نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین معتقد است ریشه التهابات شدید ارزی در این روزها هم اقتصادی است و هم غیراقتصادی؛ بدان معنی که ضعف‌های اقتصادی دو سه دهه گذشته در کنار التهاب‌آفرینی‌های سیاسی از داخل و خارج کشور در ایجاد این وضعیت، توأمان نقش داشته‌اند.

التهابات ارزی هم ریشه اقتصادی دارد و هم غیراقتصادی/اقتصاد ما ذاتاً ضعیف و ضربه پذیر است/ نیمی از تجارت ایران به ۵ کشور محدود است

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین معتقد است، ریشه التهابات شدید ارزی در این روزها هم اقتصادی است و هم غیراقتصادی؛ بدان معنی که ضعفهای اقتصادی دو سه دهه گذشته در کنار التهاب آفرینیهای سیاسی از داخل و خارج کشور در ایجاد این وضعیت، توامان نقش داشته اند.

مجیدرضا حریری به خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین گفت: اقتصاد ما ذاتاً ضعیف و در مقابل هر تکانه داخلی و خارجی، ضربه پذیر است. این ضعف از آنجا ناشی شده که در حوزه تجارت فرامرزی با هیچ کشوری، پیوند منطقی نداریم، در سازمان جهانی تجارت عضو نیستیم و در هیچ پیمان منطقه‌ای و یا دو جانبه خاصی حضور نداریم. اینها در ظاهر اقتصاد ما دیده می‌شود و در باطن هم وابستگی بالا به درآمدهای حاصل از فروش نفت و مواد خام و اتکای بیش از حد به واردات تکنولوژی و مواد اولیه، مقاومتی برای اقتصاد ما باقی نگذاشته است.

این فعال اقتصادی عقیده دارد سال‌های سال به نام حمایت از تولید ملی، دیوار بلند تعرفه‌ای دور اقتصاد کشور کشیده و مانع همکاری با  شرکتهای بزرگ خارجی شده‌ایم لذا در شرایطی شبیه امروز که با محدودیت ارزی مواجه می‌شویم و در تعاملات بانکی به مشکل بر می‌خوریم، می بینیم که هیچ شرکت قدرتمندی در کنار خود نداریم که در مقابل این تهدیدها و محدودیت‌ها مقاومت و با ما همکاری کند.

حریری وابستگی شدید تولید ملی به واردات را عامل مهمی در تأثیر غیرقابل انکار نوسانات ارزی در قیمت تمام شده کالا دانست و افزود: علیرغم  اینکه بارها شعار خودکفایی سر داده‌ایم، تولید ما عمق ندارد و به شدت وابسته به واردات است. در همین حال نبود شفافیت و رقابت پذیری و وجود رانت‌ها و فسادهای گسترده سازمان یافته، اقتصاد ملی را به شدت ضربه پذیر کرده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین خاطر نشان ساخت: دولت‌های مختلف هیچ گاه نظریه روشن اقتصادی نداشته‌اند و پس از ۴۰ سال معلوم نیست اقتصاد ما متمرکز است یا آزاد و یا ترکیبی از این دو. وقتی اقتصاد تا این حد بی برنامه و فاقد مدیریت و دکترین است با نظر و سلائق دستگاه‌ها و بنگاه‌ها و گاه از طریق فشارهای خارج از دولت اداره می‌شود و هر از چندی به یک سو میل پیدا می‌کند.

وی اقتصاد ضعیف کشور را به علف هرز بی‌خاصیتی تشبیه کرد که قابل اتکا نیست. حریری گفت: در ماه‌های اخیر تحولاتی در سیاست خارجی رخ داد و با آمدن ترامپ محدودیتهایی علیه ایران وضع شد و یا خواهد شد. این شرایط در کنار برخی فشارهای داخلی، اقتصاد مریض ایران را از پای درآورده است.

حریری افزود: اینکه اقتصاد ایران، تورمی نهفته در خود دارد که به محض خروج از شرایط گلخانه‌ای به شدت بروز پیدا می‌کند و مهار این تورم بدون توجه به رکود می‌تواند فاجعه آفرین است، یا اینکه فساد، نبود شفافیت و وگردش بالای پول‌های کثیف در دو سه دهه گذشته، دملی چرکین در اقتصاد ایجاد کرده که قادر است عفونتی کشنده در کل مجموعه اقتصاد، منتشر کند حرف‌های جدیدی نیست و دلسوزان بارها و بارها اینها را متذکر شده‌اند اما هیچ گوش شنوایی برای این هشدارها نبوده و نیست.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد صادرات و واردات کشور به ۵ کشور جهان مربوط می‌شود، ادامه داد: متأسفانه این کمبود شریک تجاری باعث شده فشارهای مختلف، اقتصاد ایران را به آسانی دستکاری و ملتهب کند.

وی بر این عقیده است که در کوتاه مدت باید زمینه‌های شفاف سازی و برخورد با فساد و مفسدان اقتصادی فراهم شود تا قدری از شکنندگی اقتصاد ایران کاسته شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.