صفارهرندی تأکید کرد کوتاه آمدن در قبال دشمنی که خود را در موضع مسلط می‌بیند، بزرگ‌ترین اشتباه است؛ صدام که در سال پایانی جنگ تحمیلی خودش را در این موضع می‌دید با پذیرش قطعنامه توسط ایران، جنگ را تمام نکرد و ادامه داد.

بزرگ ترین اشتباه، کوتاه آمدن در قبال دشمنی است که خود را در موضع مسلط می‌بیند

 به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست بصیرت افزایی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: کوتاه آمدن در قبال دشمنی که خودش را موضع تسلط می‌بیند، بزرگ‌ترین اشتباه است. در سال پایانی جنگ زمانی که صدام خودش را در موضع تسلط دید، با پذیرش قطعنامه توسط ایران، جنگ را تمام نکرد و ادامه داد.

محمدحسین صفارهرندی افزود، اکنون هم اگر دلیل اینکه تحریم‌ها آزاردهنده بوده و وضعیت ما را بر هم زده است بعضی‌ها وضعیت کنونی را با هرج‌ومرج آخر جنگ تشبیه می‌کنند و می‌گویند چاره‌ای نیست که به نوشیدن جام زهری که امام هم به خاطر حفظ کشور این کار را کرد، تن دهید.

وی با اشاره به تاریخ پایان جنگ، یادآور شد: تاریخ به ما می‌گوید بعد از پذیرش قطعنامه 598 جنگ تمام نشده و ادامه داشته است همچنان که ما در عملیات مرصاد و در جبهه‌های جنوب شهدای زیادی را داده‌ایم.

این مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و کارشناس سیاسی گفت: قبول شرایط طرف مقابل لزوما به معنای دسترسی به وعده‌ها نیست.

محمد حسین صفار هرندی ضمن بیان اینکه وقتی تن به قبول شرایط طرف مقابل می‌دهید، لزوماً به آن چیزی که به شما وعده داده‌اند، دسترسی پیدا نمی‌کنید، یادآور شد: در زمان پایان جنگ، گروهی از سیاسیون بر این عقیده بودند که «جنگ، جنگ تا پیروزی» و باید آن پیروزی را دست‌مایه یک معادله خوب قرار دهیم اما وقتی در این زمینه ناکام ماندند و در جبهه‌های نبرد شکست می‌خوردیم، سرانجام گفتند که دیگر نمی‌توان این راه را ادامه داد پس به سمت این برویم که جنگ را به هر قیمتی تمام کنیم.


وقایع سیاست بین‌الملل در زمان کنونی همچون سال‌های پایانی جنگ است

صفار هرندی وقایع سیاسی کنونی بین‌الملل را همچون وقایع سال‌های پایانی جنگ دانست و گفت: در روزهای گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا از مذاکره با ایران بدون هیچ پیش‌شرطی سخن گفت و عده‌ای از موضع ساده‌ لوحانه و عده‌ای هم با شیطنت این موضوع را دست گرفتند که نباید تعلل کرد و باید مذاکره کرد. البته وزیر امور خارجه با صحبت‌هایی، این پیشنهاد را زایل کرد و چندین پیش‌شرط گذاشت.


وی متذکر شد کوتاه آمدن در قبال دشمنی که خودش را موضع تسلط می‌بیند، بزرگ‌ترین اشتباه است. در سال پایانی جنگ زمانی که صدام خودش را در موضع تسلط دید، با پذیرش قطعنامه توسط ایران، جنگ را تمام نکرد و ادامه داد. امروز هم اگر دلیل اینکه تحریم‌ها آزاردهنده بوده و وضعیت ما را بر هم زده است بعضی‌ها وضعیت کنونی را با هرج‌ومرج آخر جنگ تشبیه می‌کنند و می‌گویند چاره‌ای نیست که به نوشیدن جام زهری که امام هم به خاطر حفظ کشور این کار را کرد، تن دهید.


صفار هرندی همچنین خاطرنشان کرد ظرفیت به نمایش گذاشته‌شده مردمی، عراق را مجبور به پذیرش شرایط ما کرد و آن‌ها را به پشت مرزهای بین‌المللی عقب راند.


وادادگان خواستار مذاکره با آمریکا هستند

این کارشناس مسائل سیاسی به برخی نگاه‌های سیاسیون در بعد از پذیرش قطعنامه اشاره کرد و گفت: بعد از پایان ظاهری جنگ، عراق در زمان صدام ادعاهایی داشت و بر اروندرود ادعای حاکمیت می‌کرد، این ایستادگی صدام در برخی مسئولان و مقامات کشور چنان تأثیر داشت که برای اینکه جلوی جنگ جدید را بگیریم تن به این خواسته بدهیم و تحلیل‌شان این بود که پشت این خواسته، شوروی قرار دارد و ما این هزینه را بپردازیم و سپس با شوروی مذاکره کنیم که در فلان موضوع جانب ما را بگیرد.


