قدس آنلاین: مدیر عامل آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: جانمایی تاسیسات آب گیری در دریای عمان به مساحت ۳۰۰ هکتار به منظور انتقال آب از این دریا به شرق کشور انجام شده است.

جانمایی تاسیسات آب گیری در دریای عمان انجام شده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، محمد علایی افزود: انتقال آب از دریای عمان به مناطق شرقی کشور شامل استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی که بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده اند، یک ضرورت برای جبران کمبود و مقابله با بحران آب در این خطه است.

وی با اشاره به دستاوردهای همایش 'چالش های آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت' که به تازگی با حضور وزیر نیرو در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در این همایش تصمیم گیری برای انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور و شیرین سازی آن و همچنین آینده پژوهی این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی گفت: خشکسالی های متوالی، کاهش بارندگی ها، وضعیت بحرانی دشت های استان، افت شدید سطح آبهای زیرزمینی، افزایش جمعیت و تهدید خالی شدن جمعیت مرزی، انتقال بین حوزه ای آب استان خراسان رضوی و شرق کشور را بیش از هر زمان دیگری ضروری ساخته است.

علایی افزود: مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور که طی سالهای اخیر به شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی واگذار شد، با هزینه ۳۵ میلیارد ریال پایان یافته است.

وی اظهار داشت: طبق مطالعات انجام شده طول خط انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور که مبدا آن دریای عمان و مقصد نهایی آن خراسان رضوی است، حدود یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر پیش بینی شده که آب منتقل شده برای آشامیدن و صنعت به مصرف خواهد رسید.

وی گفت: برای سال ۱۴۲۰ نیاز آب بخش شرب و صنعت در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون متر مکعب پیش بینی شده که با احتساب توان حجم آب تولیدی در این استان ها، شرق کشور با کمبود ۹۴۰ میلیون متر مکعب آب مواجه خواهد بود و تامین این مقدار آب با انتقال بین حوزه ای میسر است.

علایی افزود: طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد که هزینه اجرای آن بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.