قدس آنلاین:نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد گفت: تا روی روال افتادن مجدد بازار تولید صنایع زمانی چند هفته‌ای نیاز است تا از شهریور ماه قیمت لوازم خانگی به روال عادی خود بازگردد.

 قیمت لوازم خانگی در مشهد ارزان شد

به گزارش قدس آنلاین؛ به نقل از صبح توس؛ از ابتدای تابستان به دلیل مقارن شدن پایان آن با محرم‌الحرام، بازار عروسی‌ها و خرید لوازم‌خانگی بیش از پیش رونق گرفته است اما در این بین زوج های جوانی را می بینیم که به دلیل بالا رفتن سرسام آور قیمت دلار و به دنبال آن بالا رفتن قیمت لوازم خانگی از تهیه ملزومات شروع یک زندگی ساده بازمانده اند.

*افزایش قیمت دلار و مشکلات ناشی از آن

قیمت‌ دلار که در انتهای سال گذشته حدود 4000 تومان الی 5000 تومان در بازار آزاد بود اما به‌یک‌باره نرخ آن روزبه‌روز افزایش یافت و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد. لوازم‌خانگی‌ که جزو نیازهای اساسی مردم بوده و یا گرانی آن به معنی عدم تشکیل یک زندگی است، باعث فشار آمدن بر روی زندگی مردم شده است و  بسیاری از مردم نیز از این موضوع ابراز نارضایتی می‌کنند.

از سوی دیگر نیز، فروشندگان کالا در سطح شهر نیز هم با مشکل قیمت نامناسب و هم کمبود کالا مواجه‌اند و به دلیل اینکه نمی‌توانند پاسخ گوی نیازهای اساسی مردم باشند، در مضیقه‌اند.

در این خصوص تصمیم گرفتیم تا برای بررسی وضعیت کالاها و لوازم‌خانگی با مسئولین اتحادیه لوازم‌خانگی مشهد گفتگو کنیم تا از بازار و روند آینده آن اطلاعاتی کسب کنیم.

رضا رزقیان در پاسخ به سؤال خبرنگار صبح توس مبنی بر تشریح وضعیت قیمت‌ها در بازار و اوضاع کنونی قیمت لوازم‌خانگی، اظهار کرد: در خصوص قیمت‌ها در بازار، در یخچال‌های ساید بای ساید کالاهای خارجی به دلیل نبود مواد خام اولیه این لوازم‌خانگی به نسبت در بازار کمتر شده است.

*افزایش 12 درصدی نرخ کالاها در بازار

وی افزود: در سایر کالاها نیز تنها 12 درصد افزایش قیمت وجود دارد که این هم 3 درصد هزینه حمل‌ونقل و 9 درصد نیز هزینه مالیات بر ارزش‌افزوده است لذا شاهد افزایش قیمت هستیم.

نایب‌رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی در مشهد با تأکید بر اینکه در کالاهای خارجی و داخلی متأسفانه هردو مشکلاتی وجود دارد، گفت: در کالاهای ایرانی و شرکت‌های با نام ایرانی، از عدم وجود مواد اولیه برای ساخت شکایت دارند، در نشان‌های معتبر خارجی نیز از ابتدای سال توسط شرکت توزیع‌کننده کالا بسیار اندک توزیع‌شده است.

وی افزود: لذا علت کمبود کالا در بازار این است که نمایندگی‌های معتبر فروش خودشان کالا را ندارند تا برای مردم توزیع کنند.

*احتکار کالا در انبارها شایعه است

رزقیان با رد شایعه احتکار لوازم‌خانگی، تأکید کرد: به‌هیچ‌عنوان احتکار وجود ندارد زیرا تمام نمایندگی‌ها موظف‌اند کالا را به قیمت مصوب عرضه کنند، در پی این شایعه حتی وزارت صنعت نیز انبارها را بازرسی کرده و متوجه این موضوع شده است.

وی تصریح کرد: علت نبود این کالاها در بازار نیز نبود ارز و عدم ثبات قیمت آن است، البته اتاق اصناف به تولیدکنندگان داخلی اعلام کرده است که برای دریافت ارز دولتی به وزارت صنعت مراجعه کنند.

*احتمال بازگشت قیمت‌ها در پایان شهریورماه سال جاری

نایب‌رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی در مشهد با اشاره به اینکه یک مدت‌زمانی برای دریافت ارز دولتی توسط تولیدکنندگان داخلی و تولید مجدد کالا نیاز است، تأکید کرد: تا روی روال افتادن مجدد بازار تولید صنایع زمانی چندهفته‌ای نیاز است تا ان شاالله از شهریورماه روال عادی خود را طی کرده و به قبل بازگردد.

وی ادامه داد: وزارت صنعت معدن موظف است تا تمام کالاها را بررسی کرده و بر اساس قیمت روز و وضعیت بازار به آن‌ها اجازه افزایش قیمت بدهد، این در حالی است که برخی از کالاها تا چند روز پیش قیمت قبلی خود را داشتند اما پس از اجازه وزارت صنعت افزایش 12 درصدی شامل آن شد.

رزقیان با تکذیب شایعاتی مبنی برافزایش 30 الی 40 درصدی قیمت کالاها و لوازم‌خانگی، اظهار کرد: این قیمت‌ها متأسفانه شایعاتی هستند که در کشور پمپاژ می‌شود، افزایش قیمت اتفاق افتاده اما به این حد و میزان نبوده است.

وی در پایان عنوان کرد: در فروشگاه‌های پروانه دار و معتبر قیمت‌ها همگی با نظارت روی کالا درج‌شده‌اند و مردم درصورتی‌که خلافی را اعم از گران‌فروشی و احتکار مشاهده کردند به اتحادیه‌های مربوطه اطلاع دهند.

=

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.