مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باغ وحش مشهد با وجود قدمت ۶۰ ساله، هنوز مجوز محیط زیست را ندارد و مهم‌ترین مشکل این باغ وحش محل استقرار و ظرفیت محدود برای نگهداری گونه‌ها است.

باغ وحش مشهد مجوز بهره‌برداری ندارد/ استانداری مانع تعطیلی باغ وحش شد

 در روزهای اخیر انتشار خبر کشف ۷ تخته پوست و ۴ جمجمه ببرو دو تخته پوست یوزپلنگ در باغ وحش مشهد از سوی دادستانی مرکز خراسان رضوی، انتقاداتی را از سازمان حفاظت محیط زیست و به‌ویژه اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی به همراه داشت. این اولین بار نیست که باغ وحش وکیل‌آباد مشهد توجه رسانه‌ها را به خود جلب می‌کند. پیش از این بحث‌های متعددی در مورد فعالیت این مجموعه بزرگ و قدیمی بدون مجوز مطرح بوده است.

بنابراین فارغ از ضرورت بررسی صحت و سقم مرگ هفت قلاه ببر در باغ وحش مشهد، باید نحوه فعالیت این باغ وحش که فاقد مجوز محیط زیست است مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه علی تیموری -مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست - در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت مجوز باغ وحش مشهد با بیان این که «این باغ وحش با وجود قدمت ۶۰ ساله، هنوز مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را ندارد»، تصریح کرد: این باغ وحش طی این سال‌ها هیچ مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست  دریافت نکرده و سال‌ها به همین شکل فعالیت کرده است، البته باغ وحش مشهد تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است، اما مجوزه بهره‌برداری از سازمان ندارد.

وی تأکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در این مدت کارهای فنی خود را در ارتباط با باغ وحش مشهد انجام داده و مالک باغ وحش متعهد شده است که جایگاه گونه‌ها را اصلاح کند. طی دو سال اخیر هم این باغ وحش به دستورالعمل‌های سازمان حفاظت محیط زیست نزدیک شده است.

مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسشی در مورد مشکلات عمده باغ وحش مشهد، اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکل باغ وحش مشهد، استقرار آن است. به این معنا که موقعیت مکانی باغ وحش، شرایط استقرار را ندارد. به همین علت دو سال پیش سازمان حفاظت محیط زیست اصرار به تعطیلی این مرکز داشت، اما مسئولان استانداری خراسان رضوی به دلیل قدمت باغ وحش سعی در حفظ آن داشتند. برای همین هم کمیسیون ماده ۸ استانداری تشکیل جلسه داد و تأیید کرد که با توجه به قدمت باغ وحش مشهد، فعلاً همان‌جا مستقر باشد تا مالک بتواند گونه‌ها را به بیرون از شهر منتقل کند.

تیموری با اشاره به این که «دیگر مشکل باغ وحش مشهد، نبود ظرفیت کافی برای گونه‌های موجود است»، گفت: به همین علت از دو سال پیش مالک باغ وحش تعهد داده است که گونه‌های موجود را ساماندهی و مازاد را به سایر باغ وحش‌ها واگذار کند. هم‌چنین سازمان حفاظت محیط زیست از سال پیش از تحویل دادن گونه جدید به این باغ وحش به‌طور کامل خودداری کرده است. در حال حاضر هم ۱۵ قلاده ببر دارد که باید نسبت به واگذاری تعدادی از آن‌ها به سایر باغ‌های وحش اقدام کند.

وی در پایان تأکید کرد: سیاست معاونت طبیعی سازمان محیط زیست در مورد باغ‌های وحش، مراکز نگهداری حیوانات و باغ‌های پرندگان، نظارت دقیق، اصلاح و تغییر جایگاه گونه‌ها،‌ رعایت بهداشت، حضور دام‌پزشک و رعایت دستورالعمل‌ها توسط این مراکز است. در سال ۹۳، ۷۰ درصد باغ‌های وحش، مراکز نگهداری و باغ پرندگان درکشور بدون مجوز فعالیت می‌کردند که طی سال‌های اخیر خوش‌بختانه بسیاری از آن‌ها موقعیت خود را تغییر داده و موفق به اخذ مجوز سازمان محیط زیست شده‌ و خود را به دستورالعمل‌های سازمان نزدیک کرده‌اند. با این وجود هفت مرکز هم به دلیل موفق نبودن در اخذ مجوز، تعطیل و گونه‌های آن‌ها به سایر مراکز تحویل داده شد.

به گزارش ایسنا، چند روز پیش تورج همتی - مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خراسان رضوی - نیز نسبت به نگهداری گونه‌ای مختلف در باغ وحش مشهد ابراز نگرانی کرد و گفت: در زمینه نگهداری گونه‌های مختلف باغ وحش مشهد نگرانی‌هایی وجود دارد که به دلیل قدیمی بودن فضای فیزیکی این مکان و نبود امکانات لازم برای اجرای آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های جدید است، اما با فراهم شدن یک فضای جدید این مسائل مرتفع می‌شوند.

جالب توجه این‌که روز چهارشنبه، ۱۰ مردادماه، معاون سلامت اداره کل دام‌پزشکی خراسان رضوی از پلمب شدن باغ وحش مشهد به دلیل مشاهده چند مورد غیر بهداشتی در سردخانه این باغ وحش خبر داد و گفت: این پرونده را به دادستانی معرفی کرده‌ایم تا در خصوص جریمه کردن این مجموعه تصمیم‌گیری شود، البته هرچقدر زودتر نسبت به رفع این موارد اقدام کنند زودتر بازگشایی صورت خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.