قدس انلاین-رضاطلبی: جمعه بازار خودرو مشهد یکی از طرح های شهرداری جهت کاهش حجم ترافیک بلوار نمایشگاه این شهر با توجه به تداخل ترافیک آن با بازدیدکنندگان نمایشگاه بین المللی ، تردد شهروندان در بلوار میثاق و ساماندهی به جمعه بازار خودرو مشهد ، عدم سد محل عبور و مرور خودروهای گذری، کنترل ترافیک و نظم بخشی چند سالی است در بلوار مجیدیه ایجاد شده و محل خرید و فروش متقاضیان خودرو شده است.

همه آنچه در جمعه بازار خودرو مشهد می گذرد

وجود این مکان اگرچه به دلیل آنچه گفته شد طرح بسیار مناسبی است اما افزایش چند برابری قیمت ورودی، عدم وجود افراد متخصص برای کارشناسی و جولان دادن بنگاه دارها اما هنوز نتوانسته است رضایت شهروندان را کسب نماید. به این بهانه تصمیم گرفتم سری به جمعه بازار مشهد بزنم . در ابتدای در ورودی در هرطرف چند نفر ایستاده اند و به محض ورود هر ماشین با تکان دادن دست سعی می کنند او را نگه دارند. وقتی به آنها رسیدیم توقف کردیم تا ببینیم صحبت آنها چیست. نزدیک ما آمد و اولین سوالش این بود که ماشین فروشیه . ما هم که در پی صحبت با او بودیم گفتیم بله . گفت: قیمت مدنظرتان چند است؟ گفتیم شما بگین. او  ادامه داد:  اگر  فروشنده واقعی هستین و تصمیم به فروش دارین از اینجا خارج بشین و در خیابان روبرو ، و طبق ادرسی که بهتون میدم بروید صحبت های بیشتر را انجام بدین. گفتیم باشه پس حالا بریم داخل جمعه بازار بعد میریم یک سری هم از آنجا می زنیم.

قسمت ورودی از همان ابتدا برای فروشنده ها و کسانی که برای بازدید آمده اند جداشده است. هزینه برای ورود بازدید کنندگان1000 تومان و برای فروشندگان نیز 13000تومان است. البته در تمام طول این مسیر از زمان ورود تا زمان پرداخت هزینه، حضور دلال ها و بنگاه دار ها محسوس است  اما در این قسمت که افراد از هم جدا می شوند دلال ها در سمت فروشندگان در فواصل مختلف به صف شده اند و هر ماشینی که مرحله کارشناسی را به پایان می رساند سریع دنبالش را می گیرند تا به محض پارک، اولین فردی باشند که وارد مذاکره با صاحب خودرو شوند. اما نکته جالبی که در حین بازدید از ماشین ها به چشمم خورد این بود که برخی افراد در هنگام پاسخ به این سوال که فروشنده خودتان هستید اعلام می کردند که خیر ، ما ماشین را برای فروش آورده ایم و اگر خریدار واقعی پیدا شود و نیاز باشد با صاحب خودرو اطلاع می دهیم تا به اینجا یا هر نقطه سطح شهر بیاید .  از نگاه بازدید کنندگان اکثر افرادی که اینجا حضور دارندیا بنگاهی هستند و یا دلال ، که ماشین های دیگران را برای فروش به این مکان می آورند. هوا به شدت گرم و سوزان بود و تصمیم گرفتیم نوشیدنی بخریم .اما وقتی به دکه ها مراجعه کردیم با قیمت های نجومی مواجه شدیم تقریبا قیمت ها دو برابر آنچه  در سطح شهراست ، بود. از فروشنده دکه سوال کردم چرا این همه گران فروشی می کنید مگر نظارتی بر شما نیست. اما فروشنده با خونسردی پاسخ داد : همینه که هست دوست داری بخر دوست هم نداری نخر ، اجباری نیست . دیدم راست می گوید در این هوای گرم مجبور هستم با هرقیمتی یک نوشیدنی سرد بخورم . با اکراه و با پولی گزاف  نوشیدنی را  خریدم و روی صندلی در سایه نشستم که مردی میانسال به سمتم آمد و گفت : چه ماشینی میخوای  و با چه قیمت؟ گفتم چطور مگه؟ که به یکباره لیستی از ماشین ها را از جیبش بیرون آورد و گفت بیا این ماشینا تا حالا قیمتاش مناسب بوده، هر کدوم را اگر میخوای تا بریم برات بخریم و یه کمیسیونی هم به ما میدی، گفتم حالا یه دور دیگه خودم بزنم.

