آزمون مدارس تیزهوشان که قرار است ملاکی برای سنجش هوش و استعداد تحصیلی دانش‌آموزان باشد،شامل سوالاتی تکراری از آزمون مشهور سنجش هوش «ریون» بود که پاسخ سوالاتش به آسانی در اینترنت یافت می‌شود.

کپی کاری در آزمون مدارس تیزهوشان تأیید شد

از دی ماه سال گذشته تا امروز مدارس تیزهوشان و آزمون این مدارس دوبار دچار چالش شد؛چالش نخست با تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش و اعلام عدم برگزاری آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان شکل گرفت که سرانجام پرونده آن با مخالفت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فعلاً بسته شد.

اما چالش دوم به روزهای گذشته و پس از برگزاری آزمون ورودی مدارس سمپاد در سراسر کشور بر می گردد.آن هم به این دلیل که عده ای معتقد بودند این آزمون که قرار است ملاکی برای سنجش هوش و استعداد تحصیلی دانش‌آموزان باشد،شامل سوالاتی تکراری از آزمون مشهور سنجش هوش «ریون» بود که پاسخ سوالاتش به آسانی در اینترنت یافت می‌شود.

محمد نستوه؛ معاون سابق مرکز ملی استعدادهای درخشان در واکنش به این موضوع گفته بود اگر واقعا سوالات آزمون ورودی پایه هفتم مدارس سمپاد مشابه سوالات آزمون ریون باشد قطعا ً اعتبار آزمون دچار خدشه می شود هرچند که آزمون ریون دارای اعتبار بین المللی است اما نیاز است سوالات آن مجدد طراحی شده باشد".

به اعتقاد نستوه نمی توان به طور دقیق اعلام کرد، افرادی که در این آزمون پذیرفته می شوند مستعد هستند چرا که روش استعدادیابی آن ها صحیح نبوده است و دانش آموزانی که قبلاً سوالات را کار کرده بودند آسانتر به آن جواب دادند بنابراین نمی توان ادعا کرد که مستعدترند".

محمد رضا میبدی ؛ دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی نیز در گفت و گو با "تسنیم" با ذکر سه دلیل به چرایی این موضوع اشاره کرده بود: نخست اینکه آموزش و پرورش خواسته است مثلاً از نظر مالی صرفه‌جویی کند که کار بسیار اشتباهی بوده و اعتبار آزمون را قربانی آن کرده‌اند. دوم، آموزش و پرورش خواسته برای پاسخ به فشار اولیا به اعتبار آزمون ریون ارجاع بدهد که باز هم در این شرایط به دلیل این که این سوالات در دسترس بوده قابل قبول نیست. سوم آموزش و پرورش وقتی با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی از حذف مدارس متوسطه اول سمپاد نا امید شد سعی کرده است تعمداً خودش اعتبار آزمون این مدارس را زیر سوال ببرد.

اما دیروز علیرضا کمرئی،  مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرگزاری میزان رسماً کپی بودن برخی از سوالات آزمون سمپاد از تست ریون (تست معروف ٨٠ سال پیش) را تایید کرد و گفت: این خبر صحت دارد و قرار بر این بوده وزارت آموزش و پرورش برای دور جدید آزمون‌ها با هدف شناسایی و تمیز دادن دانش آموزانی که قصد ورود به مدارس سمپاد را دارند از این تست‌های هوش بهره بگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی واکنش‌ها در مقابل تست ریون این است که این سوالات در دسترس دانش آموزان بوده است، گفت: این در دسترس بودن، چون به صورت عمومی برای همه دانش آموزان بوده، همه داوطلبان این امکان را داشتند که همگی از آن تست بهره بگیرند. بنابراین لطمه‌ای به خود آزمون و نتایج آن وارد نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.