قدس انلاین : دو فعال حقوق حیوانات در موضع‌گیری‌هایی متفاوت نسبت‌به مرگ ببرها در باغ‌وحش وکیل‌آباد واکنش نشان دادند.

کشمیری: مرگ ببرها عمدی بوده/ فرجیان: سودجویی کاملاً منتفی است
علی فرجیان مشهدی گفت: برخی از استدلال‌ها این است که یک انسانی برای انتفاء خودش آمده و دست به چنین کاری زده و این حیوان را کشته و آن را به تخته پوست تبدیل کرده است. برخی کلیت ماجرا را این‌گونه تعریف می‌کنند که فردی با قصد سودجویی آمده  و حیوان را به این‌ سمت برده است تا بیمار شود و بمیرد و بعد تخته پوست آن را به فروش برساند.
کشتن ببر توجیه اقتصادی ندارد
وی در ادامه افزود: این حیوان وقتی که زنده است قیمت آن حدود ۹۰  میلیون است ولی قیمت تخته پوست آن تقریباً ۲۰ تا ۳۰ میلیون  است که بسیار پایین‌تر از زنده آن است. حال اگر بخواهیم مقایسه‌ای مالی انجام دهیم، به‌سادگی متوجه می‌شویم‌ دلیلی ندارد که فردی بخواهد این خطرات را به خاطر چنین مبلغ بی‌ارزشی، به جان بخرد؛ بنابراین راجع‌به این مسئله هیچ توجیه اقتصادی‌ای وجود ندارد.
فرجیان در ادامه گفت: وقتی موضوع به این شکل باشد، بنابراین آن فرد متولی حفاظت از ببرها تمام سعی‌اش را می‌کند تا از آن حیوان به بهترین شکل نگهداری کند و اصلاً برایش سودی ندارد که بخواهد در چنین ماجرایی ورود پیدا کند.
این فعال حقوق حیوانات تصریح کرد: با درنظر گرفتن این موارد و رعایت انصاف، به نظر من داشتن جنبه اقتصادی برای مرتکب‌شدن چنین جرمی کاملاً منتفی است. 
مرگ ببرها عمدی بوده است
علی کشمیری نیز با نگاهی انتقادی به عملکرد مجموعه باغ‌وحش وکیل‌آباد و اداره‌کل محیط زیست خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال گذشته سمفونی مرگ ببرها را در باغ‌وحش مشهد نواختند؛ مالک باغ وحش که بزرگترین قصور و تخلف را انجام داده است، محیط‌زیست که به کمترین وظایف قانونی خود عمل نکرده، وظایف خود را به سطح بسیار نازلی رسانده  و فقط حضور و غیاب حیوانات را انجام می‌دهد و همچنین دامپزشکی  که ابتدایی‌ترین اصول بهداشتی و درمانی را  در آنجا رعایت نمی‌کند نوازنده‌های این سمفونی هستند.
وی با اشاره به اینکه «دامپزشک باغ‌وحش حقوقش را از مالک باغ‌وحش می‌گیرد واستقلال ندارد»، گفت: نتیجه این می‌شود که  در یک سال 9 قلاده ببر از پا در می‌آید. آمار تلفات ببر از 93 تا 95 جمعا دوقلاده ببر بوده که شاید بتوان گفت طبیعی است، اما در  سال گذشته 9 قلاده ببر تلف شده‌اند و محیط زیست در ابتدا این موضوع را تکذیب می‌کند. محیط‌زیست کم مانده است وجود باغ وحش را  تکذیب کند، اگر می‌شد این کار را هم می‌کرد. این ناراحت‌کننده است که می‌آیند از اساس موضوع را تکذیب و با عددها بازی و می‌گویند شش قلاده نبوده و هفت قلاده بوده است؛ در حالی که 9 قلاده بوده است.
گفته‌اند بر اثر درگیری مرده‌اند، در کدام پوست اثر درگیری وجود دارد؟!
