اصفهان- استاندار اصفهان گفت: ۱۰۰ واحد مسکونی برای نصب یونیت‌های خورشیدی در شرق اصفهان شناسایی و بازدید فنی شده و از فردا نصب یونیت ها در این واحدها آغاز می‌شود که برای هر خانه ۳۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد.

آغاز نصب یونیت‌های خورشیدی در واحدهای مسکونی و مزارع شرق اصفهان

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، محسن مهرعلیزاده در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اظهارکرد: سال آبی جاری به دلایل مختلف از جمله خشکسالی پی در پی و کاهش بارش ها سالی استثنایی بوده است به طوری که میانگین بارش ها از میانگین میزان کمترین بارش های ماهانه در ۴۰ سال گذشته نیز کمتر بوده و امسال به میزان یک دوم سال گذشته بارش گزارش شده است.

استاندار اصفهان بحرانی ترین مسئله ی استان را موضوع آب خواند و افزود: این مشکل نه تنها در امسال بلکه در دو دهه اخیر خود را نشان داده است به طوری که در ۵۰ سال گذشته میزان ورودی زاینده روز از یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون متر مکعب به تدریج کاهش یافته و به یک چهارم رسیده است.

مهرعلیزاده با بیان اینکه با این روند نمی توان انتظار معجزه داشت، اظهارداشت: مطمئنا این روند نزولی ادامه خواهد داشت و باید تدابیر لازم برای ده سال آینده از امروز بکارگرفته شود.

وی با اشاره به اقدامات مثبت مدیران استان در کنترل شرایط، اظهارداشت: میزان خسارات و خشکسالی و ... به حدی است که بیش از توان مدیران و منابع و اعتبارات می باشد که نارضایتی مردم و کشاورزان را در پی داشته است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه به کشاورزان اطمینان داده شد که در هر صورت آب به باغات خواهد رسید، تصریح کرد: کشاورزان به قول مدیران اعتماد کردند و در این راستا شرکت آب منطقه ای و آب و فاضلاب استان تلاش های زیادی را به انجام رساندندکه در نهایت آب شرب شهرستان های مسیر از منابع دیگر تامین و چاه های آب شرب شهرستان ها در اختیار باغات قرار گرفت.

وی با اشاره به افزایش قیمت تانکرهای حمل آب، افزود: اگر مردم به یکدیگر رحم نکنند مورد رحم خداوند هم قرار نخواهند گرفت و با متخلفان در این زمینه برخورد لازم صورت گرفت.

مهرعلیزداده با بیان اینکه خشکی باغات زحمات ۴۰ ساله باغداران و تنها سرمایه آن ها را نابود خواهد کرد، افزود: با پیشنهادی که به مرکز و شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود ارسال گردید، امیدواریم با فراهم کردن سازوکارهای اجرایی در سریعترین زمان ممکن این کارها اجرایی شود و خسارات به حداقل برسد.

استاندار اصفهان با اشاره به پایین آمدن سطح چاه های کشاورزان شمال اصفهان، افزود: تمهیداتی اندیشیده شده است که با بازسازی قنوات و چاه ها و ... تا اندازه ای مشکلات این منطقه برطرف گردد.

مهرعلیزاده به اجرای طرح اشتغال جایگزین برای کشاورزان شرق اصفهان اشاره کرد و افزود: در این طرح ایجاد ۶۳ هزار شغل با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی با اشاره به طرح نصب یونیت های انرژی خورشیدی در واحدهای مسکونی و مزارع شرق اصفهان اظهارداشت: در فاز اول ۲ هزار واحد مسکونی برنامه ریزی شده ست که تاکنون ۱۰۰ واحد شناسایی و بازدید فنی شده و از فردا نصب یونیت ها در این واحدها آغاز خواهد شد که برای هر خانه ۳۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد.

محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه این طرح ماهانه حدود ۷۰۰ هزار تومان درآمد برای کشاورزان در پی خواهد داشت، افزود: تلاش خواهیم کرد که بتوانیم کمک معیشتی را نیز به کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی پرداخت نماییم.

وی به طرح ایجاد اشتغال پایدار مربوط به روستاها و عشایر اشاره کرد و افزود: از ۱۲۴ میلیارد تومان سهمیه ی استان اصفهان تاکنون ۱۰۸ میلیارد تومان جذب شده است و امیدواریم که تا پایان شهریور ماه، اصفهان به جایگاه بالایی در جذب این تسهیلات دست یابد.

استاندار اصفهان ضمن تقدیر از صرفه جویی شهروندان در مصرف آب شرب اظهارداشت: میزان مصرف سرانه ی شهروندان اصفهان کمتر از میانگین کشوری و دومین استان از نظر مصرف کم است و تاکنون ۱۷ درصد صرفه جویی صورت گرفته است.

مهرعلیزاده بر استمرار این میزان صرفه جویی تاکید کرد و افزود : از یک طرف منابع آبی جدید به استان وارد خواهد شد و از طرف دیگر باید برنامه ریزی های لازم را برای سازگاری با کم آبی و نهادینه نمودن الگوی مصرف بهینه در کشاورزی و شرب و صنعت بکار گیریم.

استاندار اصفهان از رئیس سازمان مدیریت بحران خواست در پرداخت کمک معیشت به کشاورزانی که در کمبود آب دچار خسارت شده اند کمک لازم را داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.