تصمیم گرفتم به سراغ شهروندان بروم و نظر آنها را درباره جمعه بازار خودرو سوال کنم.

یکی از  شهروندان گفت: هزینه ورود هر خودرو به داخل جمعه بازار در حال حاضر 13000 تومان می باشد که افزایش چند هزار تومانی نسب به سال ۹۳ داشته است .

وی تصریح کرد :همین دلیل باعث شده است تا تعداد زیادی از مالکان خودرو ها برای فرار از عدم پرداخت این مبلغ در کوچه ها و خیابان های اطراف مشغول بحث و گفتگو با خریداران شوند. از طرفی فروشندگان نسبت به قیمت هایی که به اصطلاح کارشناس این بازار اعلام کرده است هیچ مبلغی کاهش نمی دهند و این باعث شده است که این مکان صرفا به سرگرمی برای مردم تبدیل شود.

یکی دیگر از شهروندان که از شهرستان های مجاور به این مکان برای خرید خودرو آمده است ، نیز گفت: قیمت کارشناسی خودروها در اینجا به صورت درست و صحیح انجام نمی شود، در حالی که کارشناس باید همه مشخصات ماشین را مورد بررسی قرار دهد . اما تعدادی از افراد که بیشتر بازاری هستند به عنوان کارشناس برای قیمت گذاری ماشین اینجا حضور دارند و چون وقت مناسبی را اختصاص نمی دهند و صرفا به منظور از سر باز کردن با بررسی سطحی چند فاکتور، قیمت خودرو را اعلام می کنند و باعث می شود قیمت ها صحیح نباشند. در حالی که در بیرون با امکانات حرفه ای تر و سالن های نوری مخصوص، مقدار رنگ خودرو را به بهترین شکل ممکن تشخیص می دهند و قیمت گذاری بر اساس کارشناسی درست انجام می شود .

وی اظهار داشت: حتی همین افرادی که عنوان کارشناس را یدک می کشند بسیار اندک بوده و باعث می گردد علاوه براینکه قیمت گذاری به صورت درست انجام نشود باعث طولانی شدن صف متقاضیان نیز شودبه طوری که خودم شاهد بودم که یکی از فروشندگان در مرحله تعیین قیمت و در یافت برگه به متصدی اصرار کرد که قیمت را مقداری بالاتر بزن تا در نهایت اگر مشتری بود با تخفیف غیر واقعی به قیمت خودم برسم. از طرفی خریداران نیز کارشناسی اینجا را قبول ندارند و برای خرید فقط کارشناسی بیرون را پیشنهاد می دهند و این باعث می شود خرید و فروش روند کندی را در این مکان داشته باشد.

یکی دیگر از شهروندان که به گفته خودش حدود یک ماه است که جمعه ها به این بازار می آید و هنوز نتوانسته است خودروی مورد نظر خود را خریداری کند، گفت : قیمت ها به هیچ نوع حقیقی نیستند و این باعث شده است که خرید و فروش در اینجا به ندرت انجام شود و در حدود ده درصد از خوردوهایی که جمعه ها برای فروش به این محل می آیند فروخته شوند.

وی با اشاره به اینکه ماشین هایی که قیمت مناسب دارند نیز توسط دلال ها و بنگاه دارشکار می شوند، افزود : از طرفی نقش بنگاه دارها و دلال ها اینجا بسیار برجسته و پررنگ است ودر مکان های نزدیک به ورودی بازار حضور دارند که با رد شدن خودروهای در حال تردد و تکان دادن دست خود خودروها را نگه می دارند و پیشنهاد خرید به انها می دهند . حتی این افراد

ماشین های نمایشگاه خود را برای فروش در این مکان عرضه می کنند وبرای خریداران آدرس بیرون که همان نمایشگاهشان است را می دهند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.