قدس انلاین-رضا طلبی:ناظر گمرکات استان خراسان رضوی و مدیر کل گمرک مشهد گفت: در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ تعداد۱۹۱ فقره پرونده قاچاق گمرکات خراسان رضوی به ارزش ۳۱/۴میلیارد ریال در ارتباط با کشفیات کالای قاچاق توسط گمرکات استان تشکیل شده است.

تشکیل ۱۹۱فقره پرونده قاچاق از گمرکات خراسان رضوی در چهارماه ابتدایی امسال

امید جهانخواه  به قدس انلاین افزود: در چهار ماهه اول سال ۱۳۹۷ تعداد پرونده های قضایی کشف شده از نظر تعداد نیز ۱۳ درصد کاهش و از لحاظ ارزش ۱۶۴ درصد رشد داشته است .

وی تصریح کرد: بیشترین پرونده های تشکیل شده مربوط به منسوجات ، مواد غذایی ، سیگار ، لوازم آرایشی وبهداشتی ، مواد سوختی ، گوشی تلفن همراه و لوازم خانگی بوده است .

جهانخواه دلیل اصلی قاچاق کالا از گمرکات استان را ممنوعیت ورود کالا ،تعرفه های گمرکی بالا ،اخذ مجوزهای متعدد ترخیص از سازمان های مختلف ،زیاده خواهی افراد سودجو جهت کسب سود عنوان کرده و تصریح کرد: از محل این قاچاق ها زیان های ارزی زیادی به استان وارد می شود زیرا زمانی که کالایی از مبادی رسمی و قانونی و طی تشریفات گمرکی وارد کشور شود حقوق ورودی ، گواهی ها ومجوزهای لازم و مواردی از این قبیل اخذ و کالا بصورت قانونی وارد کشور می شود .حال چنانچه این کالا بصورت غیر قانونی و قاچاق وارد شود علاوه بر اینکه حقوق دولت وصول نمی شود ،همچنین سلامت جامعه و مردم به خطر می افتد ، از طرفی در خصوص قاچاق کالای داخلی نیز چون بر اساس مقررات ارزی فعلی ،صادرکنندگان بایستی ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور برگردانده و ارائه نمایند .حال چنانچه کالای داخلی بصورت قاچاق و از مبادی غیر رسمی خارج گردد این بازگشت ارز محقق نخواهد شد .

وی اظهار داشت: از لحاظ ارزش پرونده های کشف شده قاچاق ، تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری گمرک دوغارون با ارسال ۵۶ پرونده به مراجع قضایی در بین گمرکات استان رتبه نخست را دارا می باشد و گمرکات مشهد ، لطف آباد و باجگیران نیز در رتبه های بعدی هستند.

جهانخواه افزود: میزان صادرات کالا از گمرکات خراسان رضوی طی چهارماهه سال ۱۳۹۷، معادل۸۴۹هزارتن و به ارزش۷۲۱ میلیــون دلار می باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبــل در وزن۱۹ درصدو در ارزش دلاری۲۹درصد رشدداشته است. لازم به ذکر است وزن و ارزش صادرات کالاها در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب۷۱۲هـــزار تــ‌ـن و ۵۵۸میلیون دلار بوده است.  از کل ارزش صادرات غیرنفتی در چهارماهه سال ۱۳۹۷ رقم۲,۷۴۴هزار دلار ازمحل تجارت چمدانی ورقم۲۸,۰۴۲ هزار دلار از محل بازارچه‌ های مرزی باجگیران ودوغارون بوده است.

وی اظهار داشت: در چهارماهه سال ۱۳۹۷، میـزان واردات استان۱۱۴هزار تن و بـه ارزش بالغ بر۱۳۲.۸میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ازنظر وزن ۱۱درصد و از لحاظ ارزش ۱۲ درصد افزابش داشته است . ضمناً واردات سال گذشته به میزان۱۰۳هزارتن به ارزش۱۰۸میلیون دلار می‌ باشد . با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات تراز بازرگانی خارجی گمرکات خراسان رضوی طی چهارماهه سال ۱۳۹۷ مثبت و معادل بر۵۸۸میلیون دلار می باشد .

جهانخواه ادامه داد: اقلام عمده صادرات استان در چهارماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ نیز به ترتیب زعفران در بسته بندی بیش از۳۰گرم ، کف پوش های منگوله باف، از مواد نسجی سنتیک یا مصنوعی ، انواع زعفران در بسته بندی ۳۰-۱۰گرم آماده برای خرده فروشی و به کشورهای افغانستان، ترکمنستان ، عراق و امارات متحده عربی می باشد.

وی تصریح کرد: اقلام عمده وارداتی استان درچهارماهه سال ۱۳۹۷ نیز به ترتیب پنبه حلاجی نشده یا شانه نزده ، واگن های روباز با دیواره های جدانشدنی به ارتفاع بیش از ۶۰ سانتیمتر ، برنج نیمه سفیدشده یا برنج کامل سفید شده و حتی صیقلی یا براق شده می باشد که به ترتیب بیشترین واردات به استان از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی ، فدراسیون روسیه و ازبکستان می باشد.

جهانخواه افزود: در  چهارماهه ابتدایی امسال ،۸۵۱,۴۸۲ نفر از طریق گمرکات مرزی استان و همچنین فرودگاه مشهد تردد داشته اند که  از این تعداد۴۳۹,۴۱۰نفر وارد کشور و۴۱۲,۰۷۲ نفر خارج گردیده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.