قدس آنلاین: روستای زیبای بکاول را می‌توان یکی از ماسوله‌های خراسان رضوی با طبیعتی بسیار بکر برشمرد.

«بکاول»؛ ماسوله خراسان در کیلومتر ۲۰ جاده تربت حیدریه به مشهد

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از تسنیم از تربت حیدریه، روستای زیبای بکاول ماسوله خراسان رضوی است و تکه‌ای از بهشت دلکش است که می‌تواند مقصد یک سفر تابستانی کوتاه اما لذت‌بخش باشد.

اگر قصد سفر به تربت حیدریه را دارید، مقصد اولی که به شما پیشنهاد می‌کنیم روستای بکاول است که یکی از 10 روستای هدف گردشگری شهرستان تربت حیدریه به شمار می‌آید. روستای زیبای بکاول، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تربت حیدریه در استان خراسان رضوی است. این روستا در کیلومتر 20 جاده تربت حیدریه به مشهد و در فاصله 6 کیلومتری از جاده اصلی بعد از روستای کامه علیا واقع است.

روستای بکاول به دلیل برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب و چشم اندازهای بسیار زیبا و قرار گرفتن در مسیر شمال به جنوب کشور، پتانسیل بالایی برای جذب مسافران، گردشگران و طبیعت‌گران دارد.

*مناطق دیدنی

آنچه بیشتر از هر چیزی در این روستا بیننده را به خود جلب می‌کند بافت قدیمی روستا و ساخت خانه‌های آن به شکل طبقاتی به سبک ماسوله گیلان و عمدتا با ترکیبی از سنگ وگل است. قرار گرفتن باغ‌های روستا در دو طرف آن و وجود کوچه باغ‌های بسیار زیبا و عبور جویبارهایی که از چشمه قدیمی روستا و از دل کوه سرچشمه می‌گیرد خاطره‌ای فراموش نشدنی را برای هر بیننده به یادگار می‌گذارد.

علاوه بر این وجود کلاته‌هایی همچون سبزآباد، کلاته پاگدار، عمو حسن ، تنگل شوردره و خواجه علی همراه با چشمه‌ها، باغ‌ها و درخت‌های کهن سال گردو و بید در اطراف روستا فضای بسیار مناسبی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

کوه‌های مرتفع اطراف روستا همچون کوه بکاول، سبز آباد و عماد (شصت دره) که از مرتفع ترین کوه‌های شهرستان می‌باشند با دامنه‌های سرسبز در فصل بهار و تابستان و با پوشش پر از برف در زمستان، مکان مناسبی را برای طبیعت گردان و کوهنوردان در تمام طول سال فراهم می‌کند.

*بفرمائید میوه

ریواس، گوجه سبز، زردآلو، انگور، گلابی، سیب سرخ،گردو و بادام و انواع محصولات جا لیزی عمده میوه‌های تولیدی در این روستا هستند؛ از محصولات زراعی نیز می‌توان به زعفران، گندم، جو، سیب زمینی، نخود و... اشاره کرد.

*غذاهای محلی

از غذاهای محلی مردم روستا می‌توان به انواع آش، اشکنه ( بلغورشیر ، کشک زرد، قوروتی ،آرد بریان ) و انواع غذاهای تهیه شده با محصولات دامی مثل شیربرنج اشاره کرد . علاوه بر این انواع محصولات دامی همچون ماست، کشک، دوغ و غیره در این روستا تولید و در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

*مراسم آئینی و فرهنگی

 از مراسم آئینی روستا می‌توان به برگزاری عروسی‌های سنتی، مراسم ویژه نوروز، شب یلدا و آیین قدیمی پروارکشی اشاره کرد و علاوه بر این مراسم مذهبی همچون تاسوعا و عاشورا ، اربعین و سایر مراسم مذهبی به شکلی کاملا پرشور در این روستا برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.