قدس آنلاین:پژوهشگر و کارشناس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: ۲ هزار برگ سند موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی بخشی از منابع مطالعاتی کتاب «آستان قدس رضوی و موقوفه محراب خان با تکیه بر اسناد جذامیان» است.

جذامیان مشهد صاحب سند پژوهشی شدند

به گزارش قدس آنلاین، نورالدین حسین سنابادی، مؤلف کتاب «آستان قدس رضوی و موقوفه محراب خان با تکیه بر اسناد جذامیان» که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مورد بررسی قرار گرفت، در خصوص این اثر گفت: این اثر پژوهشی توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در سال ۱۳۹۵ به چاپ رسیده و در آن با تکیه بر ۲ هزار برگ سند موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی و پژوهش‌های میدانی، شرح چگونگی شکل‌گیری جذام‌خانه و وضعیت جذامیان و موقوفات محراب‌خان بیان شده است.
وی ادامه داد: این اثر حاصل مطالعه و پژوهش از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳، بر روی جذام‌خانه محراب‌خان و وضعیت جذامیان در سراسر ایران است که کوشیده‌ بر اساس سندها و روایت‌های شفاهی، اقدامات آستان قدس رضوی را نشان داده و بخشی از مصیبتی را که بر سر ساکنان محراب‌خان آمده است، به تصویر بکشد.
این پژوهشگر با بیان اینکه از بین اسناد موجود، ۲۵۰ برگ سند تاریخی جهت تألیف این اثر انتخاب شده است، اظهار کرد: در تدوین کتاب از دیگر منابع مانند عکس‌ها، روایت‌ها، گفت‌وگو با مجذومان، کارشناسان، دست‌اندرکاران و متولیان، مطبوعات آن زمان تا حال، پایان‌نامه‌های دانشجویان رشته پرستاری و ... نیز استفاده شده است.
سنابادی گفت: کتاب «آستان قدس رضوی و موقوفه محراب خان با تکیه بر اسناد جذامیان» در دهمین جشنواره کتاب سال رضوی به عنوان یکی از آثار برگزیده معرفی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.