مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران گفت: با توجه به آنکه ۶۵ درصد هزینه تولید کارخانه‌های لبنی مربوط به شیرخام است، افزایش ۱۷ تا ۳۲ درصدی قیمت لبنیات غیرواقعی است.

افزایش ۳۲ درصدی قیمت لبنیات غیر واقعی است

به گزارش قدس آنلاین،علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران، با انتقاد از افزایش ۹ درصدی نرخ خرید شیرخام از دامداران، اظهار کرد: بحث‌هایی که در حوزه قیمت‌گذاری محصولات صورت می‌گیرد باید منطقی و در برگرفته از هزینه‌های تولید باشد که متأسفانه افزایش ۹ درصدی شیرخام مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی و دامداران نیست چرا که براساس قیمت تمام شده حداقل نرخ خرید هر کیلو شیرخام باید ۱۷۰۰ تومان اعلام می‌شد.

وی افزود: اگرچه دامداران انتقاداتی نسبت به افزایش ۹ درصدی نرخ شیرخام و همچنین ۱۷ تا ۳۲ درصدی محصولات لبنی را دارند، اما سعی آنها همیشه بر آن بوده  که مصالح مصرف کنندگان را در نظر بگیرند.

عزیزاللهی با اشاره به اینکه افزایش ۹ درصدی نرخ شیرخام نمی‌تواند محرک چندانی برای ازدیاد تولید باشد، تصریح کرد: اعلام نرخ ۱۵۷۰ تومانی برای خرید هر کیلو شیرخام از دامدار تنها می‌تواند مانع کاهش تولید شود و شکی نیست که افزایش تولید به فضای مناسب‌تری نیاز دارد و انتظار می‌رود در آینده ایجاد شود.

نوسان شدید قیمت نهاده‌های دامی در بازار داخل مهار شد

مدیرعامل اتحادیه دامداران درباره آخرین وضعیت قیمت نهاده‌های دامی در بازار گفت: قیمت نهاده‌های دامی تحت تأثیر عواملی از جمله تحولات بازار جهانی و تغییرات نرخ در عرضه داخلی است که خوشبختانه با اختصاص ارز مبادله‌ای به نهاده‌های دامی تا حدودی نوسان قیمت در بازار داخل مهار شده است.

وی ادامه داد: باتوجه به کاهش نرخ جهانی نهاده‌های دامی پیش‌بینی می‌شود که قیمت این نهاده‌ها در آینده‌ای نه چندان دور به دلیل وجود خشکسالی در بسیاری از مناطق دنیا افزایش یابد.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش ۵۳۰ تا ۵۴۰ دلاری قیمت جهانی اقلام خوراک دام در ماه‌های اخیر،  افزود: در ماه های اخیر قیمت جهانی نهاده های دامی با روند فزاینده ای روبرو شد که خوشبختانه پس از کاهش جزئی قیمت،هم اکنون به ثبات رسیده است.

به گفته عزیزاللهی در چهار سال اخیر قیمت نهاده های دامی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت که با تخصیص ارز دولتی به واردات این کالاها، ثبات در بازار داخل فراهم شد.

افزایش ۱۵ درصدی نرخ محصولات لبنی منطقی بود

مدیرعامل اتحادیه دامداران افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولات لبنی را منطقی دانست و گفت: بنا بر اعلام کارخانه‌های لبنی، ۶۰ تا ۶۵ درصد هزینه‌های تولید مربوط به تأمین شیرخام است که با احتساب سایر هزینه‌ها اعم از انرژی، نیروی انسانی، بسته‌بندی و غیره قیمت محصولات لبنی نباید بیش از ۱۵ درصد گران می‌شد.

خرید توافقی شیرخام غیرقابل توقف است

وی  با بیان اینکه خرید توافقی شیرخام ساختار مستمر و غیرقابل توقف دارد، اظهار کرد: البته در مواقعی که قیمت شیرخام در بازار افزایش می‌یابد، دامداران انگیزه‌ای برای توزیع شیرخام به شبکه سازمان تعاون روستایی را ندارند و تنها این مکانیزم ایجاد شده تا در شرایطی که قیمت شیرخام از حد معقول خود کاهش می‌یابد، جذب شیر مازاد دامدار به منظور جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی توسط سازمان تعاون روستایی صورت می‌گیرد.

به گفته وی، رابطه مستقیمی میان جذب شیرخام و نظام قیمت‌گذاری در بازار وجود دارد و چیزی نیست که بگوییم هم اکنون دامداران به وجود آن نیازی ندارند تا این ساختار متوقف شود.

عزیزاللهی در پایان تصریح کرد: هم اکنون خرید توافقی شیرخام در ۱۷ استان کشور با نرخ ۱۴۴۰ تومان از دامداران انجام می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.