امتیازدهندگان امروز به آمریکا همان امتیاز دهندگان به شوروی دیروزند

محمد صفار هرندی افزود این تحلیل‌ها را آقای ولایتی به امام (ره) منتقل می‌کنند و این مسئله با ابراز ناراحتی و موضع‌گیری ایشان، تمام می‌شود و دیگر این مباحث مطرح نمی‌شود، اما متأسفانه آن جریانی که بر این نظر بود که به شوروی امتیاز دهیم اکنون می‌گویند به آمریکا امتیاز بدهیم زیرا نگاهشان وادادگی است.


صفارهرندی در تحلیل وادادگان اظهار داشت: تحلیل و برآورد غلط به این معنا است که فکر می‌کنند اگر این کار را انجام دهیم می‌توانیم از یک معبر دشواری عبور کنیم درحالی‌که برعکس این کار بزنگاه سقوط در آن معبر است و چون بهایی از جنس منافع ملی است که داده می‌شود این به معنای آغاز جنگ است.


هرندی یادآوری کرد صدام با این تحلیل، به بازرسان سازمان ملل به مدت 10 سال اجازه داد همه نقاط آماد و محل دپوی تسلیحاتش را بازرسی کنند، آن‌ها در این مدت همه دارایی‌های دفاعی صدام را به اسم اینکه این‌ها سلاح‌های کشتار جمعی است، منهدم کردند. وقتی تمام این سلاح‌ها را از بین بردند و عملا قدرت دفاعی عراق صفر شد، به عراق حمله کردند.


وی با رد این مواضع که اکنون دوره موشک و مذاکره نیست گفت: این ادعایی بیش نیست زیرا این حرف‌ها دروغ است.


ایستادگی و مقاومت؛ بر هم زننده معاملات آمریکا

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه ایستادگی و مقاومت معاملات آمریکا را بر هم می‌زند، گفت: باوجوداینکه آمریکا بارها در سوریه ما را تهدید کرده بود ولی ما همچنان بر روی راهبرد خود ایستادگی کردیم و همین باعث شد راهبرد آمریکا رنگ ببازد و سیر سقوط دومینو وار مراکز وابسته به آمریکا هم جاری شد، هرچند که ما در این میان، هزینه‌ هایی هم دادیم که شهید حججی و نزدیک به 80 نفری که در آن منطقه به شهادت رسیدند بخشی از آن بها بودند که ما برای برهم زدن راهبرد آمریکا هزینه کردیم.


صف‌آرایی دو نگاه در کشور؛ تداوم تفکر انقلابی یا انقلاب در موزه

محمد حسین صفارهرندی گفت: در این کشور دو نوع نگاه مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند؛ یک نگاه می‌گوید تفکر انقلابی، یعنی همان مسئله‌ای که در اول انقلاب بود امروز هم باید در جان کشور و نظام و در میان ملت جاری باشد تا ما بتوانیم از هویت ایرانی و اسلامی و از نظام و ملت دفاع کنیم.


صفار هرندی به جریان دوم اشاره کرد و گفت: جریان دوم بر این نظر است که انقلاب یک پدیده تاریخی بود و دوره‌اش دوره همان سال‌های اول دهه 60 است و اواخر 60 تمام می‌شود و باید بعد از آن باید به سراغ اندیشه دیگری بروید که انطباق با شرایط جهان داشته باشد و مستحیل در شرایط جهانی شود.


مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متذکر شد: جریان دوم، افرادی هستند که بسیاری از آن‌ها از تندترین نظریه‌پردازان جریان انقلابی بودند که در دهه 60 گریبان افراد را به جرم اینکه شماها آدم‌های سست‌عنصر، محافظه‌کار و تسلیم طلبی هستید می گرفتند.

محمد حسین صفار هرندی تصریح کرد اکنون این جریان نظریه‌پرداز به بن‌بست رسیده، تفکر انقلابی را مطرح می‌کنند و حتی برخی از این هم عبور کرده‌اند و می‌گویند انقلاب اشتباه بود زیرا انقلاب سبب می‌شود واقعیات جهان دیده نشود و برخی خسارات ناشی از این است. تفکر انقلابی ایدئولوژیک است و ایدئولوژی با واقعیات تطابق ندارند.

