معاون سخنگوی کاخ سفید گفت هرچند ترامپ خواهان دیدار با همتای ایرانی‌اش است، اما سیاست واشنگتن در قبال تهران تغییری نکرده و آمریکا به فشار بر ایران ادامه می‌دهد.

کاخ سفید: به فشار بر ایران ادامه خواهیم داد

به گزارش قدس آنلاین،«هوگان گیدلی» معاون سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت سیاست دولت آمریکا در قبال ایران تغییری نکرده و واشنگتن قصد دارد به اعمال تحریم و فشار به ایران، ادامه دهد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، گیدلی که در مسیر سفر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به «تامپا» فلوریدا، در هواپیمای ریاست‌جمهوری با گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سوال که آیا از زمان اعلام آمادگی ترامپ برای گفت‌وگوی بی‌قید و شرط با همتای ایرانی‌اش، ارتباطی بین طرفین برقرار شده یا نه و اینکه آیا ترامپ هنوز حاضر به انجام چنین دیداری است یا نه، گفت: «این مسئله تغیری نکرده است. اما او آنچه از ایران می‌خواهد را به صراحت اعلام کرده است.»

وی در توضیح خواسته‌های ترامپ گفت: «اینکه ایران به فعالیت‌های ثبات‌زدا، به اقداماتی که آن‌ها را به بزرگترین حامی دولتی تروریسم بدل کرده، پایان دهد. او دقیقا به همین دلیل، در برابر ایران بسیار قاطع بوده است. او از توافق با ایران خارج شد، که همانطور که اکنون شاهدیم، به جای آنکه مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود کند، این مسیر را هموار کرده بود.»

این مقام کاخ سفید افزود: «او در حمله هدفمند به سوریه، یعنی یکی از متحدان ایران است، با برخی از شرکا و متحدان ما همراه شد. ما تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کردیم و برخی از شراکت‌هایمان را تقویت کردیم تا فشار بیشتری به ایران تحمیل کنیم.»

گیدلی ادامه داد: «بنابراین، این [روند] ادامه دارد. اما، همانطور که او دیروز در نشست خبری دوجانبه [با نخست‌وزیر ایتالیا] گفت، او خواهان ملاقات است و می‌خواهد راه‌حلی بیابد. زمانی که اعلامیه‌ای [در این مورد] داشتیم، شما را در جریان خواهیم گذاشت.»

رئیس‌جمهور آمریکا که پیش از این تلویحا ایران را به اقدام نظامی تهدید کرده و قبل از آن هم از توافق هسته‌ای خارج شده بود، روز دوشنبه در یک نشست خبری در کاخ سفید گفت حاضر است «بدون پیش‌شرط» و «هر زمان که ایرانی‌ها بخواهند» با رئیس‌جمهور ایران دیدار کند. این اظهارات ترامپ با واکنش منفی کارشناسان آمریکایی مواجه شد که او را به تلاش برای به راه انداختن یک نمایش تبلیغاتی مشابه آنچه در ارتباط با کره شمالی اتفاق افتاد، متهم کردند.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اظهارات ترامپ، به خبرگزاری «ایرنا» گفت: «پیشنهاد گفت‌وگو با ایران از سوی آقای ترامپ در شرایطی ارائه می‌شود که دولت ایالات متحده آمریکا بدون هیچ توجیهی و بر خلاف تمام موازین بین‌المللی از برجام خارج شده و تحریم‌های غیرعادلانه خود را مجددا بر مردم ایران تحمیل کرده است.»

وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران در عمل ثابت کرده که اهل گفت‌وگو و منطق است و چنانچه تعهدی بپذیرد بدان پایبند می ماند. اما آیا آقای ترامپ هم می تواند چنین ادعایی بکند؟ مذاکره شرایط و الزاماتی دارد که تا کنون در گفتار و رفتار آقای ترامپ و همکارانش نشانه ای از آن دیده نشده است.»

مننبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.