یک ماه تا پایان مهلت قول معاونت ساماندهی جوانان برای تایید اساسنامه مجمع ملی سازمانهای مردم‌نهاد، مسئولان در وزارت کشور نسبت به دریافت هرگونه درخواست برای تصویب مجمع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

وزارت ورزش:وزارت کشور مقاومت میکند

به گزارش قدس آنلاین،معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در شرایطی توپ عدم تصویب اساسنامه مجمع ملی جوانان را به زمین وزارت کشور می اندازد و دست به دامن نمایندگان مجلس برای ورود به این موضوع شده است که مسئولان مرتبط با این موضوع در وزارت کشور معتقدند اساسا تاکنون هیچ نامه ای مبنی بر درخواست تصویب اساسنامه مجمع ملی جوانان از سوی وزارت ورزش و جوانان دریافت نکرده اند.

اساسنامه مجمع ملی جوانان چیست؟

بهمن ماه سال گذشته بود که اساسنامه مجمع ملی سازمانهای مردم نهاد پس از ۳ روز بحث و بررسی میان نمایندگان منتخب سمنهای استانهای سراسر کشور، با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر ورزش و جوانان در شیراز رونمایی شد. پیش از آن، اساسنامه موقت در جلسات نمایندگان جوانان استانها یا به صورت گروه های مجازی مورد نقد قرار گرفته و متن نهایی در شیراز به تصویب رسید. 

نمایندگان سمن‌ها معتقدند در روند امور سازمانهای مردم نهاد مواردی هست که تنها از عهده مجمع ملی جوانان بر می آید و تشکیل مجمع ملی و در ادامه تصویب اساسنامه امری ضروری استشکی نیست که پس از سالها گوشه نشینی سازمانهای مردم نهاد در حوزه تاثیرگذاری روی تصمیمات اجرایی و سیاستهای کلان کشور در حوزه جوانان، حالا با توسعه کمی سمنها، وقت آن رسیده است که سازمان‌های مردم‌نهاد قدرت گفتگو و رایزنی خود را بالا ببرند. اگرچه مقرر شده است تا تصمیمات مجمع در ابتدای امر بیشتر جنبه مشورتی داشته و کمتر اجرایی باشد، اما اعضای فعال سازمانهای مردم نهاد امیدوارند اساسنامه مجمع در شورای عالی جوانان تصویب شود تا مجمع ملی جوانان به عنوان یک نهاد عمومی تلقی شود. اگر مجمع ملی جوانان به عنوان یک نهاد عمومی فعالیت کند، مثل دیگر نهادهای عمومی همچون سازمان نظام پزشکی یا نظام مهندسی می‌تواند مصوباتی داشته باشد که حتی جنبه اجرایی بگیرد.

مرتضی خجسته وند نماینده آذربایجان شرقی در انتخابات هیات رئیسه مجمع سازمانهای مردم نهاد می گوید: اساسنامه مجمع سازمانهای مردم نهاد در واقع یک سند موثر برای نمایندگان سمنها در سراسر کشور است اما نکته مهمتر این است که اساسنامه مصوب توسط نمایندگان سمنها در یک نهاد رسمی به صورت قانونی تصویب شود تا ضمانت اجرایی پیدا کند.

نمایندگان سمنها معتقدند که در روند امور سازمانهای مردم نهاد مواردی هست که تنها از عهده مجمع ملی جوانان بر می آید. به عنوان مثال موضوع شناسه ملی برای سازمانهای مردم نهاد باید در مجمع توسط نمایندگان برگزیده جوانان مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و نتیجه هرچه شد مورد قبول نهادها و دستگاههای اجرایی قرار گیرد. همچنین باید اساسنامه نهایی مجمع در خود مجمع مورد بحث قرار گیرد تا اگر نقاط ضعفی دارد برطرف شود یا به فراخور زمان موارد جدیدی به آن اضافه شود.

شاهدیم در شرایط فعلی هم افزایی لازم در اقدامات سازمانهای مردم نهاد کشور وجود ندارد و تشکیل مجمع ملی و در ادامه تصویب اساسنامه امری ضروری است. اساسنامه سازمانهای مردم نهاد یک سند راهبردی است تا تمام برنامه ریزیها در سمت و سوی آن انجام شود.

حسن صلواتی، عضو مجمع نمایندگان سمنهای استان فارس معتقد است که مجمع ملی سازمانهای مردم نهاد باید بتواند با نهادهای مختلف وارد گفتگو شود تا همکاری ها بیشتر شود. نباید نگاه به سمنها ویترینی باشد. روند تصویب و اجرای قوانین در حوزه جوانان باید از مسیر سازمانهای مردم نهاد باشد. در جوامع توسعه یافته اجرای آزمایشی و فرهنگسازی برای اجرای قانون به سمنها سپرده می شود و پس از آن قانون فراگیر می شود که مجمع ملی سازمانهای مردم نهاد باید این روش را مطالبه کند.

اگرچه در ابتدا همه امیدوار بودند که اساسنامه مجمع ملی سازمانهای مردم نهاد در شورای عالی جوانان به تصویب برسد اما با گذشت زمان و توجه به این نکته که اساسا شورای عالی جوانان به ریاست رئیس جمهور آخرین بار ۴ سال پیش تشکیل شده و چشم اندازی از تشکیل این شورا در آینده نزدیک متصور نیست، جایگاه رسمیت بخشی به اساسنامه مجمع ملی جوانان به سطح به وزارت کشور نزول یافت.

محمدمهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان مدتی پس از تصویب اساسنامه گفت: یکی ۲ راه برای تسریع در روند رسمیت بخشی به اساسنامه مجمع جوانان پیشنهاد شده که به نظر می رسد می توانیم با وزارت کشور به توافق برسیم تا وزارت کشور اساسنامه را به عنوان یک تشکل کشوری تایید کند و این اساسنامه رسمیت پیدا کند. این راه سهل الوصول تر است و وزیر ورزش و جوانان هم این موضوع را با رحمانی فضلی وزیر کشور تقریبا حل کرده است. وزارت کشور می تواند با تصویب این اساسنامه اعتباربخشی لازم را ارائه دهد و پایگاه کشوری سازمانهای مردم نهاد ایجاد شود.

طرح سوال نمایندگان مجلس برای پیگیری تصویب اساسنامه در وزارت کشور

مدیرکل ساماندهی و هماهنگی جوانان هم در خصوص تصویب مجمع ملی سمنها که اساسنامه آن در شیراز تصویب شد، گفت: در حال حاضر تمامی پیش نیازها برای تصویب نهایی مجمع انجام شده است. برای رسمی شدن باید از سوی وزارت کشور اقدام انجام شود که این کار در حال انجام است. طی توافقاتی که با وزیر کشور داشته ایم، این مجمع در وزارت کشور به ثبت می رسد تا نمایندگان سمنها بتوانند به صورت قانونی و رسمی کار خود را انجام دهند. امیدواریم کار ثبت قانونی مجمع نمایندگان سازمانهای مردم نهاد تا نیمه نخست سال جاری در وزارت کشور به انجام برسد.

در آخرین اظهار نظر، معاون ساماندهی امور جوانان در جلسه دیدار وزیر ورزش و جوانان با اعضای سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان‌های بوشهر و گلستان به همین موضوع اشاره کرد و گفت: چندین تن از نمایندگان در حال طرح سوال در حوزه مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان هستند که در صورت انجام این کار ما از آن استقبال می‌کنیم تا شاید به این ترتیب وزارت کشور کمک کند و این موضوع به نتیجه برسد.

وزارت کشور؛ درخواستی برای تصویب اساسنامه مجمع ملی جوانان دریافت نکردیم

این اظهارات در حالی بیان شد که کمال اکبری، معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور که مسئولیت سازمانهای مردم نهاد در وزارت کشور را برعهده دارد به خبرنگار مهر، گفت: تاکنون نامه ای مبنی بر درخواست تایید اساسنامه مجمع ملی جوانان به ما ارسال نشده است.

وی ادامه داد: هر روزی که چنین درخواستی از سوی وزارت ورزش و جوانان به ما برسد ظرف ۲ ماه مجوزشان را صادر می کنیم. سیاست ما تسهیل امور و سازماندهی فعالیتهای داوطلبانه جوانان است و می خواهیم ثبت حقوقی درخواست‌های سمنها تسهیل شود و این اختیار داده شود که به صورت قانونمند فعالیت کنند؛ چه این درخواستها به صورت موردی باشد یا گروهی و شبکه ای.

اگر نامه رسمی برای ارسال درخواست دارند رسانه ای کنند

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور با اعلام آمادگی وزارت کشور برای تصویب اساسنامه مجمع ملی سازمانهای مردم نهاد در چارچوب قوانین و مقرارت کشور، تاکید کرد: هر موقع اعلام کنند ما این آمادگی را داریم. اگر معاونت ساماندهی امور جوانان معتقد است که مکاتباتی در این زمینه انجام شده، اگر نامه ای مبنی بر ارسال دارند رسانه ای کنند زیرا من تاکنون نامه ای در این زمینه ندیده ام. 

تاکنون نامه ای مبنی بر درخواست تایید اساسنامه مجمع ملی جوانان به ما ارسال نشده است؛ تا به حال نه اساسنامه را دیده ایم و نه تقاضایی در این خصوص از سوی وزارت ورزش و جوانان شده استاکبری ادامه داد: موضوع فقط نامه نیست بلکه باید درخواستها در چارچوب مقررات و قوانین وارد شود. ممکن است معاونت جوانان و سازمانهای مردم نهاد اقدامی انجام داده باشند که اصل آن با قوانین و مقررات کشور در تضاد باشد؛ ما نمی توانیم پای اقدامات و هر تصمیم غیر قانونی دیگران را امضا کنیم و آن را قانونی کنیم. ما براساس مقررات کشور و آئین نامه تنظیم شده اقدام می‌کنیم و رویکرد ما در حوزه سازمانهای مردم نهاد جوانان مثبت است. اما تا به حال نه اساسنامه را دیده ایم و نه نامه ای دریافت کرده ایم و نه تقاضایی در این خصوص شده است. 

با توجه به اظهارات معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور، حال جای سوال است که مذاکرات وزارت ورزش و جوانان با وزارت کشور چگونه و در چه سطحی انجام شده است که در فاصله یک ماه تا قول معاون ساماندهی جوانان برای تصویب اساسنامه (شهریورماه ۹۷)، هنوز مسئول مستقیم صدور مجوزها در وزارت کشور از این مذاکرات بی اطلاع است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.