وی خطاب به پژوهشگران و مدیران مرکز اسناد، متذکر شد: محصول نهایی کار شما باید در جهت یکی از این دو نظریه باشد؛ البته این مرکز تاریخ جنگ را برای این بازگو می‌کند تا بگوید دلیل پیشرفت‌های ما این بود که ما بر سر موضع حقی که به آن رسیده بودیم، ایستادیم .

انتظار روی کار آمدن دمکرات‌ها؛ گزاره‌های ساده‌لوحانه‌

صفارهرندی دراادمه این نشست با اشاره به برجام گفت: متأسفانه برخی منتظر هستند تا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دمکرات‌ها بر سر کار بیایند درحالی‌که باید از دموکرات‌ها بیشتر از جمهوری خواهان ترسید چراکه بعضی از جنگ‌های معروف در جهان همچون جنگ ویتنام در زمان دموکرات‌ها شروع‌شده و در زمان جمهوری خواهان تمام‌شده است.


وی ابراز داشت: این از گزاره‌های ساده‌لوحانه‌ای است که به افکار عمومی تحمیل می‌شود و باید لااقل در میان نخبگان از آن احتراز کنیم.

صفار هرندی بابیان اینکه تردیدی نیست که ما مشکلات ساختاری را از اول انقلاب تاکنون داشته‌ایم اظهار داشت: یکی از این مشکلات در نوع چینش کابینه است، دولت؛ دولتی که با رأی زیاد مردم، رئیس‌جمهور بر سرکار می‌آید و این پشتوانه قدرتمندی است و نمی‌توان این فرد را به اسم ناکارآمدی برکنار کنید چون این فرد با حمایت توده‌ای مردمی تکیه می‌دهد و خودش را پشت این حمایت‌ها پنهان می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین با تأکید بر اینکه باید رئیس دولت داشته باشید و نه رئیس ملت، تصریح کرد: وقتی در جامعه رهبری دارید یعنی تکلیف رئیس ملت را معلوم کرده‌اید. در بازنگری قانون اساسی با این نگاه که دولت قدرتمند باشد، نخست‌وزیر را حذف و رئیس‌جمهور را به جایش نشاندند و گفتند با قدرت بیشتر دولت را اداره کند.

محمد حسین صفار هرندی ولی جلوه‌های برجسته روسای جمهوری شما ادای رئیس ملت درآوردن است و به آن رأیشان تکیه می‌کنند و آن وقت میدان‌داری آن گونه می‌کنند.

حذف نخست‌وزیر؛ بزرگ‌ترین اشتباه ساختاری در بازنگری قانون اساسی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بزرگ‌ترین اشتباه ساختاری در بازنگری قانون اساسی را حذف نخست‌وزیر دانست و گفت: ما باید نخست‌وزیر را نگه می‌داشتیم ما رئیس دولت نیاز داریم. ما به دولتی احتیاجی داریم که دائم در قبال عملکردهای خودش پاسخگو باشد نه اینکه تا شبهه سؤال از رئیس‌جمهور مطرح می‌شود عده‌ای سؤال از رئیس‌جمهور را تقبیح می‌دانند درحالی‌که این راحت‌ترین کار است ولی چون رئیس‌جمهور رئیس ملت خودش را می‌خواهد جا بزند، این کار برای سؤال‌کنندگان عواقب دارد.

محمد حسین صفار هرندی متذکر شد: نقش اصلی در مشکلات امروز  مشکل کارگزار و مدیریت کننده است. ما تشتت مدیریتی داریم به خصوص در دستگاه‌های اجرایی و در دستگاه‌های اجرایی چندین نگاه در مورد مسائل کشور وجود دارد.

صفارهرندی در ابتدای این نشست هم با اشاره به فعالیت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، در خصوص راویان گفت: راویان در دوران جنگ دستگاه ضبط‌ صوت در دست در کنار فرماندهان قرار می‌گرفتند و گاهی  باوجود اینکه رانده می‌شدند اما با اصرار در صحنه نبرد می‌ماندند تا از بسیاری از وقایع و رخدادهایی که باید ثبت شود، غافل نمانند.


هرندی درپایان فعالان در این عرصه را تابعین راویان زمان جنگ برشمرد و گفت: نیروهای این مرکز در حفظ و نگهداری و پروردن و به مرحله ظهور و بروز رساندن آن اسناد و نوشته‌ها و نوارهای ضبط‌ شده تلاش می‌کنند و  در دوره تصدی سردار نائینی که مرد عمل است حتماً  رونق چندباره را در کارها و مخصوصا توزیع یافته‌های انباشته‌شده که دریایی است و ما فقط از گوشه‌هایی از آن سیراب می‌شویم می بینیم و امدواریم ایشان  اهتمام بیشتری داشته باشند.

منبع: فارس
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.