این فعال حقوق حیوانات تصریح کرد: من ببرهای باغ‌وحش را حتی می‌توانم با اسم نام ببرم و از تعداد آن‌ها اطلاع دارم. چرا مرگ ببرها را تکذیب و با کلمات بازی می‌کنند. چرا می‌گویند منظور ما کشتار نبوده و مرگ بوده است؟. چه اتفاقی باید در باغ وحش مشهد بیفتد که آقایان حساس شوند. گفتند ببرها  بر اثر درگیری و کهولت سن از بین رفته‌اند؛ پوست ببرها موجود است. در کدام پوست آثار درگیری وجود دارد؟، رنگ پوست‌ها شفاف هستند که نشان می‌دهد سن ببرها زیاد نبوده است. پوست ببرها بر اثر  کهولت سن ژولیده و چروک می‌شود. 
کشمیری عنوان کرد: 9 قلاده ببر در سال گذشته تلف شده‌اند که محیط‌ زیست 7 مورد آن را اعلام کرده است. 6  قلاده ببر در سال گذشته طی 15 روز می‌میرند و هیچ‌کس نسبت‌به این موضوع حساس نمی‌شود که  چرا این اتفاق افتاده است.
وی در خصوص علت رسانه‌ای نشدن مرگ 6 قلاده ببر طی 15 روز بیان کرد: این موضوع را پنهان کرده بودند. نظارت هم در باغ‌وحش وجود ندارد و وقتی هم که اعلام می‌شود، تکذیب می‌کنند. وقتی قضیه مرگ ببرها مطرح شد آقای همتی، مدیر کل محیط‌زیست استان بسیار شتاب‌زده گفت در هیچ  دوره‌ای چنین تلفاتی وجود نداشته است؛ نه مرگ نه کشتار. آقای کلانتری، مدیر کل حافظت محیط‌زیست کشور هم گفتند کسانی که این حرف را می‌زنند دشمنان منافع ملی هستند. باید گفت چرا محیط‌ زیست انگشت اتهام به سمت ما می‌گیرد؟ چرا قبول نمی‌کنند که تخلف رخ داده است و آن را تکذیب می‌کنند؟ اگر این پوست‌ها و جمجمه‌ها درنمی‌آمد که بازهم تکذیب می‌کردند. 
 چرا محیط‌ زیست تخلفات را به دادستانی گزارش نمی‌دهد
این فعال حقوق حیوانات بیان کرد: ما سازمان مردمی هستیم و روزانه در باغ‌وحش حضور نداریم اما وظیفه قانونی محیط‌ زیست است که  آن‌جا حضور داشته باشد و اگر تخلفی صورت گرفته که نمی‌تواند کاری برای آن انجام دهد، به دادستان گزارش کند. چرا محیط‌ زیست به دادستانی گزارش تخلفات را نداده است.
وی افزود: این شرم‌آور است که حیوانات باغ‌وحش شناسنامه ندارند. محیط‌ زیست بر چه اساسی می‌گوید ببرها کهولت سن داشته‌اند. چطور می‌توانند سن حیوانات را تخمین بزنند. چرا تکذیب می‌کنند؟ چرا مردم را متهم می کنند که دشمن منافع ملی هستند؟ 
مرگ ببرها عمدی بوده تا تعداد ببرها را با مساحت موجود متناسب‌سازی کنند
کشمیری تصریح کرد: ببرها عمداً کشته شدند و عمداً اصول بهداشتی رعایت نشده است. باغ وحش سال قبل 20 قلاده ببر داشته است. از طرفی محیط‌ زیست به باغ‌وحش گفته بود باید مجوزهایی را بگیرد که یکی از این مجوزها متناسب‌بودن فضای نگهداری ببرها با تعداد آن‌هاست. فضای پیشنهادی 150 متر مربع به‌ازای هر قلاده ببر است که با احتساب 20 قلاده ببر، این فضا باید  3000 هزار متر مربع می‌بود. باغ وحش این مساحت را نداشته که اضافه کند، بنابراین قفس‌ها را اندکی بزرگ کردند و با توجه به اینکه اگر باغ‌وحش به جایی دیگر که نه مترو و نه اتوبوس دارد، منتقل شود، بازدیدکننده‌های خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین دم‌دست‌ترین کار این است که حیوان را سر به نیست کنند تا تعداد ببرها با مساحتی که دارند متناسب شود.
وی ادامه داد: اعلام شد دو ببر که در یک قفس بوده‌اند در اثر درگیری کشته شدند. ببر اسلحه ندارد. همزمان دوتا ببر نمی‌میرند. این موضوع را هر کسی می داند. چرا با  مردم بازی می‌کنند.
