قدس آنلاین: مدیر فضای سبز شهری شهرداری مشهد گفت: جهت کاهش استفاده از آب در آبیاری های فضای سبز شهری، اقدامات بسیار موثری انجام داده ایم که از جمله آن می توان به توسعه شبکه جداسازی مخازن، مکانیزه کردن شبکه های آبیاری، احداث تصفیه خانه ها در مناطق مختلف شهر، و استفاده از آب های خاکستری اشاره کرد.

یارانه 4میلیون تومانی شهرداری مشهد  برای استفاده از آبهای خاکستری/ایجاد مخرن جمع اوری آب باران با پول شهرداری برای آبیاری درختان خانه

مهدی یعقوبی در گفت گو با قدس آنلاین افزود: تاکنون جداسازی خطوط اصلی و فرعی انتقال اب و اتصال به مخازن، پیشرفت بسیار خوبی داشته است به گونه ای که ۳۰ کیلومتر از شبکه اصلی و ۱۰۳ کیلومتر از شبکه فرعی اجرا شده است. همچنین عملیات توسعه و اجرای شبکه های آبیاری مکانیزه نیز پیشرفت خوبی داشته است. از ۶ سال گذشته تاکنون در مجموع بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای این منظور هزینه شده است.

وی ادامه داد: در جهت تصفیه فاضلاب شهری و استفاده از آن در آبیاری فضای سبز ۱۵ تصفیه خانه جدید را در دست احداث داریم. در حال حاضر تصفیه خانه سیدی با پیشرفت ۳۵ درصدی در حال احداث است و تصفیه خانه چهل بازه نیز پیشرفتی درحدود ۱۰ تا ۱۵ درصد دارد

***اهدا ۴۰ میلیون ریال به متقاضیان استفاده از آب های خاکستری

وی افزود: یکی دیگر از اقداماتی که با جدیت به دنبال اجرای آن هستیم، استحصال آب باران و استفاده از آبهای خاکستری با هدف جمع آوری و آبیاری فضای سبز شهری است. آبهای خاکستری در واقع آب های حاصل از بارندگی و انباشته شده در پشت بام منازل و یا آب های استفاده شده در منازل هستند که برای شستشوی ظروف و ... به کار می روند و پس از مصرف در حال حاضر به سیستم فاضلاب شهری وارد می شوند. اما با اجرای سیستم های جمع آوری توسط شهروندان و استفاده از این آب ها در آبیاری فضای سبز داخل منزل و یا درختان بیرون منزل، در کاهش مصرف آب شرب شهری، کمک بزرگ و قابل توجهی خواهد بود، بویژه اینکه در این سالها با کمبود شدید آب روبرو هستیم. همچنین اینکار در کاهش هزینه قبض آب مسکونی شهروندان نیز تاثیر به سزایی دارد.

وی گفت: اجرای این طرح در منازل معمولا بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد که شهرداری مبلغ ۴ میلیون تومان آن را به عنوان کمک هزینه به شهروندانی که تمایل داشته باشند عملیات استحصال و جمع آوری آب های خاکستری را اجرا کنند اهدا خواهد نمود. طراحی این سیستم نیز برای شهروندان توسط کارشناسان شهرداری به صورت رایگان انجام می شود.

مدیر فضای سبز شهری شهرداری مشهد در ادامه گفت: استفاده از گونه های بومی و با نیاز آبی کم در فضای سبز شهری و کمربند سبز اطراف شهر مشهد از دیگر اقدامات مهم و موثر شهرداری است. کاشت گیاهان پوششی نظیر فرانکنیا، فیلا و ... و یا چمن مقاوم و بومی فستوکا آرندیناسه از جمله این موارد هستند.  چمن های فستوکا آرندیناسه نسبت به چمن های قبلی خیلی کم آب طلب تر هستند و برای تصفیه هوا و تعدیل درجه حرارت و ... هم مفید هستند.

کاهش استفاده از آب شرب شهری در آبیاری های فضای سبز

مهدی یعقوبی در رابطه با اقدامات فضای سبز شهری در جهت کاهش استفاده از آب شرب گفت: درحال حاضر حدود ۱۰ درصد و در برخی از ماه های گرم سال تا حداکثر ۱۵ درصد ظرفیت استفاده از آب شرب، در فضای سبز شهر مشهد وجود دارد که به تناسب شرایط جوی استفاده و تا حد امکان آب غیر شرب جایگزین می شود. این میزان در سال های قبل بیشتر بود ولی با توجه به اقدامات زیرساختی که طی سالهای گذشته انجام شده، میزان استفاده از آب شرب شهری روند کاهشی داشته و این روند به نحوی برنامه ریزی شده که تا ۴ سال آینده به حداقل ممکن خواهد رسید. البته توضیح این نکته ضروری است که از این انشعابات آب شرب برای آبخوری، سرویس های بهداشتی و ... در پارکها نیز استفاده می گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.