فاطمه معتمدی: نوسان‌های قیمتی در بازار گوشت قرمز و افزایش نرخ این ماده پروتئینی، این شائبه را به وجود آورده که یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در مشهد، خرید دام زنده توسط دلالان دیگر شهرستان و استان‌های کشور از مشهد است که به کمبود و گران شدن قیمت این ماده پروتئینی در بازار مصرف منجر شده است.

توقف واردات گوشت استرالیایی

برای یافتن پاسخ این پرسش و صحت و سقم این موضوع به سراغ جوادی، دبیر ستاد تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی می‌رویم.

جوادی در همان ابتدا می‌گوید: دبیری ستاد تنظیم بازار با نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها واگذار شده است و جهاد کشاورزی تنها به عنوان یک عضو در این ستاد حضور دارد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌افزاید:حدود دو هفته است که این تغییر و تحولات رخ داده است، بنابراین اکنون پاسخگویی درباره بازار گوشت قرمز و مرغ و دیگر مباحث مرتبط با تنظیم بازار بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان دبیر ستاد تنظیم بازار استان است.

وی با اشاره به نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت در این رابطه اضافه می‌کند: وزیر صنعت، معدن و تجارت رئیس ستاد تنظیم بازار کشور شده است و اکنون با نامه خواسته است که این مسئولیت در استان‌ها با سازمان صنعت، معدن و تجارت باشد، در حالی که تا پیش از این دبیری ستاد تنظیم بازار با سازمان جهاد کشاورزی بود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره این تغییر و تحول یادآور می‌شود: وقتی تولید کالاهای اساسی مانند برنج،شکر،گوشت قرمز و مرغ به عنوان محصولات کشاورزی در حوزه وظایف و مدیریت جهادکشاورزی است، بنابراین چندان توجیه اقتصادی ندارد که کار مدیریت تنظیم بازار ازدست این ارگان خارج شود، در واقع دستگاهی که متولی تولید است باید دبیری ستاد تنظیم بازار را نیز بر عهده داشته باشد، در غیر این صورت بیشتر بحث واردات مورد توجه و رقم می‌خورد.

وی در توضیح بیشتر خاطرنشان می‌کند: جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید در اقلام و کالاهای اساسی با تولید کنندگان ارتباط مستقیمی دارد و هر جا که در سطح بازار کمبودی احساس می‌شده است، از ظرفیت‌های این بخش برای جبران استفاده می‌کرد و واردات در گزینه آخر قرار می‌گرفت.

*دغدغه بیتوجهی به ظرفیت تولید

جوادی تصریح می‌کند: اکنون با این تغییر رخ داده به هنگام کسری و کمبود این دغدغه وجود دارد که از کوتاه‌ترین راه که همان واردات است،استفاده و به کار گرفته شود و به عبارت دیگر از ظرفیت‌های تولید به عنوان راهکاری برای جبران کسری و کمبود استفاده نمی‌شود.

وی می‌گوید: حدود چهار سال است که دبیری ستاد تنظیم بازار خراسان رضوی با مسئولیت جهاد کشاورزی استان بوده است و اکنون به مدت دو هفته است که این مسئولیت به سازمان صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است.

*تأیید یک شایعه

وی در این باره که گفته می‌شود این گرانی بویژه در بازار گوشت قرمز مربوط به خروج دام زنده از مشهد است،اضافه می‌کند:این موضوع که از دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها مانند تهران برای خرید دام زنده به بازار دام مشهد مراجعه می‌کنند، صحت دارد و این مسئله سبب شده است قیمت گوشت قرمز در بازار مصرف مشهد افزایش یابد.

*گرانی دلار و خرید دام از پاکستان

وی درباره دلیل خرید دام از پاکستان نیز می‌افزاید: تا قبل از این روند بدین گونه بود که دام زنده سنگین از کشورهایی مانند پاکستان خریداری می‌شد و بعد از تأمین نیاز شهرهای دیگر کشور مانند سیستان و بلوچستان وارد مشهد می‌شد، اما اخیراً به دلیل افزایش قیمت دلار این کار دیگر توجیه اقتصادی ندارد، و این موضوع سبب شده است که بخشی از دام زنده مشهد و استان به شهرها و استان‌های دیگر مانند سیستان و بلوچستان برود و موجب افزایش قیمت دام شود.

وی می‌گوید:به دنبال این مسئله قیمت گوشت قرمز از دو هفته گذشته افزایش یافته و از هر کیلو 39 به 42 هزار تومان رسیده است.

*توقف واردات گوشت گرم از استرالیا

وی درباره اینکه آیا همچنان گوشت گرم استرالیایی و وارداتی در مشهد توزیع می‌شود، می‌گوید: خیراین موضوع از سوی وارد کنندگان که بخش خصوصی است، متوقف شده است و وارد کننده تمایلی برای واردات این نوع گوشت ندارد.

وی درباره چرایی این موضوع و اینکه آیا افزایش قیمت دلار سبب این تصمیم شده است، می‌گوید: قیمت دلار تأثیری ندارد؛ چرا که واردات این نوع گوشت از یارانه دولتی برخوردار بوده است. در هر صورت توضیحات بیشتر را باید از سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان دبیر ستاد تنظیم بازار استان خواست و پیگیر شد.

وی درباره نوسان‌های قیمتی در بازار مرغ نیز یادآورمی شود:در بحث مرغ باید به فاکتورهایی مؤثر در قیمت تمام شده تولید مانند هزینه دستمزد،نرخ نهاده‌های دامی که وارداتی است،توجه داشت.

وی می‌افزاید:هر گونه تصمیم در حوزه بازار باید با در نظر گرفتن قیمت تمام شده تولید باشد و اگر برخورد غیر منطقی انجام شود بدون شک مرغ از استان خارج می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.