این فعال حقوق حیوانات یادآور شد: 13 خرداد سال جاری بعد اینکه شکارچیان آمریکایی وارد منطقه حیدری شدند و شکار را انجام دادند به محیط زیست رفتم اما معاونین سازمان از اساس موضوع را منکر شدند، در شرایطی که همان روز فرمانداری نیشابور حضور شکارچیان را اعلام کرده بود و محیط‌زیست استان با خبر بود. اینکه همه‌چیز را کتمان کنند، چه نتیجه‌ای دارد؟ هر کسی ممکن است خطا کند. ما نمی‌گوییم حتماً عمدی بوده اما وقتی از اساس موضوع تکذیب می شود، می‌توان گفت تخلف وجود داشته است.
وی ورود دادستانی به مرگ ببرها را کار شایسته‌ای دانست و توضیح داد: وقتی دستگاه‌های اجرایی به وظایف خود عمل نکنند، ناچاراً دستگاه قضا باید وسط بیاید تا دستگاه‌ها به وظایفشان عمل کنند. دادستانی تا انتهای این هفته به دامپزشکی و محیط‌زیست مهلت داده که راهکارهای خود را ارائه دهند. ما سمن‌ها هم به این راهکارها نظارت داریم. اگر حقوق حیوانات باز هم رعایت نشود، ما کوتاه نمی‌آییم. 
 محیط‌ زیست در مقابل سمن‌ها ایستاده است
کشمیری در خصوص همکاری محیط‌ زیست استان با سمن‌ها تصریح کرد: مدیرکل جدید محیط‌ زیست استان از فرصت سمن‌ها استفاده نکرده و بعضا در مقابل ما ایستاده‌اند. درب اتاق مدیرکل قبلی محیط‌ زیست استان به روی سمن‌ها همیشه باز و تلفن‌ها پاسخ‌گو بود. به محیط‌ زیست مراجعه کردم و آمار مرگ‌ومیر حیوانات را می‌خواستیم، اما به ما ندادند و خودمان آن را به‌دست آوردیم. این آمار را  دامپزشک و کارشناس محیط‌ زیست استان هم امضا کرده‌اند و نمی‌توانند بگویند آمار صحت ندارد.
وی عنوان کرد: حیوانات باغ وحش در بدترین شرایط قرار دارند، فقط زنده‌اند و زندگی نمی‌کنند و حداقل‌ها در این باغ‌وحش رعایت نمی‌شود. 
این فعال حقوق حیوانات تصریح کرد: چهارشنبه هفته گذشته برای بازدید به باغ‌وحش رفتم. در مجاورت سردخانه‌ها اسطبلی هست که اسبی را در آن‌جا  نگهداری می‌کردند. من با حیوانات، زیاد  سروکار داشتم و بوی بدن، مدفوع و.. آن‌ها مرا آزار نمی‌دهد، اما فضای نگهداری از اسب آن‌چنان آلوده بود که تعجب کردم. از دامپزشک پرسیدم این اسب این‌جا چه کار می‌کند؟ گفتند مشکل تنفسی دارد. چند روز بعد گفتند اسب مرده و مشکل تنفسی  داشته است. ما در پاییز به جای برگ‌ریزان، ببرریزان داریم و حیوانات به همین راحتی می‌میرند.
می‌توان خط مرگ حیوانات را در باغ‌وحش مشهد ترسیم کرد
کشمیری ادامه داد: خط مرگ را می توان در باغ‌وحش مشهد ترسیم کرد. حیوان بعدی که قرار است تلف شود به‌راحتی قابل پیش‌بینی است. در حال حاضر وضعیت پلنگ باغ‌وحش بسیار نگران‌کننده است و مشکل صرع و تشنج دارد؛ در حالی که هیچ امکاناتی در باغ‌وحش نیست و این حیوان محکوم به تلف‌شدن است و دیر یا زود خبر مرگ او را می‌شنویم. فکر می‌کنم حدود دو قلاده پلنگ در باغ وحش وجود دارد.
این فعال حقوق حیوانات در خصوص انتقال باغ‌وحش گفت: با انتقال و همچنین ایجاد باغ‌وحش جدید به هیچ‌وجه موافق نیستیم. باغ‌وحش مشهد متعلق به مشهد است و مغازه نیست که آن را رها کنیم، باید حفظ شود اما شرایطش بهتر شود. تاریکی را انکار نکنیم یک شمع روشن کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.