قدس آنلاین-در جلسه ای با حضور استاندارواسط عراق ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیرکل امور رفاهی استانداری و مدیران حج و زیارت خراسان رضوی و نمایندگی وزارت امور خارجه برگزار شد و توسعه روابط گردشگری ایران و عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

توسعه روابط گردشگری ایران و عراق محور مذاکرات هیئت عراقی و مسئولان خراسان رضوی

ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی  در جلسه ای که با استاندارواسط عراق و مسئولان خراسان رضوی برگزار شد، گفت: توسعه گردشگری بین خراسان رضوی و استان واسط عراق درحوزه زیارت بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) و گردشگری سلامت از فرصت های پیش روی این دو استان است.

او در این جلسه امضای تفاهم نامه برای تردد زائران و مسافران به صورت هوایی ، ریلی و زمینی را پیشنهاد کرد وافزود: دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی آمادگی لازم برای ارائه خدمات به گردشگران عراقی را دارند، هم چنین دیگر تاسیسات گردشگری ازجلمه مراکز اقدامتی و هتل ها نیزعلاوه برای آمادگی برای ارائه خدمات، برای ارائه تخفیف  نیز آکادگی دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به جاذبه های گردشگری، فرهنگی و تاریخی استان اشاره و بر توسعه روادید بین این دو استان تاکید کرد.

مکرمی فر گفت: توافقات لازم برای برقراری پرواز مشهد – بصره انجام شده و تا دو هفته آینده این پرواز برقرار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با دعوت ازاستاندارواسط عراق برای حضور در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته مشهد اظهار کرد: این نمایشگاه فرصتی برای توسعه تبادلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و توسعه روابط حوزه گردشگری و صنایع وابسته بین دو طرف است.

وی با بیان این که استان واسط عراق به دلیل هم جواری با ایران بیشترین تردد زائران ایرانی از این استان صورت می گیرد، افزود: در این جلسه سه محور تفاهم نامه همکاری استان خراسان رضوی و استان واسط موردی بررسی و توافق قرار گرفت.

مکرمی فربه سه توافق اصلی رد این نشست اشاره و تصریح کرد: توسعه تبادل زائرومسافربین خراسان رضوی و استان واسط و هم چنین پس از زیارت بازدید سیاحتی از یکی دیگر از استان های ایران،  بهره مندی شهروندان استان واسط از ظرفیت های گردشگری سلامت در خراسان رضوی و حضور استان واسط عراق در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته مشهد که از11تا 15 شهریور برگزار می شود،   در این نشست مورد توافق قرار گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: اکنون تفاهم نامه کلی مبادله شد  و تفاهم نامه اجرایی پس از این که هیئتی از استان واسط به خراسان رضوی بیایند امضا و مبادله خواهد شد.

مکرمی فرگفت: امیدواریم شاهد تسهیل و توسعه روادید بین استان خراسان رضوی و استان واسط عراق باشیم.

هم چنین «محمود ملا طلال» استاندار واسط عراق برای همکاری در تبادل زائران بین مشهد و نجف اعلام آمادگی و اظهار کرد: در سال گذشته پذیرش زائران خراسان دراربعین ازمرزمهران 35 هزار نفر بود و امسال این آمادگی وجود دارد که به 200 تا 250 هزارنفر افزایش یابد.

استاندار واسط عراق برای حضور در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته مشهد اعلام آمادگی کرد.

هم چنین محمود ملا طلال با اشاره به برنامه حضورش در خراسان رضوی اظهار کرد: دیدارهای خوبی با معاون استاندارو مدیران و هیئت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی و حج و زیارت و نمایندگی وزارت خارجه در این استان داشتیم و به توافق هایی درباره تبادل زائران ایرانی و عراقی و تسهیل رفت و آمد زائران بین دو استان رسیدیم.

وی ادامه داد: در این دیدارها بسته های زیارتی – سیاحتی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

طلال درباره ظرفیت های گردشگری مشهد اظهار کرد: این شهر اهمیت زیادی از نظر گردشگری دارد و مسئولان نیزاهتمام ویژه ای برای توسعه گردشگری و خدمت به زائران دارند.

هم چنین «مهدی فروزان» مدیرکل اموررفاهی زائران استانداری خراسان رضوی دراین باره گفت: استاندارواسط عراق برای برنامه ریزی حضورزائران ایرانی درمراسم اربعین عراق به مشهد دعوت شد و مسائل مرتبط با زائران ایرانی مورد بحص و بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به تفاهم صورت گرفته با استاندار واسط عراق افزود: امضای تفاهم نامه ای  بین دو استان بر روند توسعه روابط ایران و عراق به ویژه استان واسط عراق و خراسان رضوی تاثیر گذار خواهد بود.

فروزان ادامه داد: هم چنین خروج زائران خراسان رضوی از مرزمهران مورد توافق قرار گرفت ، به خصوص خروج کامیون های پشتبانی برای برپایی موکب ها درمسیرراهپیمایی مورد توافق قرار گرفت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.