اول قهرمانی باشد؟
به نظر من امسال کار پرسپولیس خیلی سخت‌تر از دو سال گذشته است. امسال چند تیم مدعی قهرمانی هستند و شرایط فرق کرده است. از طرفی دیگر پرسپولیس با حکم فیفا از نقل و انتقالات تابستانی محروم شد و نتوانست بازیکن بگیرد. این موضوع هم مشکل دیگر پرسپولیس است و به همین خاطر می‌گویم کار پرسپولیس برای دفاع از عنوان قهرمانی سخت‌تر است.
*سؤالات ما به پایان رسید. ممنون که وقت خودتان را در اختیار ما گذاشتید.
خواهش می‌کنم. موفق باشید.

منبع: خبر ورزشی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.