۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۵
کد خبر: 613168

بازار خودرو طی روزهای اخیر و پس از تلاطم مجدد بازار ارزوضعیتی اشفته به خود گرفته اما این بار به نظر میرسد این اشفتگی محصول ونتیجه عملیاتی خودساخته از سوی خودروسازان برای فشار به دولت باشد تا با افزایش قیمت های انها موافقت کند.

نفوذ مافیای خودرو درتولید ملی

به نظرمیرسد این بار دیگر کار کار مافیای خودرو است همان خودروسازانی که همین چند ماه قبل مجوز افزایش قیمت خودروهای خودرا از شورای رقابت گرفتند همانهایی که اسمشان درصدر لیست منتشر نشده ارزهای 4200 تومانی قرار دارد و انقدر قدرت دارند که مانع انتشار این فهرست شوند مبادا که مردم بدانند اینهمه دلاراز بیت المال به انها رسیده وبازهم تفاضای افزایش قیمت و دست درازی به جیب مشتریان را دارند.

درشرایطی که توقع میرفت خودروسازان پس از افزایش قیمت وفر وشهای دور قبل که باعث شد تا نقدینگی خوبی را از بازار جمع کنند دست به کار شده و حداقل در خودروهای تولید داخل با یک افزایش تولید مناسب نیاز بازار را پاسخ دهند اما انها هرگز اینکار را دردستور کار خود قرار ندادندو برعکس بجای عرضه خودرو با بازار ؛ این بار به طور کاملا رسمی 50هزار خودرو را درپارکینگهای شرکت انبار کردند تا بازار روز به روز داغ و داغتر شودو تفاوت قیمت بازار سیاه با قیمت کارخانه به اوج خود برسد.

دراین میان به دولت فشار میاورند که اگر میخواهید قیمتها متعادل شودو نیاز بازار را پاسخ دهیم باید بگذارید با قیمت ازاد بفروشیم . اینها همان نیات درونی خودروسازان است که طی روزهای اخیر از زبان احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان بیان میشود ولی او پاسخ نمیدهد که چرا باید خودروسازان هم از آخور دلار 4200 تومان بخورندو هم از توبره جیب مردم .

همین مساله هم هست که باعث شده این گمانه زنی را تقویت کند که دستهای خودروسازان پشت پرده این بازی خودرویی است . واقعیت این است که هم اکنون دیگر برهمه اشکار شده که ارزش معاملاتی روز برخی خودروها در بازار واقعا مصداق عینی حباب است و تفاوت قیمت برخی ازخودروهای پرتیراژ به بیش از 15 میلیون و خودروهای تا حدی لوکس تا 100میلیون وحتی بیشتر ناشی از دلال بازی نیست . واقعیت این است که این روزها بیشتر از بی عرضگی دولتمردان درمهار بازار خودرو این خودروسازها هستند که ساز تفاوت قیمتی را کوک میکنند . شیوه کار هم خیلی ساده است عرضه را قطره چکانی میکنند، سایت ثبت نام ها و فروش را بسته و بهانه های واهی مانند نبود قطعات را وسط میکشند تا هرطور شده دولتی که ناتوانی اش محرز شده را وادار به افزایش قیمت به نفع خودروساز کنند .

اما ایا واقعا خودرویی مانند استپ وی بیش از 100 میلیون میارزد . اینکه ازشهروندان بخواهیم برای 207 بیش از 80میلیون بدهند انصاف است . اینکه تفاوت قیمت کارخانه و بازار سراتو یا هایما بیش از 50میلیون باشد حق مردم است ... واقعیت این است که نه رنو استپ وی ارزش 100میلیونی دارد و نه 207 و نه حتی سراتو و هایما اما واقعیت این است که اکنون شرایط کشور به گونه ای شده که هرکس به فکر خویش است . خودروسازها هم میخواهند از این آشفته بازار اقتصاد کشور ماهی مقصود خودو رسیدن به سوداوری را کسب کنند که البته پایانش هم پاداشهای میلیاردی اعضای هیات مدیره است . بماند که چه رانتهایی دراین میان به مدیران ومسوولان این خودروسازها میرسد به گونه ای که شنیدم از هر 100 خودرو تولیدی این روزهای خودروسازان دربخش خودروهای دارای تفاوت قیمت 50دستگاه انها بدون هرگونه ثبت نام نصیب نورچشمی ها میشود.

این روزها مردم بویژه حقوق بگیران اعم از کارمندو کارگر تنها گروهی هستند که زیر پای مدیران ناکارامدکشورو مدیران فرصت طلب خودروسازی کشور لگد مال میشوندو حق وحقوق انها کمترین ارزشی ندارد. حق انها برای داشتن شرکتهای خودروساز سالم و پاک ... مردم امروز مانده اند که چرا سخن از تولید ملی به میان میاید اما قیمت خودروی ملی ما را دلار کشوری دیگر بالا و پایین میبرد ...ایا این نهایت درماندگی نیست ؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.