رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: کلیت پیشنهادات برجامی اروپایی‌ها بد نیست، اما چندان هم تأمین‌کننده خواسته‌ها و منافع جمهوری اسلامی نیست.

پیشنهادات برجامی اروپایی‌ها منافع ایران را تامین نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین،مرتضی صفاری نطنزی با اشاره به روند مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در خصوص آینده توافق هسته‌ای (برجام) اظهار داشت: ارزیابی‌های کلی نشان می‌دهد که کلیت پیشنهادات اروپایی‌ها بد نیست، اما چندان هم تأمین‌کننده خواسته‌ها و منافع جمهوری اسلامی نیست.

وی افزود: به نظر می‌رسد پیشنهادات اروپایی‌ها به نوعی مطرح شده که کلی باشد و بر سر آن بحث و مذاکره و چانه‌زنی بیشتری در طی زمان صورت بگیرد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مذاکرات با اروپایی‌ها تمام شده نیست، ظاهراً راه‌هایی را برای تأمین منافع ایران باز گذاشته‌اند که از جمله آنها می‌توان به خرید نفت ایران، تداوم همکاری بانک‌های اروپایی با ایران و فعال بودن شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی در بازار ایران اشاره کرد.

صفاری نطنزی در خصوص تأثیر احتمالی تحریم‌های ثانویه آمریکایی‌ها بر آینده روابط شرکت‌های اروپایی با جمهوری اسلامی ایران گفت: در حال حاضر نیز تحریم‌های یکجانبه آمریکا به گونه‌ای نیست که شورای امنیت سازمان ملل آنها را تصویب کرده باشد، بنابراین کشورهای اروپایی اگر بخواهند این تحریم‌ها را نادیده بگیرند، هیچ مانعی پیش‌روی آنها نیست؛ مگر آنکه هدف جریمه آمریکایی‌ها واقع شوند که ظاهراً اروپایی‌ها در این خصوص راهکاری دیده‌اند تا حداقل از کشورهای کوچک و متوسطشان در ارتباط با ایران حمایت کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی کفاف نیازها و منافع ایران از برجام را می‌دهند یا نه، تصریح کرد: شرکت‌های خیلی بزرگ اروپایی به دلیل چند ملیتی بودن آنها و دخالت‌های دیگران، مشکلات و مسائل مخصوص به خودشان را دارند و چه بسا با شرکت‌های کوچک و متوسط بهتر بتوان وارد تعامل و همکاری شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره آینده تعامل اروپایی‌ها با ایران پس از خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: اگر همین روابط و تعهدات دوجانبه هم وجود نداشت، باز هم ما از جانب آمریکا تحریم بودیم، بنابراین این هم یک فرصت برای ماست تا در این شرایط که آمریکایی‌ها مجدانه به دنبال صدمه زدن به ما از طریق تحریم‌ها هستند، فضای جدیدی را برای تعامل باز کنیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.